Merkelig problem på Big Red's calipere..

Anbefalte innlegg

Monterte de nye bremsene mine i går da det plutselig ble bemerket en rar ting med caliperene.. Forran på caliperene er det en pil som indikerer hvilken vei skiva skal gå, eller hvilken side caliperen skal stå på. Denne pila pleier vel å peke slik at luftenipplene står oppover?? Og at det minste stempelet i caliperen står nederst?

Men på mine så står "pila" og luftenipplene i motsatt retning, slik at når jeg monterte caliperene med luftenipplene opp så peker pila feil vei i forhold til kjøreretningen. Dette er originale Porsche deler som er helt nye, altså ikke overhalte.

Jeg prøvde å bytte om på luftenipplene og det røret som forbinder de to halvdelene av caliperen, men de to mutterene som holder røret var ikke til å få av, så det tror jeg må være limt fast eller noe.

Så til spørsmålet;

Nå har jeg montert caliperene med luftenipplene øverst, og da står det minste stempelet øverst og ikke nederst som det skulle ha gjort, har dette noe betydning?

Skal jeg heller snu caliperen så alt står riktig bortsett fra luftenipplene som da peker nedover? Hva med luft som kan samle seg øverst i caliperen?

Kjørte forøvrig bilen hjem i går og alt fungerte utmerket, merket ikke noe rart med bremsene annet enn at de tok litt bedre enn før... :)

Håper noen gidder å lese igjennom og komme med noen tips!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må først nevne at jeg ikke kjenner så godt til variantene av Big Reds, men på meg virker det som om du har fått feil calipere... Jeg kan bare sammenlikne med når jeg bestilte wilwood calipere til min. Man må da tenke på om caliperen sitter foran elle bak skiva for å få luftenippler og størst/minst stempel på riktig plass... På s2 coupe sitter caliperen "bak" skiva foran på bilen og "foran" skiva bak på bilen....

PS: Jeg var utom værste igår og Agip gearolja har 75-90 viskositet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Det var riktig delenummer på de og jeg tror ikke 993 turbo har like calipere forran og bak. Bak på 993 turbo så står faktisk caliperen forran skiva ja, så der ville det vel stemme.. men jeg tror som sagt ikke at disse er like som forran(Big red's), og at disse store er kun brukt forran..

Helte på Omega 75-90 olja i går! Ser ut til å virke veldig bra.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje du hadde fått tak i noen som egentlig hørte til bak jeg:o Som sagt kjenner ikke så godt til Big Reds. Merkelig så lenge delenr stemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kalipperne kommer fra en bil der de står på andre siden av skiva så må lufteniplene flyttes. Måtte gjøre det samme med Cayenne kalipperne også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så luftenipplene må peke oppover uansett? Men hvilken forskjell vil det utgjøre om det minste eller største stempelet står nederst?

Meg bekjent så brukes ikke Big red's bak på noen biler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått dette så må du bytte om luftenipplene. Når jeg monterte bremser på gammlebilen til kompisen min hadde vi samme problemet. Trondheim clutch og brems sa vi måtte flytte om slik at stmplene kom i riktig rekkefølge, hvis ikke kom vi til å få feil slitasje på klossene. Har vel noe med presspunktet på klossene og rulleretningen å gjøre...:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil slitasje kan jeg nok kanskje tenke meg kan skje ja.. men det kan jeg leve med en liten stund tror jeg, så lenge det ikke er fare for at klossen plutselig kan klype eller noe annet farlig kan skje. Har så sinnsykt lite lyst til å begynne å kuke med de muttrene som holder det røret.. ødelegger jo lakken og muttrene da de er limt fast med loctite eller noe slikt. Jeg prøvde som sagt å få løsna den ene men den var ikke til å rikke, satt som bare det og som følge av det så preller jo lakken av. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med masse varme, pleier å funke bra på locktite... (Men lakken går jo til h... da selvfølgelig..)

Og du må nok ha lufte niplene oppover. Blir nok bare problemer ellers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg monterte nylig slike på min bil, og da var både rulleretning og luftenipler på rett sted. Dette dog var nye RS2 kalippere kjøpt fra Audi og ikke fra Porche..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt mail til han jeg kjøpte de fra nå, så da får vi se hva han har å si. Org. RS2 caliperene og Porsche caliperene er identiske, det er vel kun forskjellig delenummer på embalasjen..

Men da burde det gå greit å kjøre med bilen selvom de står feil vei? Hvis jeg ikke risikerer annet en litt feilslitte klosser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er forskjellig størrelse på stemplene og det minste stempelet er det som står først i forhold til rotasjonsretningen så vil du vel få nedsatt bremsekraft også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo også bli noe problemer med flyten av bremsevæske vil jeg tro. Er jo en grunn til at de er opp. Er vel for å skape nok trykk vil jeg tro. Skal være mulig å gå løsna de skruene uten å måtte ødelegge hele calipern da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er forskjellig størrelse på stemplene og det minste stempelet er det som står først i forhold til rotasjonsretningen så vil du vel få nedsatt bremsekraft også?

Sånn som caliperen mine står nå så er det lille stempelet øverst, det vil si at det største stempelet står først i rotasjonsretningen.

Og det er jo dette stempelet som har mest kraft når det bremses for fullt, men om det har noe å si hvor det stempelet står i forhold til det lille stempelet vet jeg ikke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo også bli noe problemer med flyten av bremsevæske vil jeg tro. Er jo en grunn til at de er opp. Er vel for å skape nok trykk vil jeg tro. Skal være mulig å gå løsna de skruene uten å måtte ødelegge hele calipern da...

Lufteskruene står vendt oppover nå, det er riktig, og bremserøret går inn på det samme stedet, nemlig ovenfor de små stemplene. Men bremsevæsken er jo inkompresibel så det skal jo være likt trykk med bremsevæske i hele caliperen?

Det eneste jeg lurer på er om det er veldig viktig at det lille stempelet står først i fartsretningen av skiva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*problem oppklart*

Fant noen bilder av porsche 993 turbo nå og der er jaggu meg caliperene montert forran skiva og ikke bak som på RS2'en!! Og da stemmer jo selfølgelig plasseringen av lufteskruene...

Så da har jeg ingen andre enn meg selv å klandre for dårlig research.... :(

Får se om jeg får opp de skruene, så alt sitter på riktig sted..

Takker for alle svar! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minste stempelet skal alltid stå først i rotasjonsretningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minste stempelet skal alltid stå først i rotasjonsretningen.

Og hva skjer hvis det ikke gjør det....? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får ikke like god følelse i pedal, samt at klossene blir slitt skjevt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, den er god. takker for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fant ut av det da! Da er det bare å være fosiktig så du ikke ødelegger noe. Uansett så er det mye lettere å lakkere opp enn å gjenge opp. Så her ville jeg ofret litt lakk med varme fremfor å brekke eller ødelegge gjenger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har sett at de Big reds'ene som står på en kompis sin S4 2,7 står feil slik som du beskriver, pilen på calipper går motsatt av rotasjonretning. Nå har disse stått på slik i flere år. Men vi oppdaget dette når vi nå byttet klosser på den. Jeg syns pedalen er litt rar og bremsene er ikke fullt så god som jeg ville trodd de skulle være.

Bør calipperene fikses eller kan de stå slik uten problemer? Vil bremse effekten være dårligere enn når de står riktig?

Fikk du forresten løs skruene til slutt? Måtte du bruke varme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gitt faen forløpig og brukt caliperene feil vei. Har ikke merket noe rart og pedalen er veldig kontant og fin.

Bremser veldig bra også.

Mulig den sliter skjevt på klossene, det har jeg ikke sjekket enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vurderer jo å ikke bry oss med det også. Blir en bra jobb å få løs alle skruer...

Det jeg kunne se på de gamle klossene var at på ene siden var de slitt veldig skjevt, men bare den bakerste klossen. Så alle de tre andre var slitt beint.

Men jeg lurer jo litt på om jeg kan få bedre bremse effekt av å fikse dette. Kan jo ha mye å si hvordan kraften virker på bremseklossen.

Men du merker ingenting rart med pedalfølelsen som noen over her nevnte?

Hvilke bremseklosser har du på bilen forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pedalen min ble bedre med de nye caliperene(som står feil vei), enn med de gamle caliperene som sto der. Men de var ikke helt bra heller med tanke på treg gange på stemplene. Jeg har ikke prøvd en annen RS2 med calipere rette veien så om det er forskjell vet jeg ikke.

Jeg bruker Ferrodo DS2500 klosser, fungerer veldig bra vil jeg si! :)

Hvis den ene klossen var slitt mer enn de andre så kan det vel tyde på at caliperene begynner å bli treige i bevegelsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.