Passat b4: Rar lukt og lyd fra eksos

Anbefalte innlegg

Etter jeg startet (varm motor) bilen, hørtes eksosen mye høyere + at den lukter (rar lukt, minner litt om samme lukta som katalysatoren har hatt etter jeg har kjørt bilen hardt).

 

Bilen, 2.9 vr6 syncro, chippet.

 

Kjørte vag-com:

 

6 Faults Found:

16517 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Response too Slow

P0133 - 35-10 - - - Intermittent

17860 - Secondary Air Injection System: Open Circuit

P1452 - 35-00 - -

17828 - Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112): Electr. Malfunction

P1420 - 35-00 - -

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low

P0102 - 35-00 - -

18019 - MIL Request Circuit: Short to Ground

P1611 - 35-00 - -

16525 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit Malfunction

P0141 - 35-00 - -

Readiness: 0010 1101

 

Address 03 -------------------------------------------------------

Controller: 3A0 907 379 A

Component: ABS/EDS ITTAE 20 GI V00

Coding: 04505

Shop #: WSC 00000

1 Faults Found:

00285 - ABS Wheel Speed Sensor: Front Right (G45)

35-10 - - - Intermittent

 

Address 08 -------------------------------------------------------

Controller: 3A0 907 044 A

Component: CLIMATRONIC V14

0 Faults Found:

 

Skipping Address 15-Airbags

 

Address 25 -------------------------------------------------------

Controller: 1H0 953 257 B

Component: IMMO VWZ3Z0S3282635 V00

Coding: 09600

Shop #: WSC 00490

1 Faults Found:

00546 - Data wiring faulty

27-00 - Implausible Signal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen forslag til hva dette kan dreie seg om (bortsett fra abs'en, den gikk det også noe tull med i dag)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det er lambda sensoren det er feil på, prøv å slett koder å se hva som kommer opp igjen.. Og rens MAF sensor med elektronikk rens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sykt sprøtt, en av følerne i lfm'en mangler. Knekt og borte ser det ut som.

 

Når jeg sammenlignet med min gamle lfm, som også hadde blitt knekt (det skjedde da jeg rengjorde den, og kom borti med fingeren), så er begge knekt 99% på samme plass (samme vinkel på knekken).

 

Har lest at lfm på 2.0 liter har samme innmat som lfm på vr6. Er det noen som vet om det stemmer?

 

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=827239

 

Det koster en formue å kjøpe lfm til vr6, mens brukt og ny 2.0 koster ikke så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sykt sprøtt, en av følerne i lfm'en mangler. Knekt og borte ser det ut som.

 

Når jeg sammenlignet med min gamle lfm, som også hadde blitt knekt (det skjedde da jeg rengjorde den, og kom borti med fingeren), så er begge knekt 99% på samme plass (samme vinkel på knekken).

 

Har lest at lfm på 2.0 liter har samme innmat som lfm på vr6. Er det noen som vet om det stemmer?

 

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=827239

 

Det koster en formue å kjøpe lfm til vr6, mens brukt og ny 2.0 koster ikke så mye.

 

Ok, da dropper jeg det da ikke en gang vsvortexforumet klarer å gi svar på det. Jeg tok å slettet feilkodene, og endte opp med kun en feilkode. Abs-sensoren og 00546 - Data wiring faulty (som sikkert har noe med chippingen).

 

Synes det lukter masse bensin av eksosen, og motoren motoren er veldig ristete på lavt turtall. På høyt turtall bråker bilen mer.

 

Jeg satte i den andre maf'en som var ødelagt, og bilen oppfører seg likedann.

 

Bør jeg satse på at det er kun maf'en som gjør dette?

 

Sitter å vurderer om jeg skal bestille maf fra pap-parts eller kjøpe originalt. Har lite tid på meg, siden dette er en bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bestill orginal koster vel kanskje 2000- 2500kr, dyrt, men.. hvorfor går de maf sensorene dine så fort da? ikke festet luftfilterslangen skikkelig? Slik at det slår istykker maf?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, godt spørsmål. Har kjørt en god del på humplete grusvei til hytta med 18" lavprofildekk (nesten ingen høyde på gummien), men luftfilterslangen er jo festet med en brakett.

 

Men mafen var sikkert 12-14 år gammel, selv om jeg synes det er merkelig at den kan ha knekt sånn uten videre.

 

Fikk tak i et delenummer fra vwvortex, 037906461, over 2.0 liter maf hvor innmaten burde passe på min maf. Hvis den ikke koster for mye (noe den ikke burde), og det ikke er for lang leveringstid, kjøper jeg den og setter inn i min.

 

Er verdt et forsøk.

 

Burde vel bruke orignalluftfilterboksen, men godlyden fra det åpnefilteret er så bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, godt spørsmål. Har kjørt en god del på humplete grusvei til hytta med 18" lavprofildekk (nesten ingen høyde på gummien), men luftfilterslangen er jo festet med en brakett.

 

Men mafen var sikkert 12-14 år gammel, selv om jeg synes det er merkelig at den kan ha knekt sånn uten videre.

 

Fikk tak i et delenummer fra vwvortex, 037906461, over 2.0 liter maf hvor innmaten burde passe på min maf. Hvis den ikke koster for mye (noe den ikke burde), og det ikke er for lang leveringstid, kjøper jeg den og setter inn i min.

 

Er verdt et forsøk.

 

Burde vel bruke orignalluftfilterboksen, men godlyden fra det åpnefilteret er så bra.

 

borr opp underdelen av org boksen, med org filter, får litt lyd da også;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får antagelig en ny lmm fra gumpen i morgen, men kan det hende at bilen har gått i et slags nødprogram siden den oppfører seg likt uansett om den ødelagte lmm'en er av eller på?

 

I så fall, hvordan kommer jeg ut av nødprogrammet?

 

Fikk ingen nye feilmeldinger etter jeg slettet og kjørte vag-com på nytt.

 

Hvis det skulle vise seg at lambda sonden må byttes, hvor er det pluggen på sonden går inn (til ecu'en?)? Er det trangt å komme til for å få byttet den? (har klima som tar litt plass).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry offtopic. men det karosseriet heter vel ikke b4??? mener det heter 35i

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat Mk1 (B1, 1973–1988)

Passat Mk2 (B2, 1981–1988)

Passat Mk3 (B3, 1988–93)

Passat Mk4 (B4, 1993–97)

Passat Mk5 (B5/B5.5/Lingyu, 1996–2005)

 

osv... men back til topic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jatta... monterte på den nye lmm'en, men fremdeles samme opplegg, bortsett fra at den nå bruker ca. 1.5 l på mila.

 

møller mener på at det ikke er lambdaen.

 

kjørte gjennom feilsøk på nytt, hos møller,og fikk da følgende feil:

 

17828 P1420 035

Sekundær luftinsug.ventil-N112

elektrisk fejl i strømkredsen

 

17860 P1452 035

Sekundærluftsystem afbrydelse

 

18019 P1611 035

Signal til tændig af fejllampe

kortslutning til stel

 

magnet.jpg

 

Bestilte ny ventil (N112), for å forsøke å bytte den... delenummeret til n112 sa dem var 437906283A), så er det en magnetkomkolbingsbryter til 700 kr... noen som har vært borti noe liknende?

 

Hva gjør denne dingsen?

 

Ser ikke ut som det går noe elektronikk til den???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja.. skriver vel mest for meg selv her, men tok ut et par tennplugger fra motoren, og isoleringen rundt lederen var knekt av litt på begge to (30-40% borte).

 

Akk ja.. artig pris på tennpluggene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg klarer ikke å finne denne magnet ventilen i motorrommet.. er det noen som vet hvor den befinner seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriøst... er det virkelig ingen her som har skrudd litt dypere i en vr6'er motor som vet noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja.. .da går bilen inn på verksted i neste uke... ga det et forsøk. Fant ut at slangenettet går slik:

 

slangenett.jpg

 

Men ser ut som magnetventeiln i så fall befinner seg bak torpedoveggen... har mest troen på at det er noe galt med lamdaen og kanskje tett katalysator, men det finner de vel ut etter hvert... *sukk*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fjernet chippen fra ecu'en og satte i originalchippen... det var som jeg hele tiden hadde trodd, chippen ga feil meldinger!

 

11 Faults Found:

00668 - Supply Voltage Terminal 30

07-10 - Signal to Low - Intermittent

00758 - Secondary Air Injection System (AIR)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

01235 - Secondary Air Injection Inlet Valve (N112)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

16535 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: Signal too Low

P0151 - 35-10 - - - Intermittent

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

P0300 - 35-10 - - - Intermittent

16687 - Cylinder 3 Misfire Detected

P0303 - 35-10 - - - Intermittent

16688 - Cylinder 4 Misfire Detected

P0304 - 35-10 - - - Intermittent

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

P0300 - 35-10 - - - Intermittent

16687 - Cylinder 3 Misfire Detected

P0303 - 35-10 - - - Intermittent

16688 - Cylinder 4 Misfire Detected

P0304 - 35-10 - - - Intermittent

00635 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: Before CAT

28-10 - Short to B+ - Intermittent

Readiness: N/A

 

Address 03 -------------------------------------------------------

Controller: 3A0 907 379 A

Component: ABS/EDS ITTAE 20 GI V00

Coding: 04505

Shop #: WSC 00000

1 Faults Found:

00285 - ABS Wheel Speed Sensor: Front Right (G45)

35-10 - - - Intermittent

 

Address 08 -------------------------------------------------------

Controller: 3A0 907 044 A

Component: CLIMATRONIC V14

0 Faults Found:

 

Skipping Address 15-Airbags

 

Address 25 -------------------------------------------------------

Controller: 1H0 953 257 B

Component: IMMO VWZ3Z0S3282635 V00

Coding: 09600

Shop #: WSC 00490

0 Faults Found:

 

End -------------------------------------------------------

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har lyst til å forsøke seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsaken var, deffekt coil og tennpluggledninger... med feilsøk kom det på 9800 kr.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd du ikke fikk mer svar her Ronny, men sånn er det desverre noen ganger.

 

Det som er meget positivt er at du fortsatte å oppdatere oss på problemet, og ikke minst la inn løsningen på problemet når du kom frem til den.

Slik kan andre som kanskje kommer i samme situasjon kanskje komme noe rimeligere ut av det enn det du desverre gjorde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.