Anbefalte innlegg

Hatt bilen på verksted for skifte av skiver/klosser bak + håndbrekk, vaiere og bremsesko. Håndbrekket er jo nå helt nytt med det tar nesten ikke i det hele tatt. Fikk beskjed om at dette ville gå seg til. Noen som har peiling på om dette er riktig. Det virker også som at klossene bak ligger på litt. Er dette også noe som vil gå seg til....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rs2 er vel kjent for å ha et generelt dårlig håndbrekk. Så vidt jeg har forstått var det noe motorjournalister satte fingeren på da de testet rs2 for første gang. Jeg har gjort det samme som deg, skiftet alt der bak, men jeg har vertfall ikke fått brekket til å bite skikkelig fra seg. Jeg har forsket litt på om det er mulig å sette på et eget håndbrekk caliper, men der er litt trang om plassen til å få festet det på en skikkelig måte. Så jeg lever intil videre med et heller dårlig brekk.

 

Et vanlig problem er irr på caliperet. Dersom det har begynt å irre mellom glideplatene til klossene og caliperet ditt, noe som gjør at klossene dine sitter trangt i caliperet, vil klossene bli liggende inntil skiven etter at du har sluppet opp pedalen. Dette fører til hurtig slitasje av klossene, og det blir jo relativt dyrt etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skjønner. Verkstedet gikk med på å montere skiver/klosser som jeg hadde kjøpt av Autotuning. Disse klossene måtte visst tilpasses litt før de gikk på plass. Hadde jeg visst dette hadde jeg gått for orginale klosser. Når det gjelder håndbrekket så er det nesten null effekt. Skjønner ikke hvordan det går an å bli så dårlig. Blir dette bedre hvis jeg drar det på i fart for å få det til å "gå seg til" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke noe i veien med skivene eller klossene fra Autotuning. Det at de måtte tilpasse klossene betyr nok at du har irr mellom caliperet og de stålplatene som klossen skal gli mot. Dette gjør at det blir for trangt for klossen, og da må man slipe vekk litt i endene av klossen for å få den på plass. Men det er ikke nok å bare få klossen inn. Den må gli fritt inni der uten at den setter seg fast. Så dersom de har slipt litt lite av klossene så vil de henge. Beste løsningen er nok dersom du klarer å skru av glideplatene og få fjernet irret mellom der. Men det er lettere sagt enn gjort. Glideplatene er festet med noen torx skruer, og de sitter som regel vanvittig fast, og det er vanskelig å komme til med skikkelig verktøy.

Tror nok ikke at håndbrekket blir bedre av å dra på i fart, men det skader jo ikke å prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs vel om jeg ikke skal reklamere mot Møller for dårlig jobb. Betalte 12.500 for denne jobben. Det er nedtur å få tilbake bilen når de ikke klarte å fikse håndbrekk/bremseskiver/klosser på bilen. En proff mekaniker må vite at klosser skal bevege seg fritt i caliperen. Det var jo tross alt Møller som sa seg villige til å ta jobben (jeg sa at jeg hadde delene). Bilen ble forøvrig EU-godkjent til tross for null respons på håndbrekk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå skal ikke jeg si at det er klossene dine som henger, sier bare at det er et vanlig problem på rs2. Men klart, det er jo betenkelig at de godkjenner bilen uten håndbrekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Vi får se om dette ikke går seg til. Det virker som at du kan mye om denne bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig. Er ingen guru, men har satt mej litt inn i dette med bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at så mange sliter med håndbrekket på RS2. Har RS2 oppsett på CQ'n min og kan låse opp bakhjulene på tørr asfalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til håndbrekket på RS2'n er det bare en ting som gjelder (eller som jeg har fått til å fungere). Plukke hele overføringen i småbiter, inn i delevaskeren, få vekk all inngrodd dritt, montere, smøre alle bevegelige deler. Sjekk/smør håndbrekk wire, det er meget vktig at disse sklir lett. SJEKK VISUELT AT ALT BEVEGER SEG SLIK DET SKAL. Til slutt justere inn bremseskoa slik at det er minimal klaring til "bremsetrommel". Etter dette er det bare og bruke brekket ofte, slik at det ikke setter seg igjen. Til slutt, husk at disse bremsene ikke er selvjusterende og trenger en justering i ny og ne. Lykke til.

 

Hilsen Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs vel om jeg ikke skal reklamere mot Møller for dårlig jobb. Betalte 12.500 for denne jobben.

 

12.500kr for å bytte klosser og du hadde med delene selv: eek : I England får man en S2 for den prisen...

Forrige eier fikk overhalt håndbrekkmekanismen hos Flissundet ikke mange kilometrene før jeg overtok det blå lynet. Håndbrekket var helt ubrukelig da jeg overtok bilen. Plukket ned bremsene, renset bort irr og guffe, smurte opp med Plastilube, justerte det riktig, og nå funker det som gull.

Jeg tror den bommerten mange gjør er at de ikke renser bort korrosjon fra aluminiumsplaten som klossene ligger mot (alu platen som sitter på navet). Korrosjonen øker friksjonen dramatisk og nedsetter bremseeffekten. Jeg la på et tynt lag med plastilube også (vær forsiktig så det ikke kommer noe på friksjonsflaten til bremseskoen).

Jeg byttet ikke håndbrekkswire, men brekket funker nå knallbra.

med bakhjulene i været skal det være tungt å rotere hjulene på to klikk, og låse fullstendig på fire klikk.

Må etterjusteres etter en viss tid.

 

RS2 fikk tyn i nesten alle tester pga dårlig håndbrekk i sin tid, men det trenger ikke være dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skifta belegg på håndbrekket i fjor, og jeg må få justert de igjen nå....knot....liker ikke å fikle med håndbrekket:o Skal heldigvis bare en justering med et skrujern gjennom bremseskiven denne gangen :) Slipper heldigvis og ta av skiva

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skifta belegg på håndbrekket i fjor, og jeg må få justert de igjen nå....knot....liker ikke å fikle med håndbrekket:o Skal heldigvis bare en justering med et skrujern gjennom bremseskiven denne gangen :) Slipper heldigvis og ta av skiva

 

10 minutters jobb max:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En eller annen med et godt kamera kan jo lage en howto da det virker som at de fleste med rs2 sliter med bremser .

 

 

12.500 kr for den lille jobben der er RAN på høylys dag.. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slite self med dårlig handbrekk eg også.

Tenkte eg skulle handle inn litt delar til å kaste meg på ei lita overhaling.

Men kva treng eg å skifte? og kva er nok å berre smøre å pleie oppigjen ? :)

Handleliste anyone? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med bakhjulene i været skal det være tungt å rotere hjulene på to klikk, og låse fullstendig på fire klikk.

Må etterjusteres etter en viss tid.

 

Kan være lurt å justere det litt løsere da bremseskoene er selvpåtrekkene. Hvis de kommer borti "trommelen" vil de trekkes på og slites ned ganske raskt. I utgangspunktet skal det jo ikke være slitasje på klavene i det hele tatt hvis de kun brukes som parkeringsbrems og da skal det ikke være nødvendig å etterjustere heller. Hadde det vært nødvendig hadde de nok laget en eller annen automatisk justeringsmekanisme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å justere det litt løsere da bremseskoene er selvpåtrekkene. Hvis de kommer borti "trommelen" vil de trekkes på og slites ned ganske raskt. I utgangspunktet skal det jo ikke være slitasje på klavene i det hele tatt hvis de kun brukes som parkeringsbrems og da skal det ikke være nødvendig å etterjustere heller. Hadde det vært nødvendig hadde de nok laget en eller annen automatisk justeringsmekanisme.

 

Godt poeng.

Antall "klikk" er fra RS2 manualen, men sikkert smart å stille inn litt løsere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndbrekket på min RS2 var også dårlig da jeg kjøpte den. Satte bilen inn hos Julie på ES-Tuning. 5600,- inkl deler og arbeide. Funker som juling! Kan sikkert låse lett på tørr asvalt hvis jeg skulle ønske det.

 

Mått bytte både wire og klaver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slite også somsagt med dårlige bremser på kosevogna mi.

Men kor får ein kjøpe billigaste delane av det som treng å skiftast ut? og kva bør eg skifte ut? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke sjokk av den------> 12.500, skulle ha min inn på 4 hj kontroll, de krevde ca tus1 pr hjul+justering av bremsekraftforsterker som skulle komme i tilleg :confused: bla bla bla.....de er Nådeløse desverre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel kansje litt uklart skrevet. Det var div. annen jobb som også ble gjort men sum rep av håndbrekk kom på 7.900,-. Da ble det meste byttet inkludert vaiere. Men håndbrekket virker fortsatt ikke. Det er ikke lett å få det til tydeligvis. Brekket har ikke gått seg til som Møller mente at det ville gjøre. Kommer derfor til å reklamere på denne jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.