#1 Skrevet Juli 16, 2008 Jeg kan overhaling av R5 motoren, og tenkte nå å gå løs på en V6 for første gang. Trenger tips ifm overhaling som er spesielt med V6 tdi-motoren fremfor generell overhaling av andre motorer. Interessante tips kan være: Deler man trenger utover det man vanligvis tenker på ved overhaling. Altså deler utover råde-/bære-/aksiallager, stempelfjærer, bunn-/toppsett, toppakninger, strekkbolter til topp, fremre veivbolt, vannpumpe og register evt kammer/løftere/armer. Det er muligens noen o-ringer, eksospakninger eller annet som ikke følger med i pakningssettene ? Er det annet som i likhet med termostat som bør skiftes siden det sitter på utilgjengelige plasser, eller som kan være spesielle svakheter med ? Tips til hvor man handler spesielle deler som man trenger men ikke får hos møller eller hos Reko. Et eksempel kan være oljetetningene mellom dyser og toppdeksel. Disse fås ikke løst hos Møller hvor man må kjøpe hele toppdekselet, hvor handles disse om de ikke følger med i toppsettet ? Spesielle fallgruber som er litt å gå i. Feks glemme å rengjøre oljekanal x som lett kokser igjen pga varme fra komponent Y, eller huske å tre nedpå vannrør mellom høyre topp og oljefilter hus FØR toppen skrus på (ellers må toppen av igjen....), løsne dieselpumperemhjul Z som da vil ødelegge grunninnstilling, etc Spesielle konstruksjonssvakheter som må kontrolleres visuelt eller ved måling. Hva med feks ventilløfterhullene i toppen ? Spesielle konstruksjoner som krever uvanlige prosedyrer, tilsvarende feks bensin V8 med nicasilbelegg hvor man ikke skal hone. Deler som slites uvanlig lite eller mye utover kammer/løfterarmer ? Er det noe slikt som feks at "rådelagrene varer evig" eller at "det er kun sylindrene og ikke ringene som slites" Anbefalinger om avvik fra prosedyrer/momenter fra den skrevne litteratur ? Mulig det er enkelte bolter som bør trekkes til med annet moment enn i boka ? Mulig det er flere/færre bolter som bør skiftes ? Spesielverktøy man må ha, og tilsvarende som man bør ha/er kjekt å ha. Andre tips som en relativt erfaren motorskruer trenger når han skal skru på denne motoren for første gang ? Generelle tips om overhaling ønskes ikke i denne tråden så alle tips om at topplokksbolter skal trekkes til i spesiell rekkefølge, at det er lurt å bytte alle lagre når motor først er oppe, osv finnes det mer enn nok av i andre tråder. Alle som har byttet kammer eller overhalt hel 2,5 tdi V6 motor motor oppfordres til å legge ut kvalifiserte tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2008 Hmm, ingen som tør hive seg frempå ? Eller er det rett og slett ikke noe spesielt ved disse, bare ren plankekjøring ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2008 Opp igjen. Nå har vel alle 2,5 tdi V6 ekspertene kommet fra ferie? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...