#1 Skrevet Juli 18, 2008 Testa eit eff. filter (ope) på min s4 (94'), som ellers er org. Etter nokon dagar kom det voldsom blåsing ved pådrag, nesten som om man skrudde klima-anlegget på full guffe, og det var lite drag i bilen. Eg trudde det var p.g.a filteret og satte tilbake det orginale, men problemet vedvarte. Nokon som har peiling på kva dette kan vera ? Lyden kjem ikkje om bilen står i ro og ein ruser den, kan det vera rift i ein slange eller problemer med toppakning ? Ein annan ting som ein kompis påpekte var at det bobler i ekspansjonstanken når ein ruser motoren, skal det vera sklik ? S4 sedan --- 94 mod 2.2 R5 org. med automat Takker for alle tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2008 Dette høres ut som en slange som har hull. Sjekk helt foran på bilen, på førersiden - der er det en slangebit på 20-30cm som er tilkoplet et jernrør. Denne slangen fikk en rift på min og da fikk jeg samme lyd som du beskriver og bilen gikk elendig. Har inntrykk at det er ganske vanlig at disse må byttes. Tror ikke dette er toppakning, men du kan jo sjekke om olja er grå - evt om kjølevæska lukter av olje/bensin for å være sikker. Sjekk også om du mister kjølevæske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2008 Kan også være overgangen mellom trykkrør - gasspjeld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2008 hei akkurat hatt samme med min sjekk alle slanger el rør som går direkte fra turbo til intercooler er garantert et av de;) når jeg fiksa hullet gikk bilen som vanlig igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2008 Takker for svar !! Får ut og sjekke slanger.. igjen Men om det er ein slange, kvifor høyrer ein ingenting til lyden når ein ruser bilen når den står i ro ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2008 fornår du bare ruser den får den ikke turbotrykk det kommer først ved hjuldrift i gir derfor er det litt vanskelig å sjekke hvor det lekker, men vis du prøver å sitte i bilen og sette den i gir samtidig som du bremser/brekker, så får du en til å se i motorromet, da ser han hvor det blåser:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 19, 2008 aha ! Takker for tips, fant ikkje lekasjen, men trur me er inne på rett spor Men dei slangene/rør som går frå turboen til intercooleren ligg under slangen til luftfilteret (vanskelig å komme til), kva er den enklaste måten å komme til her ? Fjerne slangen til luftfilteret eller er det andre triks ? Når ein sitt inne i bilen kjem luftsusen til venstre for sjåføren, ein skulle tru at om det var ein slange så var det frå intercooleren til inntaksmanifoilen....? hmm.. Kanskje den slangen Svein Magne Olsen nevner.... Meiner du "hovudslangen" som går inn på inntaksmanifoilen ? Har sjekka olja og den ser fin ut, ser ikkje ut til å miste kjølevæske og den lukter heller ikkje av bensin/olje... den ville vel skilt seg og ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 20, 2008 Under bilen, helt i fronten ligger det et rør som er flatt på undersiden. Slangen jeg nevnte er koplet på dette røret, på høyre side sett forfra (førersiden). Har dessverre ikke tid nå, ellers skulle jeg tatt bilde av min og lagt ved her. Kan evt gjøre det i kveld.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 20, 2008 Oki ! Har sjekka alle slanger eg kan få tak i, men har kun sett i motorrommet. Finn ingen med hull/rift i der... er ein slange som går frå turboen og under motoren, men den får eg ikkje tak i.. må vel gå inn frå undersida, og då treng eg litt hjelp ekje den store mekanikaren ! Hadde vore fint om du kunne tatt bilde Takker for god hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 20, 2008 Turboslangelekkasjer kan være vanskelige å finne ettersom hullet ofte ikke vises når det ikke er trykk på slangene.. den som ofte går er den mellom "røret" og cooleren, den med alle ringene på... !! Er det på førersiden er det endten den, eller den store mot innsug, den plukker du lett av ovenifra. Den under turbo tas ut under bilen.. Er ikke noe jobb Kan være cooleren din også som er blåst.. se etter oljesøl uttapå, evt trykktest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 21, 2008 Sorry, glemte å ta bilde i går. Har lagt inn alarm på telefonen, så jeg husker det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 21, 2008 Hehe.. høyres bra ut Bilen er jo i daglig bruk, er det usundt å køyre med bilen slik ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 21, 2008 Regnet bøtter ned så det ble ikke noe bilde, men har funnet frem i AKTE. Nr 14 er den slangen jeg tenkte på, men 20 er også en god kandidat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 21, 2008 Kan det ikke være f.eks en orginal resirk som er litt defekt? Og han hørte det ikke før det åpne filteret kom på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 21, 2008 Du får komma innom ein dag Tobben så får me mysa litt...Bukk og verktøy er på plass i garasjen no så berre til å svinge innom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 21, 2008 Vis det er resirken er det vel normalt at bilen bare stopper når du trykker inn clutchen? eller tar jeg feil. Toppakningen kan du sjekke ved å ta av oljetoppa mens du lar bilen gå, viss det blåser ut av hullet da er jo det en mulighet. Når jeg hadde hull/rift i min trykkslange bremsa bilen ved pådrag, og det kom en skikkelig svart røyk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 21, 2008 Vis det er resirken er det vel normalt at bilen bare stopper når du trykker inn clutchen? eller tar jeg feil.Toppakningen kan du sjekke ved å ta av oljetoppa mens du lar bilen gå, viss det blåser ut av hullet da er jo det en mulighet. Når jeg hadde hull/rift i min trykkslange bremsa bilen ved pådrag, og det kom en skikkelig svart røyk. Hvordan fant du fram til feilen? har nesten samme problemet med min s4! sviver helt fint på tomgang og småkjøring men ved hard akselerasjon så føles det som om du tauer en bil og han bak bremser litt liksom. så ryker det SVART av eksosen når det skjer. hører også at turboen suser ganske godt. har åpent filter da. bilen går rett å slett surt. Tidligere eier har byttet alle slangene til blå samco slanger hele veien:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 21, 2008 Har åpent filter jeg også, Jeg fikk øye på rifta når jeg rusa bilen, rifta var like ved gasspjellet. Jeg fikk ikke strammet slangeklemmene skikkelig først så jeg var plaga med at de smatt av men da stoppet bilen helt. Dette ble jo greit med en runde med lisskralla å 8'ern:) synes det er rart at du har problemet etter du har byttet alle slangene:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 21, 2008 Har åpent filter jeg også, Jeg fikk øye på rifta når jeg rusa bilen, rifta var like ved gasspjellet.Jeg fikk ikke strammet slangeklemmene skikkelig først så jeg var plaga med at de smatt av men da stoppet bilen helt. Dette ble jo greit med en runde med lisskralla å 8'ern:) synes det er rart at du har problemet etter du har byttet alle slangene:confused: ja mener jeg også. kan være temp sensoren min som tuller også da vag com sier at denne er det feil på. men trodde ikke den hadde så mye å si. bilen ryker svart og ved fult gasspådrag så "jager" ladetrykket veldig mellom 0,6 og 1,3 ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 21, 2008 ja mener jeg også. kan være temp sensoren min som tuller også da vag com sier at denne er det feil på. men trodde ikke den hadde så mye å si. bilen ryker svart og ved fult gasspådrag så "jager" ladetrykket veldig mellom 0,6 og 1,3 ca. Da jeg hadde problemet hadde jeg høyt bensinforbruk også, da hadde jeg 2,3 per mil: rolleyes Nå på lang kjøring 1liter per mil. kjører jeg litt svin kommer forbruke fort opp på 1,6-1,8. Det kan ikke være lekasje i kuleren da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 21, 2008 Da jeg hadde problemet hadde jeg høyt bensinforbruk også, da hadde jeg 2,3 per mil: rolleyes Nå på lang kjøring 1liter per mil. kjører jeg litt svin kommer forbruke fort opp på 1,6-1,8. Det kan ikke være lekasje i kuleren da? Akkurat sånn er min nå! sliter med å få den under literen! ligger på LANGKJØRING og får den ikke under 1,1 på mila.! og gjennomsnitt med fin småkjøring 2 liter på mila! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 21, 2008 Skal pine meg ta av ALLE slangene fra snurra og helt inn i morgen og trykk sjekke de alle sammen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 23, 2008 Fant feilen i dag, med litt hjelp (takk Ørjan ). Var heldigvis ein slange, den slangen Herr Olsen påpekte ! Den er no midlertidig fiksa med litt gaffa . So får eg sjå om eg får tak i ein ny i morgon. Takker for god hjelp !! :D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 23, 2008 mine slanger er byttet til silicon men gikk over de i dag og mine så greie ut men skal prøve en orginal hjerne etterpå. lurer på om det kansje har vært montert 303 chip eller liknende uten å bytte map sensor. min bil lader jo 1,6 bar før den kutter og detter ned på 0,5 for å så bygge seg opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 23, 2008 Hvordan fant du fram til feilen? har nesten samme problemet med min s4! sviver helt fint på tomgang og småkjøring men ved hard akselerasjon så føles det som om du tauer en bil og han bak bremser litt liksom. så ryker det SVART av eksosen når det skjer. hører også at turboen suser ganske godt. har åpent filter da. bilen går rett å slett surt. Tidligere eier har byttet alle slangene til blå samco slanger hele veien:) Jeg har samme feilen som deg, men jeg får også opp ett lys i dashen, bilde av motor også står det "CHEK" finner ikke feilen i det hele tatt.. Kan det være LMM eller hjernen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...