225/30-20: Pirelli P Zero Nero, Falken FK451 eller Vredestein Sessanta???

Anbefalte innlegg

Etter en stygg episode med Nankang SV-II hvor banen løsnet fra dekket så tør jeg ikke kjøpe dette dekket igjen.

attachment.php?attachmentid=99202&d=1216

 

 

Så da står valget mellom de 3 andre dekkene som dekkonline har til under 2k pr stk, nemlig:

  • Falken FK451 (1.756,-/stk)
  • Vredestein Sessanta (1.871,-/stk)
  • Pirelli P Zero Nero (1.898,-/stk)

Broren min sin A6 sporet endel med Falken FK451, så er litt skeptisk til dem - er jo ikke rare prisforskjellen opp til de andre to.

 

Skal på 8,5x20" på en rimelig greit senket Passat 3bg. Bør ikke være så veldig mye bredere enn Nankangdekkene i banebredde da jeg gjerne vil space litt bak.

 

Hvilket dekk mener dere er best valuta for pengene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet fra Pirelli P Zero til Vredstein Sessanta 255/30-20" sent i fjor sommer. Så jeg har kjørt hele denne sesongen på Sessanta. Å jeg må si meg super fornøyd med Vredstein Sessanta. Den største forskjellen jeg umidelbart merket var at støyen ble mye redusert og de sporer mindre i forhold til Pirelli.

Ellers virker egenskapene veldig like, men Sessanta har en skikkelig bra felg-kant beskytter og et stilligt design mønster å se til som virker over all forventning.

Foreløpig virker Vredstein og litt mer slitesterkt i forhold til Pirelli, Sessanta'en har mine absolutte anbefalinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil på ingen måte forsvare Nankang med dette, men 225/30x20 har alt for liten lasteindex til bilen din og det skal ikke mye til før man får varmgang ved f.eks. litt for lavt lufttrykk, feil spissing o.l.

Dette kan være en årsak til det som har skjedd med dekket ditt. Kan selvfølgelig være andre ting også.

 

Av de dekkene du ramser opp her har jeg kjørt på Pirelli i 3 sesonger i 20" og kan anbefale dette varmt. Har nå byttet ut disse til fordel for Falken FK 452 (235/30x20) som har tatt over etter FK 451. Dekket har nå fått riktig bredde i forhold til dimmen mot FK451 som virket to nr. for smale.

 

Vredestein kjenner jeg ikke noe til annet enn at det får gode kritikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med Sessanta 225/40-18 på Jettaen, sitter som limt på veien, dytter vannet godt unna gjør de også.

Anbefales

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lignet jo litt på dette:

06072008877.jpg

06072008878.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager ot, Men er ikke dekket ditt utslitt også`??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nankang er noe dritt, det har blitt diskutert 1000 ganger før her med samme konklusjon.

 

Kjøp deg Michelin Pilot Sport 2, Det er det beste dekket du kan få både på tørt/vått og støymessig.

Eventuelt Contonental Contact Sport er heler ikke så ille, og er noe billigere.

Du får rett og slett hva du betaler for.

 

Når det er snakk om LI her, så er det vel 88 på nankangdekka, og det er vel det som er minimum på passaten, om det ikke er V6. Så det er vel ikke derfor det har sprekt.

 

At dekk slites sakte er jo heller ingen fordel, da det er dårlig gummikvalitet som gjør dette. Hard gummi slites mer sakte, men det går utrolig ut over både vår og tørregenskapene til dekket.

 

Har selv Falken FK 452 nå, og de var bra når de var nye, støyet jo litt som alle v-dek gjør men har blitt dårligere etter bare 2-3mm slitt.

Dette er også mye breiere en europeriske dekk, før øvar falken 2 nummer for lite, nå er det ett nummer for stort i forhold til bredde.

Michelin dekka er de beste dekka jeg har hatt, og det blir nok det nestegang igjen. :tilber:

 

Er du opptatt av at det skal være minst mulig dekkstøy, så må du gå for et dekk uten v-mønster. og da er det vel bare Pirelli av de du nevnte som er aktuelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine Nankang har LI 92, mener jeg.

Nankang er et helt ok dekk spør du meg.. Pirelli koster det dobbelte, kan være greit å ta med i sammenligningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet fra BF til Falken 452 foran på min. De støyer litt mindre men er en del bredere. BF hadde veldig god slitestyrke, men de støyer en del. Hadde sikkert kunne kjørt to sessonger til med mine BFG om jeg ikke hadde fått punktering i sideveggen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har heller aldri hatt noen problemer med nankang;) men ser jo bra ut som at dekket ditt er nedslitt da:P skulle kanskje byttet dekk før sesongen! men hva vet vel jeg:P eneste jeg vet er at SESSANTA dekk mønsteret ser tøft ut;) hehe, så det ville jo jeg tatt da:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører selv med Vredestein Sessanta og disse kan trygt anbefales. Lite dekkstøy også.

De beste dekkene jeg har hatt hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle kanskje byttet dekk før sesongen!

 

Jojo...var høvelig kantslitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket var litt kantslitt men det verste kom nok etter at sprekken kom, da jeg kjørte mange mil med det etter at det sprakk (jeg trodde det var vibrasjon fra drivknute). Mye mindre slitt der det ikke er revnet like mye. Dekkene var nye i fjor, masse mønster igjen på dem. Jeg inspiserte dem rett før jeg kjørte hjemmefra, var noe kantslitt men ikke på nær slik som dette. Og det er ikke så mange mil til Alta fra Tromsø...

Dekket på motsatt side var også sprukket (om enn ikke like mye) og det var mye mindre kantslitt.

Jeg orker ikke kjøpe Nankang i 20" igjen og kanskje få dette problemet igjen etter kort tid. Waste of money. Da kjøper jeg heller litt dyrere dekk og håper å slippe dette.

Skal ha 4hjulskontroll så snart de nye dekkene er lagt på felgene.

 

Heller mot Vredestein etter det dere kommenterer...

På dekkonline står det "under forberedelse" på disse - noen som vet hva dette betyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Vredestein Sessanta på A3 og TT, er fornøyd. Ligger bra på veien og er perfekt for Norsk sommer (regn).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk ett veldig godt poeng. Å sammenligne Nankang med Pirelli og Michelin er som å samenligne lada og audi.

Det er to vidt forskjellige dekk i forskjellige pris klasser. Nankang er noe av det bedre dekket du får i "billig klassen"

Budget dekk...

 

Men det er nå bare min mening da!

 

Men om du vil ha kvalitet for pengene kjøper du michelin eller pirelli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at banen løsna på det dekket der.........camber på senka 3BG blir jo helt koko når man senker. Ville spandert på bilen noen justerbare foringer som gjør at man kan justere cambern. Turbofun.no selger slik å vurderer det selv så man slipper å slite ut innsiden før resten av dekket. Men av dekk ville jeg valgt Sessanta da mange skryter av det.

 

Link til justerbare foringer......: http://www.turbofun.no/product/461667/Front_lower_Camber_Caster_VAG__.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er godt fornøyd me p- Zero.. 225 30 20.. andre sesong .. super på vått føre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at banen løsna på det dekket der.........camber på senka 3BG blir jo helt koko når man senker. Ville spandert på bilen noen justerbare foringer som gjør at man kan justere cambern. Turbofun.no selger slik å vurderer det selv så man slipper å slite ut innsiden før resten av dekket. Men av dekk ville jeg valgt Sessanta da mange skryter av det.

 

Link til justerbare foringer......: http://www.turbofun.no/product/461667/Front_lower_Camber_Caster_VAG__.html

 

Er ikke det noe av det de justerer inn når de tar 4hjuls-kontroll?

Disse justerbare foringene så jo ikke så verst ut, kanskje noe å vurdere.

 

Man gjør det jammen ikke lett for seg selv når man ikke bare ser på bil som fremkomstmiddel, men vil at det skal være lavest mulig og store hjul +++

 

Hvis dekkonline har Vredestein inne klar til levering så tester jeg dem, hvis ikke blir det Pirelli.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke det noe av det de justerer inn når de tar 4hjuls-kontroll?

Disse justerbare foringene så jo ikke så verst ut, kanskje noe å vurdere.

 

Man gjør det jammen ikke lett for seg selv når man ikke bare ser på bil som fremkomstmiddel, men vil at det skal være lavest mulig og store hjul +++

 

Hvis dekkonline har Vredestein inne klar til levering så tester jeg dem, hvis ikke blir det Pirelli.

Får ikke justert nok camber selv kun med 40 mm senk. Min bil er senket med 40 mm fjærer å er utenfor fabrikk-specsa på camber : rolleyes Jo mer du senker jo verre blir det.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...målte mot naboens originale Passat og da var min ca 80mm - nesten 90mm lavere. Målte ved flere forskjellige anledninger slik at det ikke skulle være hvordan bilene sto parkert som gjorde utslaget og det lå mellom noen-og-åtti og oppi 90mm hver gang. Så er kanskje bare noe jeg må leve med - at dekkene slites noe skjevt. Hadde det ikke vært for kona (og fysiske lover - Runar mener det ikke er mer å gå på foran) så hadde jeg skrudd den enda mer ned. Det er jo gjenger igjen på senkesettet! : smil : Men kona har lagt ned veto - vi bor tross alt en plass med vinter 8mnd i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er absolutt fornøyd med mine Vredestein Sessanta, støyer lite, sitter som klistret, meget bra på vått og skyver unna vannet i sporete veibane uten problemer. Har også vært på bane en tur med dem, og funker greit der også, selv om de ble noe varme :P Prisen er heller ikke verst, synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg Michelin Pilot Sport 2, Det er det beste dekket du kan få både på tørt/vått og støymessig.

Eventuelt Contonental Contact Sport er heler ikke så ille, og er noe billigere.

Du får rett og slett hva du betaler for.

 

Når det er snakk om LI her, så er det vel 88 på nankangdekka, og det er vel det som er minimum på passaten, om det ikke er V6. Så det er vel ikke derfor det har sprekt.

 

 

 

Nå får du ikke Michelin Pilot Sport 2 eller Conti Sport Contact i dimensjonen som Lasse ønsker, så da utgår jo det.

 

Load index er 85 på Nankang, og det er i overkant lite.

Minimum på passaten er nok over 91, så det blir en vesentlig forskjell. Når du i tillegg trekker campingvogn med dekk som er godkjent for 515kg pr. side (225/30-20), så ber du egentlig om bråk.

Flaks at det ikke gikk virkelig ille, spør du meg.

 

Og husk at det aldri er camber alene som sliter ut dekk, det er camber i kombinasjon med feil spissing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen dekk i 225/30-20 som har større LI enn 85?

Alle de har inne på dekkonline.no f.eks er bare 85, det gjelder også Vredestein og Pirelli.

Om jeg går opp til 225/35-20 så havner jeg på LI90, da får jeg f.eks Kumho Ecsta til 1400,- pr dekk fra dekkonline. Men da blir det mer gummi både i høyde og bredde, og vet ikke om det er plass til dette?

 

Når det gjelder slitasje ved caravankjøring:

Nå kunne jeg skjønt det om det var bakdekkene som fikk juling når man trekker vogn - ikke framdekkene sånn som i mitt tilfelle.... broren min har alltid spist dekk på 18" sine på A6'en når han har trukket vogna. Men når jeg ikke har noe særlig oppakning inni bilen og vogna helt rett justert vekt på slik at kuletrykket er rundt 70-80kg så går ikke bilen noe ned bak. Den er helt rett. Og kjørte VELDIG pent da jeg er helt fersk når det gjelder å trekke campingvogn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det er framhjulene som får mest juling.

Både ved oppbremsing og ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå får du ikke Michelin Pilot Sport 2 eller Conti Sport Contact i dimensjonen som Lasse ønsker, så da utgår jo det.

 

QUOTE]

 

Er vel 88 i min LI på passat om det er 1,9TDI det er snakk om her? Det er det jo på A6 1,9tdi og den er jo tyngre. Det vet jeg jo ikke?

 

Men det stemmer at du ikke får disse i 225, men det går jo fin fint med 235/30/20 på passaten. Forskjellen er minimal fra 225 og da har du 88 i LI.

 

Skal du ha noe ordentlig så er det bare michelin som er noe å ha. Men alt kommer jo an på hvor mye du vil legge i dekk uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.