#1 Skrevet Oktober 19, 2004 Piggdekk skal man vel kjøre litt pent med så piggene fester seg i starten? Hvordan er det med piggfrie dekk? Skal man kjøre de inn litt på asfalt først? Det belegget utenpå slites vell fort? Noe jeg bør ta hensyn til. Lagt på Continental Viking Conti cantact 3 på 16" felg. Er det snart på tide å skifte om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 19, 2004 Hvis det er vinterdekk med pigg du tenker på, så anbefaler de fleste dekkprodusenter at man "kjører inn" dekkene, slik at piggene får satt seg. Det varierer fra 100 til 500 km avhengig av hvem du spør. Ta det i allefall rolig de første 100km. Piggfrie er nok ikke noe vits å kjøre inn. Har i allefall aldri hørt at man skal kjøre disse inn. Mye viktigere er det at dekkene blir satt på riktig aksel i forhold til rotasjonsmerket på dekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 19, 2004 Opprinnelig postet av Arne Waadeland Mye viktigere er det at dekkene blir satt på riktig aksel i forhold til rotasjonsmerket på dekket. Bare for å pirke litt: hvilken aksel dekket står på er knekkende likegyldig i forhold til rotasjonsmerket. Derimot er det viktig at det kommer på riktig side av bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 19, 2004 Har ikke hørt at piggfritt MÅ kjøres inn, men det kan lønne seg å kjøre de litt på asfalt før man hiver seg ut på glatta da det som oftest er en "hinne" som gjør at de er litt glatte i begynnelsen. kilde er dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 19, 2004 "Hinnen" er slippmiddel fra formen dekket blir støpt i. Alle dekk har denne hinnen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 19, 2004 Opprinnelig postet av Lars Olav Tveito Bare for å pirke litt: hvilken aksel dekket står på er knekkende likegyldig i forhold til rotasjonsmerket. Derimot er det viktig at det kommer på riktig side av bilen. Kverulering kalles det!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 19, 2004 Opprinnelig postet av Arne Waadeland Kverulering kalles det!!! Nei, det kalles korrigering! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 20, 2004 Opprinnelig postet av Morten Gjeitsund Har ikke hørt at piggfritt MÅ kjøres inn, men det kan lønne seg å kjøre de litt på asfalt før man hiver seg ut på glatta da det som oftest er en "hinne" som gjør at de er litt glatte i begynnelsen. Stemmer det. Skal kjøres inn først ca 30 mil for optimalt feste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 21, 2004 Etter det som står i siste utgabe av baldet bil Nr.10 så anbefaler de og kjøre inn pigg og piggfritt. Dette er jo et blad alle medlammer får i posten. Jeg husker ikke side tallet, men det står i sidene før/etter dekk "testen". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 21, 2004 Vet ikke om det står noe om dette her.. men ihvertfall en greit dekktest og lese... http://www.motor.no/pdf/vinterdekktest_2004.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 21, 2004 Ref. til side 46 i bladet bil utgave 10. Alle vinterdekk trenger innkjøring. Det gjelder både piggdekk og piggfrie dekk. Når dekkene kommer fra vulkaniseringen er overflaten gjerne litt glatt og kan virke "lekker". Men vinterdekket er best om det har en ru overflate. Det skjer først om dekket ruller fra 20 til 30 km på bar asfalt . Da fjernes det "blanke laget" og dekket blir mer effektivt. Artikkelen er kortet ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 22, 2004 Opprinnelig postet av Einar Sandvei Ref. til side 46 i bladet bil utgave 10. Alle vinterdekk trenger innkjøring. Det gjelder både piggdekk og piggfrie dekk. Når dekkene kommer fra vulkaniseringen er overflaten gjerne litt glatt og kan virke "lekker". Men vinterdekket er best om det har en ru overflate. Det skjer først om dekket ruller fra 20 til 30 km på bar asfalt . Da fjernes det "blanke laget" og dekket blir mer effektivt. Artikkelen er kortet ned. For de som ikke har Bil Piggdekkdelen: Pikkdekk får redusert levetiden dramatisk hvis ikke de kjøres inn. Piggene må sette seg i gummien. Hvis de ikke kjøres om blir de mindre effektive og piggene får kortere levetid. Kjør de første 250-300km med relativt lav hastighet, helst under 80km/h. Det aller viktigste er å unngå kraftig akselerasjon eller nedbremsning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 23, 2004 Det anbefales vel å "kjøre inn" alle typer dekk (også sommerdekk) noen hundre kilometer før de får optimalt festeevne på underlaget. Dette pga at så å si alle dekk blir "harde" etter en sesongs lagring, og må deretter rulle noen runder før de blir "myknet opp" og får full festeevne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 24, 2004 der jeg handler dekk står det på kvitteringen at piggdekk må kjøres inn 300 km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 28, 2004 Hva legges i ordet kjøres inn. Hvordan gjør man det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 28, 2004 Opprinnelig postet av Arve Hansen Hva legges i ordet kjøres inn. Hvordan gjør man det? Unngå brå aksselrasjoner å bråbremsing.... Mao , kjør litt forsiktigt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 28, 2004 Har hastigheten noe å si? Er 100-130 km/t ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 28, 2004 Har lest en plass at man bør kjøre rolig (som andre her har sagt), og at hastigheten ikke bør overstige 80 km/t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 29, 2004 Det var rimelig kjedelig å gubbekjøre i dag:) Men er vel est for dekkene da. 30 mil. Får ta en langtur i hlegen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...