#1 Skrevet Juli 19, 2008 Har bytta skiver + klosser fremme og klosser bak samt luftet systemet grundig, men har VELDIG dårlige bremser. Hvis jeg tråkker alt orker får jeg låst forhjulene, men da er pedalen i bunn. Pedalen er myk og synker inn hvis jeg holder trykk. Har heller ikke noe håndbrekk å snakke om - kan trekke opp så langt det går uten at det er noe særlig bremseeffekt. Har funnet ut at det sannsynligvis er lekkasje i gjennomføringen til vakuum-slangen som går til mastersylinderen, så skal få byttet denne først. Og hvor i allverden sitter justering for håndbrekket? Det tok MYE bedre med de gamle klossene som det knapt var noe igjen av enn med det nye som står på nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2008 Fått feil skiver\klosser? Håndbrekkvaier hoppet av? Glir klosser\kalipper som det skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2008 Det at pedalen synker inn under press tyder på enten luft i systemet eller lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2008 Fått feil skiver\klosser? Håndbrekkvaier hoppet av? Glir klosser\kalipper som det skal? Alt passer som hånd i hanske og er likt som det gamle som sto på. Alt glir som det skal og vaierene står riktig på. Som sagt får jeg låst forhjulene hvis jeg tråkker på det jeg orker. Men har vært ute og sjekket nå, og gjennomføringen igjennom veggen foran bremsesylinderen lekker. Rører jeg litt på gjennomføringen lekker det MYE. og ingen av rørene/slangene inn sitter spesielt godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2008 Da er det bare å brette opp ermene.. (om du har det du trenger, om ikke er det vel bare å la bilen stå til mandag..) Men håndbrekket blir vel ikke påvirket av disse lekasjene, det er vel mekanisk, ikke trykkbasert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2008 Da er det bare å brette opp ermene.. (om du har det du trenger, om ikke er det vel bare å la bilen stå til mandag..) Men håndbrekket blir vel ikke påvirket av disse lekasjene, det er vel mekanisk, ikke trykkbasert? Har ikke gjennomføringen, så bilen blir nok stående til mandag. Jeg går utifra at håndbrekket er mekanisk, så skulle gjerne likt å vite hvordan jeg justerer dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 19, 2008 Calipperne bak, justerer ikke du dem tilbake ved å skru inn stemplene? Mulig du har skrudd for langt inn, du skal bare skru inn så langt at du akkurat får på calipperne. Prøv å ta av igjen og skru stemplene litt ut igjen, slik at du akkurat klarer å presse calipperne over klossene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 19, 2008 Den skruing er vel bare for å få stemplet inn når du setter på nye skiver\klosser, de skal presses ut til normal posisjon når man "bruker" bremsene igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 19, 2008 Calipperne bak, justerer ikke du dem tilbake ved å skru inn stemplene? Mulig du har skrudd for langt inn, du skal bare skru inn så langt at du akkurat får på calipperne. Prøv å ta av igjen og skru stemplene litt ut igjen, slik at du akkurat klarer å presse calipperne over klossene De er skrudd slik at jeg akkurat fikk presset dem på, men det ser ikke ut til at det har hjulpet noe. Det er vel en eller annen form for justering på håndbrekket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 19, 2008 Nei, di skal ikke gå til normalposisjon av selg selv... Du har vel en stramming på wiren til handbrekket... Men denne skal jo ikke bli slapp av seg selv.. Prøv å sjekk calipperne en gang til? om du gidder da:P Kan være at du får justert litt lengre ut nå når du har dratt i handbrekket noen ganger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 19, 2008 Er det noen grunn til at du har lufta? Åpna du lutenipplene for å presse stemplene lettere tilbake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 19, 2008 Nei, di skal ikke gå til normalposisjon av selg selv... Du har vel en stramming på wiren til handbrekket... Men denne skal jo ikke bli slapp av seg selv.. Prøv å sjekk calipperne en gang til? om du gidder da:P Kan være at du får justert litt lengre ut nå når du har dratt i handbrekket noen ganger... Jeg har byttet klosser bak på bilene mine noen ganger, og har alltid skrudd stempelet helt i bunn, og det går ut til kontakt med klossene av seg selv når du bruker bremsen, ja. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem. De er jo selvjusterende for at de skal følge på når klossene blir slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 19, 2008 Her er det vel så enkelt som at: Enten: så har du fått luft i systemet en eller annen plass Eller: så lekker det bremsevæske en eller annen plass Enkelt og greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 19, 2008 Når du bytter klossene bak skal du skru stemplet helt inn, monter sammen. Start opp motor, pump på bremsene til klossene blir presset mot skiva, så holder du bremsene kraftig inne og drar i brekket samtidig, slipp bremsene og gjenta dette til brekket fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 21, 2008 Er det noen grunn til at du har lufta? Åpna du lutenipplene for å presse stemplene lettere tilbake? Jeg lufta fordi jeg hadde synkende pedal Når du bytter klossene bak skal du skru stemplet helt inn, monter sammen. Start opp motor, pump på bremsene til klossene blir presset mot skiva, så holder du bremsene kraftig inne og drar i brekket samtidig, slipp bremsene og gjenta dette til brekket fungerer. Dette hadde desverre null effekt. Har lufta grundig i dag samt fått tettet vakuumlekkasjen, og bremsene har blitt bedre selv om pedalen synker like herlig. Det jeg stusser over er at hvis jeg pumper hurtig på pedalen med motoren igang blir pedalen helt hard slik som med motoren av og er nesten ikke bremseeffekt i det hele tatt. Kan det være mastersylinderen som er synderen?` 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 21, 2008 og det er akkurat så enkelt som lønning sier, da har du vel lekkasje, eller luft i systemet, luft kommer ikke av seg selv, så da er det vel lekkasje. Sjekk hovedsylinder.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 21, 2008 Jeg lufta fordi jeg hadde synkende pedal Har lufta grundig i dag samt fått tettet vakuumlekkasjen, og bremsene har blitt bedre selv om pedalen synker like herlig. Har du løftet opp bilen mens du luftet bremsene? Du har lasteventil bak, og den bør du sjekke at den fungerer, og når du lufter så jekk opp bilen bak, det hjelper betraktelig på skal du se. Jeg tror ikke det er mastersylinderen, jeg tror du sliter med luft. Har du ABS bremser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 21, 2008 Har du løftet opp bilen mens du luftet bremsene? Du har lasteventil bak, og den bør du sjekke at den fungerer, og når du lufter så jekk opp bilen bak, det hjelper betraktelig på skal du se. Jeg tror ikke det er mastersylinderen, jeg tror du sliter med luft. Har du ABS bremser? Jeg jekket opp bilen nå sist jeg luftet og fikk ut litt luft fra ene siden. Har kjørt igjennom en god del bremsevæske nå, så tviler på at det kan være mer luft. Og har ABS-bremser, ja. Edit: Selv om det er luft i systemet burde vel ikke pedalen bli steinhard ved pumping og fjerne så og si all bremseeffekt? Men det virker som om det er bak som er problemet, for jeg får låst hjulene foran ved nødbrems selv om jeg må ta i litt unødvendig mye. Virker heller ikke som om den drar til en av sidene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 21, 2008 Har du VAG-COM så kan du aktivisere ABS pumpa og lufte mens pumpa går, da skal det mye til for at du ikke får ut all lufta i systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 21, 2008 Jeg jekket opp bilen nå sist jeg luftet og fikk ut litt luft fra ene siden. Har kjørt igjennom en god del bremsevæske nå, så tviler på at det kan være mer luft. Og har ABS-bremser, ja. Edit: Selv om det er luft i systemet burde vel ikke pedalen bli steinhard ved pumping og fjerne så og si all bremseeffekt? Men det virker som om det er bak som er problemet, for jeg får låst hjulene foran ved nødbrems selv om jeg må ta i litt unødvendig mye. Virker heller ikke som om den drar til en av sidene. Du skriver at du hadde bra bremser før du byttet, ergo har dem fungert før du begynte. Det er litt vanskelig å feilsøke over forum, men du er sikker på at du har skrudd stemplet på calipteren helt inn, bak altså? Selvom du kjører 10liter med veske igjennom systemet så kan det henge igjen masse luft, det her gjelder når du lufter på den gamle metoden med at en pumper mens en annen åpner luftenippel. Bruker du trykkluft basert eller starter ABS-pumpa så får du en jevner flyt av veske og drar med seg lufta ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 21, 2008 Har du VAG-COM så kan du aktivisere ABS pumpa og lufte mens pumpa går, da skal det mye til for at du ikke får ut all lufta i systemet. Tenker du på å kjøre en output-test på abs'en? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 21, 2008 Tenker du på å kjøre en output-test på abs'en? Jeg husker ikke hva det het, men du finner den under 03-ABS brake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 21, 2008 Jeg husker ikke hva det het, men du finner den under 03-ABS brake. Så ved å kjøre abs-pumpa så kan jeg gjøre luftingen alene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 21, 2008 Noen som kan svare på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 22, 2008 Kjøpte en slik overgang på Bilxtra i dag slik at fikk kjørt trykklyft på beholderen. Problemet nå er at det kommer MASSE luft bak hele tiden. Kjørt igjennom ca. 1L på ene siden og det er fortsatt nesten en konstant strøm av bobler. Dette gjelder på begge sider bak. Foran kommer det ikke noe luft i det hele tatt. Noen som har formening om hva dette kan være? Har fått tips om defekte calipere, men syntes det er litt rart at begge sider bak skulle ta kvelden samtidig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...