#1 Skrevet Juli 19, 2008 På min Golf 2 1,8CL mistet jeg brått oljetrykk og fikk pipelyden, og motoren tikket svakt når jeg stoppet den. Jeg byttet oljepumpe da den gamle virket shabby, ellers ser motor og innhold bra ut, ingenting som mangla eller så stygt ut når jeg tok av bånnpanna. Startet motoren med ny olje og pumpe etter at den har stått og rent av seg litt i et par uker, og det hørtes både kaklende og raklende ut de 10 sekundene den fikk gå. Er dette normalt? Går det seg til etter kort tid med ny olje? Altså at den kakler fordi den er tom? Trykkvarslern var borte, men oljelampa blinket... Eller er noe så galt at jeg bør sette den på verksted? Min sterke side er liksom ikke motor.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2008 Altså, du tømte motoren helt for olje, fylte på ny olje og startet opp? Kaklingen du hører er mest sannsynlig ventiløfterne dine, hvis du lar motoren gå lengre enn 10s så vil du få oljetrykk i toppen på motoren og kaklingen vil forsvinne. Husk at løfterne dine skal ha olje, ellers kakler dem. Disse vil selvsagt slites over tid og etterhvert lage litt lyd:) Et lite tips når du bytter olje er å fylle olje i oljefilteret før du monterer det på, da får du olje raskere ut til hele motoren:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2008 Altså, du tømte motoren helt for olje, fylte på ny olje og startet opp?Kaklingen du hører er mest sannsynlig ventiløfterne dine, hvis du lar motoren gå lengre enn 10s så vil du få oljetrykk i toppen på motoren og kaklingen vil forsvinne. Husk at løfterne dine skal ha olje, ellers kakler dem. Disse vil selvsagt slites over tid og etterhvert lage litt lyd:) Et lite tips når du bytter olje er å fylle olje i oljefilteret før du monterer det på, da får du olje raskere ut til hele motoren:) Filteret var fullt, dette tømte vi ikke, da hele motoren hadde ny olje og nytt filter da pumpa streika... Men; Er det noe annet enn pumpa som kan forårsake lynraskt tap av oljetrykk når alt ser normalt ut etterpå? Nei? Håper jeg? Og kan noen svare på hvorfor oljelampa fortsatt lyste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2008 Om du har fylt på olje å lampa enda lyser, så er enten olje trykks givern gåen, eller så får den ikke opp olje trykket. Tett sil? Tette kanaler i motorblokk? Du skal ikke ha kakling i motorn om du bare har bytta olje. Da skal enda ventilløfterne ha olje film som de skal kunne leve på i mange sekunder. Start motorn, ta av olje påfyllingstroppa å se rett ned på kammen om du ser olje. Om det ikke kommer olje, så er det enten deff pumpe, tett sil eller tette kanaler i blokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2008 Om du har fylt på olje å lampa enda lyser, så er enten olje trykks givern gåen, eller så får den ikke opp olje trykket. Tett sil? Tette kanaler i motorblokk? Du skal ikke ha kakling i motorn om du bare har bytta olje. Da skal enda ventilløfterne ha olje film som de skal kunne leve på i mange sekunder. Start motorn, ta av olje påfyllingstroppa å se rett ned på kammen om du ser olje. Om det ikke kommer olje, så er det enten deff pumpe, tett sil eller tette kanaler i blokka. Oljepumpa er som sagt heeeelt brand spanking new;) Og hvis du mener sila på oljepumpa, så er jo den også det. Hvor ser jeg oljekanal lettest, og kan den blåses igjennom med luft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2008 ? Skal snart opp og skru, anyone with answers? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 20, 2008 Du kommer til oljekanalene med å skru av topdekslet. Men prøv å start bilen og skru av påfyllings troppa å se om det er olje nede på kamen. Men du kommer jo til kanalene via top dekslet. Men det idele er jo å skru av topp om de er tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 20, 2008 Om oljepumpa er kliss ny, så kan den få problem med å suge opp olje fra bunnpanna da det står luft i den. Løsne på oljefilteret og kjør den på startern til du ser det kommer olje, da vet du pumpa fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 20, 2008 Jeg gikk under og fylte opp oljepumpa og blåste gjennom oljekanalene derfra jeg. Går som ei klokke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...