hva er forskjellen på en 1.1 polomotor fra 79 og golfmotor fra samme tidsrom?

Anbefalte innlegg

spørsmålet kommer av en problemstilling rundt hvilke kasser som er egnet å bruke på polo 1.1 fra 79.

sitter som kjent 4-trinns men det er ønskelig med ei 5 trinns kasse...

 

så hvilke kasser går rett på og har samme overføring etc?

og hva er forskjellen på motorene i polo og golf fra samme tidsrom?

 

takker for svar :)

thomas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg veit (og det er i dette tilfellet egentlig ikke så mye) er 801-motorene både fra Polo/Derby, Golf og Passat/Audi 80 fra samme tidsrom like. Selve girkassa (femtrinns fra nyere Polo) skal da passe rett på (ev med tilhørende svinghjul og clutch, dersom det er noen forskjell der).

 

Det som derimot er forskjellig på den gamle firetrinnskassa til Golfen og femtrinns fra Polo 2/2F er festet som skal boltes i venstre rammevange. Her må man enten modifisere selve girkassefestebraketten eller festet i rammevangen.

 

Tim på Golf 1.info-forumet driver med samme modden (eller skal i gang med det). Han har hittil brukt den originale firetrinnskassa i kombinasjon med meget sinna Sorg HH-motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du sier nyere polo - snakker vi da til og med 6N? altså helt opp til 97/98 eller når de opphørte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker da på til og med 2F, altså tom. modellår 1994 (tror 6N kom i 1995, om jeg ikke husker feil).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg veit (og det er i dette tilfellet egentlig ikke så mye) er 801-motorene både fra Polo/Derby, Golf og Passat/Audi 80 fra samme tidsrom like.

 

Så lenge det er snakk om 0,9, 1,1 og 1,3-motorene ja. 1,05-motoren har mye forskjeller, og er ikke bare å bytte om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om 0,9, 1,1 og 1,3-motorene ja. 1,05-motoren har mye forskjeller, og er ikke bare å bytte om.

 

Vi snakker da om motorer fra det tidsrommet som er nevnt og dermed er de nyere motorene fra f.eks. Polo 6N/6NF osv. utelukket. Så vidt jeg veit fikk man ikke 1,3L i Audi 80 og Passat i nyere biler enn Type 81 og 32b. I ingen av disse er det etter min kunnskap snakk om noe større volum enn 1,3L.

 

Uansett er ikke jeg spesielt opplyst ang. disse motorene. Polo-Frode har da mye mer å fare med;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,05 kom i Polo 2 allerede fra 1982, så tidsrommet er aktuelt. Det kan være 1,05 var å få i Polo 1F også, men det er jeg ikke sikker på. Men men, det var girkasser det var snakk om her, ikke motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er tilgangen på passende 5trinns kasser, mon tro? har aldri sett noen til salgs her, og regner med flertallet av donorbiler har 4trinns...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg måtte ned til tyskland for å finne ei 2f kasse til en gt som var 5-trinns. Er ikke lett å finne nei.. har sett noen g40 kasser til salgs, men de blir så ekstremt langbente igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke alle kombinasjonene her, men GT kassen ev, AFT passer vel bra. AFT har 4,27 FD og ellers omtrent som G40 kassen. Problemet er at den lille motoren ikke har nok ork til noe særlig lavere

 

Alle Polo 6N kasser som er brukt på bensin untatt GTI er helt like som Polo 86c kassene. Eneste forskjellen er adapteren til gir sjalter inn på kassen, og "output flange" (der du fester indre drivledd) stikker litt lenger ut på 6N kassene, muligens det er bare på ene side. Den kan enkelt byttes over til en 86c flens. 6N kassene har rykte på seg for å være ganske dårlige, men de er ikke noe dårligere enn 86c kassene, men de må drasse på mer vekt.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke alle kombinasjonene her, men GT kassen ev, AFT passer vel bra. AFT har 4,27 FD og ellers omtrent som G40 kassen. Problemet er at den lille motoren ikke har nok ork til noe særlig lavere

 

Alle Polo 6N kasser som er brukt på bensin untatt GTI er helt like som Polo 86c kassene. Eneste forskjellen er adapteren til gir sjalter inn på kassen, og "output flange" (der du fester indre drivledd) stikker litt lenger ut på 6N kassene, muligens det er bare på ene side. Den kan enkelt byttes over til en 86c flens. 6N kassene har rykte på seg for å være ganske dårlige, men de er ikke noe dårligere enn 86c kassene, men de må drasse på mer vekt.......

 

 

AFT - finnes i hvilke modeller?

at adapteren til sjelteren er ulik - byr det på problemer? hva er forskjellen? regner med det er stagoverføring på alt?

 

ser for meg at dette kan definitivt bli en utfordring og utlandet er vel kanskje løsningen!

takk for all hjelp så langt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AFT sitter i sene 5 trinns 1050cc Polo 2F

 

Adaptere er forskjellig, men det er bare å bruke den fra 4 trinnskassen. Sene 6N har wire, men staget fra 4-trinns kan brukes. Jeg kunne i hvertfall bruke min 4 trinns overføring på G40 kassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.