225/30-20: Pirelli P Zero Nero, Falken FK451 eller Vredestein Sessanta???

Anbefalte innlegg

Siden jeg selger en hel del dekk iåret så er det ett par ting jeg gjerne skyter inn her:

LI er viktig ja, dog er camber(samt spissing) meget viktig når man er oppe i disse dimensjonene og med senk.

Passaten er ingen lett bil å få 100% på forstillingen, dette er av egen erfaring.

Selv har jeg hatt kunde biler med både Conti, Hankook, Dunlop, Falken osv som har lik slitasje og endt opp likt med dine hjul.

Grunnen til at det ofte skjer med Nankang er ganske enkelt at det selges enormt mye mere av de enn de andre merkene som nevnes her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen dekk i 225/30-20 som har større LI enn 85?

Alle de har inne på dekkonline.no f.eks er bare 85, det gjelder også Vredestein og Pirelli.

Om jeg går opp til 225/35-20 så havner jeg på LI90, da får jeg f.eks Kumho Ecsta til 1400,- pr dekk fra dekkonline. Men da blir det mer gummi både i høyde og bredde, og vet ikke om det er plass til dette?

 

Når det gjelder slitasje ved caravankjøring:

Nå kunne jeg skjønt det om det var bakdekkene som fikk juling når man trekker vogn - ikke framdekkene sånn som i mitt tilfelle.... broren min har alltid spist dekk på 18" sine på A6'en når han har trukket vogna. Men når jeg ikke har noe særlig oppakning inni bilen og vogna helt rett justert vekt på slik at kuletrykket er rundt 70-80kg så går ikke bilen noe ned bak. Den er helt rett. Og kjørte VELDIG pent da jeg er helt fersk når det gjelder å trekke campingvogn.

 

Hvorfor gir 225/35 20 mer gummi i bredden enn 225/30 20?

 

Uansett ville jeg ikke valgt 35 profil, fordi hjulet blir en tomme for stort. Ser ikke helt problemet i praksis med å kjøre med LI 85 på en Passat uansett motor eller henger/campingvogn. Men hvis du vil ha et dekk som beskytter felgen litt bedre og har ET 40 eller mer så er jo 235/30 en mulighet.

 

Har selv kjørt på BF Goodrich G-force 225/30 20 i 3 sesonger og syntes det funka veldig bra på Passat 3BG. Minimalt med sporing og støy. Men både Pirelli, Falken og Vredestein er gode dekk. Det samme med Dunlop og Michelin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor gir 225/35 20 mer gummi i bredden enn 225/30 20?

 

Uansett ville jeg ikke valgt 35 profil, fordi hjulet blir en tomme for stort. Ser ikke helt problemet i praksis med å kjøre med LI 85 på en Passat uansett motor eller henger/campingvogn. Men hvis du vil ha et dekk som beskytter felgen litt bedre og har ET 40 eller mer så er jo 235/30 en mulighet.

 

Har selv kjørt på BF Goodrich G-force 225/30 20 i 3 sesonger og syntes det funka veldig bra på Passat 3BG. Minimalt med sporing og støy. Men både Pirelli, Falken og Vredestein er gode dekk. Det samme med Dunlop og Michelin.

 

Editerte til 225/35-20 etter at jeg skrev feil - og glemte da å ta bort at 225/35-20 gir mer i bredden, jeg skrev først 235/30-20 - noe som hadde gitt mer bredde og høyde.

Har ikke plass til en tomme mer dekk nei, så da utgår 225/35-20.

Er jo mange som kjører med 225/30-20 på Passat her i klubben, om det hadde vært vanlig at slikt skjer som jeg opplevde så hadde folk vel sluttet med det....?

Ender nok opp med å kjøpe meg ett av Pirelli eller Vredestein i 225/30-20 og gi det en fair sjans til. Evt bare få sjekket spissinga. Bilen sporet for øvrig ikke i det hele tatt på 20" noe som jeg jo føler er en indikasjon på en rimelig rett geometri i forstilling.

 

Vurderer dog å gå ned til 19" neste år og evt ta det igjen i bredde om mulig.

 

Vil nok ikke ha noe imot Nankang sånn generelt, vet mange som er fornøyde med f.eks de piggfrie vinterdekkene deres, men som flere har nevnt er kanskje ikke 20" deres den beste konstruksjonen...?

 

 

Noen som kan forklare nærmere hva LI tilsvarer/betyr i praksis? Jeg mener - Nankangdekket er godkjent for over 500kg pr stk - noe som gir totalt >2t og jeg har vært på vekta med bilen med vogn på kroken og var da på noe over 1500kg med full tank (uten meg i bilen dog - måtte ut for å lese av). Bilen har godkjent totalvekt på 2010kg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat samme skjedde på nankang dekkene til en kamerat også!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor gir 225/35 20 mer gummi i bredden enn 225/30 20?

 

Uansett ville jeg ikke valgt 35 profil, fordi hjulet blir en tomme for stort. Ser ikke helt problemet i praksis med å kjøre med LI 85 på en Passat uansett motor eller henger/campingvogn. Men hvis du vil ha et dekk som beskytter felgen litt bedre og har ET 40 eller mer så er jo 235/30 en mulighet.

 

Har selv kjørt på BF Goodrich G-force 225/30 20 i 3 sesonger og syntes det funka veldig bra på Passat 3BG. Minimalt med sporing og støy. Men både Pirelli, Falken og Vredestein er gode dekk. Det samme med Dunlop og Michelin.

 

BFG dekka er også veldig bra, det er noen av de dekka jeg har vært mest fornøyd med ved siden av Michelin PS, men det er jo Michelin som lager BFG i europa, så det er vel kanskje ikke så rart : smil :

Men alt avhenger jo av lommeboka. er ikka elle som gidder å kjøpe dekk til 10000 kr, selv om det i enkelte situasjoner kan lønne seg.

 

Falken dekka som jeg har nå er helt greie de, men de bråker en del mer en de litt dyrere dekka. Kjører du langt kan dette jo være irriterende : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.