Må vinterdekk kjøres inn?

Anbefalte innlegg

Piggdekk skal man vel kjøre litt pent med så piggene fester seg i starten?

 

Hvordan er det med piggfrie dekk? Skal man kjøre de inn litt på asfalt først? Det belegget utenpå slites vell fort?

 

Noe jeg bør ta hensyn til.

Lagt på Continental Viking Conti cantact 3 på 16" felg.

 

Er det snart på tide å skifte om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er vinterdekk med pigg du tenker på, så anbefaler de fleste dekkprodusenter at man "kjører inn" dekkene, slik at piggene får satt seg. Det varierer fra 100 til 500 km avhengig av hvem du spør. Ta det i allefall rolig de første 100km. Piggfrie er nok ikke noe vits å kjøre inn. Har i allefall aldri hørt at man skal kjøre disse inn. Mye viktigere er det at dekkene blir satt på riktig aksel i forhold til rotasjonsmerket på dekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Mye viktigere er det at dekkene blir satt på riktig aksel i forhold til rotasjonsmerket på dekket.

 

Bare for å pirke litt: hvilken aksel dekket står på er knekkende likegyldig i forhold til rotasjonsmerket. Derimot er det viktig at det kommer på riktig side av bilen.:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at piggfritt MÅ kjøres inn, men det kan lønne seg å kjøre de litt på asfalt før man hiver seg ut på glatta da det som oftest er en "hinne" som gjør at de er litt glatte i begynnelsen.

 

kilde er dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Hinnen" er slippmiddel fra formen dekket blir støpt i.

 

Alle dekk har denne hinnen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Olav Tveito

Bare for å pirke litt: hvilken aksel dekket står på er knekkende likegyldig i forhold til rotasjonsmerket. Derimot er det viktig at det kommer på riktig side av bilen.:D

Kverulering kalles det!!!: brick :: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Kverulering kalles det!!!: brick :: bråk :

 

Nei, det kalles korrigering! : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Gjeitsund

Har ikke hørt at piggfritt MÅ kjøres inn, men det kan lønne seg å kjøre de litt på asfalt før man hiver seg ut på glatta da det som oftest er en "hinne" som gjør at de er litt glatte i begynnelsen.

Stemmer det. Skal kjøres inn først ca 30 mil for optimalt feste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det som står i siste utgabe av baldet bil Nr.10 så anbefaler de og kjøre inn pigg og piggfritt. Dette er jo et blad alle medlammer får i posten. Jeg husker ikke side tallet, men det står i sidene før/etter dekk "testen".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref. til side 46 i bladet bil utgave 10.

 

Alle vinterdekk trenger innkjøring. Det gjelder både piggdekk og piggfrie dekk. Når dekkene kommer fra vulkaniseringen er overflaten gjerne litt glatt og kan virke "lekker". Men vinterdekket er best om det har en ru overflate. Det skjer først om dekket ruller fra 20 til 30 km på bar asfalt . Da fjernes det "blanke laget" og dekket blir mer effektivt.

 

Artikkelen er kortet ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Einar Sandvei

Ref. til side 46 i bladet bil utgave 10.

 

Alle vinterdekk trenger innkjøring. Det gjelder både piggdekk og piggfrie dekk. Når dekkene kommer fra vulkaniseringen er overflaten gjerne litt glatt og kan virke "lekker". Men vinterdekket er best om det har en ru overflate. Det skjer først om dekket ruller fra 20 til 30 km på bar asfalt . Da fjernes det "blanke laget" og dekket blir mer effektivt.

 

Artikkelen er kortet ned.

 

For de som ikke har Bil

 

Piggdekkdelen:

Pikkdekk får redusert levetiden dramatisk hvis ikke de kjøres inn. Piggene må sette seg i gummien. Hvis de ikke kjøres om blir de mindre effektive og piggene får kortere levetid. Kjør de første 250-300km med relativt lav hastighet, helst under 80km/h. Det aller viktigste er å unngå kraftig akselerasjon eller nedbremsning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det anbefales vel å "kjøre inn" alle typer dekk (også sommerdekk) noen hundre kilometer før de får optimalt festeevne på underlaget. Dette pga at så å si alle dekk blir "harde" etter en sesongs lagring, og må deretter rulle noen runder før de blir "myknet opp" og får full festeevne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

der jeg handler dekk står det på kvitteringen at piggdekk må kjøres inn 300 km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legges i ordet kjøres inn. Hvordan gjør man det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Hva legges i ordet kjøres inn. Hvordan gjør man det?

 

Unngå brå aksselrasjoner å bråbremsing.... Mao , kjør litt forsiktigt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hastigheten noe å si? Er 100-130 km/t ok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest en plass at man bør kjøre rolig (som andre her har sagt), og at hastigheten ikke bør overstige 80 km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var rimelig kjedelig å gubbekjøre i dag:) Men er vel est for dekkene da. 30 mil. Får ta en langtur i hlegen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.