girkasse golf 1 gti med diffsperre?

Anbefalte innlegg

Bilen jeg har kjøpt meg, en 1981 Golf I GTi, har visstnok hatt en girkasse med diffsperrer på før. Uheldigvis ble den kjørt i stykker i 2001 eller 2002, og nå er den girkassen som da ble satt på også gått i stykker. Det jeg lurer på er hvilken bil kan den første kassa være hentet fra? Jeg skulle gjerne hatt en slik kasse inn i bilen igjen, siden dette var en del av oppsettet den hadde når den gikk som oppvisningsbil mellom rundene på Lyngås en gang mellom 1998 og 2001.

 

Edit: er 1,8 motor på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo mulig at det var en diffsperre som var ettermontert på en vanlig girkasse? Quaife (eller.no) lager jo slik morro, dersom man ser bort i fra prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en (normal) golf 1 gti-kasse liggende hvis du trenger... Har ikke hørt om at noen gti'er ble levert med diffsperre heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Daniel Holmen

Jeg har en (normal) golf 1 gti-kasse liggende hvis du trenger...

 

Du har PM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått høre at det visst stod en golf 2 8v gti-kasse i bilen nå. Noen som har?

 

Har Quaife noen sider, og hvem forhandler de i Norge? kunne jo vært moro å i det minste høre med pris på diffsperrer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selholm diff til vw koster ca. 15500 i Norge i hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du har Quaife til fornuftig pris, ville jeg sjekket http://www.tsr-performance.com i England. De er også meget gode på tradisjonell tuning til Golfer, dvs. blokker, topper, kammer osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen 020 kasser ble levert med lamelldiff og som alltid sørget for at det var minst 25nm på begge drivhjulene, denne diffen kunne shimses opp til å sperre 100nm...

 

vet ikke hvilke årsmodeller osv som hadde dette, men mener det var golf2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lenge siden jeg fikk ett tilbud fra TSR på en LSD diff ferdig monter, inkl. ferdig ombygget 02A kasse til MK1. Prisen var 1500£.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Ikke så lenge siden jeg fikk ett tilbud fra TSR på en LSD diff ferdig monter, inkl. ferdig ombygget 02A kasse til MK1. Prisen var 1500£.

 

Vet du åssen diff det var? og regner med kassa var overhalt og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en limited slip diff fra quaife og en overhalt 02A kasse, ferdig bygget om (fester) for montering i MK1.

Annbefalte og en annen slutt utv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, er jo ikke så ille pris egentlig...

 

hva sluttutveksling anbefalte de? tettere eller ett lengre gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De annbefalte en slutt utv. slik at alle gir ble noe "høyere". Det var da snakk om en motoreffekt på ca 250 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

angående 020 og 02A-kasser, hvor står dene koden? står den utenpå kassa noe sted? bilen min er selvfølgelig så gammel at det ikke er noe servicebok. Uansett hadde den sagt null og niks siden bilen har fått ny motor en gang semt på 90-tallet.

 

£1500 er nok i dyreste laget for meg nå, får heller satse på at jeg klarer meg uten fram til kassa raser neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lasse Nilsen

angående 020 og 02A-kasser, hvor står dene koden? står den utenpå kassa noe sted? bilen min er selvfølgelig så gammel at det ikke er noe servicebok. Uansett hadde den sagt null og niks siden bilen har fått ny motor en gang semt på 90-tallet.

 

£1500 er nok i dyreste laget for meg nå, får heller satse på at jeg klarer meg uten fram til kassa raser neste gang.

 

ser det enkelt og greit på om det er stag eller wire overføring på kassa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og så står koden på kassa under i forkant. F.eks. FD på 1,6L GTI-kassa (en av de som ble levert) eller 2Y på 16V.

 

Hilsen Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Westby

og så står koden på kassa under i forkant. F.eks. FD på 1,6L GTI-kassa (en av de som ble levert) eller 2Y på 16V.

Tusen takk, var akkurat hvor det stod jeg lurte litt på.

Er koden 9A på Golf II GTi 1,8 8v? Trenger ny kasse, får tak i fra Sverige om jeg ikke finner det snart.

 

Rudi: Det er stagoverføring, så da er det vel 020-kassa jeg skal ha. Om det ersatt på 2'er kasse *spent på å sjekke kode*

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen 020 kasser ble levert med lamelldiff og som alltid sørget for at det var minst 25nm på begge drivhjulene, denne diffen kunne shimses opp til å sperre 100nm...

 

vet ikke hvilke årsmodeller osv som hadde dette, men mener det var golf2

 

 

 

Løfter/bumper denne.

 

Dette er interesant om det stemmer. Noen som veit noe om dette? Vært svært interesant å fått seg tak i en slik kasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg inbiller meg at alle 020-kasser fra 1983 og oppover har en bitteliten diffbrems. Populært kalt "VW minislip" eller "friksjonsdiff". Den gir statisk bremsevirkning på ca. 10 Nm. 0% sperrevirkning på hard asfaltkjøring. Men relativt effektiv på veldig glatt vinterføre. Alt annet enn heftig på banebiler. Men genial på vanlige bruksbiler.

 

Denne "sperra" er lett å kjenne igjen hvis du skrur av drivakselflensen. Sitter det en kraftig fjær det, er det friksjonsdiffen. Er det ingen fjær, er det åpen diff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å låse denne på noen måte? Slik prisene på differ er så kan jeg jo bruke opp 12 stykk 020 girkasser pr værsting diff....

 

På gamle E30 var det bare å være kreativ med sveise apparatet husker jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å låse denne på noen måte? Slik prisene på differ er så kan jeg jo bruke opp 12 stykk 020 girkasser pr værsting diff....

 

På gamle E30 var det bare å være kreativ med sveise apparatet husker jeg :)

 

En som eg jobber med som har kjørt en god del rallycross/bilcross nevnte for meg at de pleide å ta av flensene, så slengte de på et par skiver/shims, så monterte de flensene på igjen.

Det fungerte rimelig bra sa han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En som eg jobber med som har kjørt en god del rallycross/bilcross nevnte for meg at de pleide å ta av flensene, så slengte de på et par skiver/shims, så monterte de flensene på igjen.

Det fungerte rimelig bra sa han.

 

Dette må prøves, har ei kasse liggende som snart skal monteres.:) hvor mange mm skal det schimses evt? 2-3mm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja? :)

 

Ser på div løsninger for tiden. Grunnprinsippet er at det skal være billig og annerledes tror jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.