Sporing/Dekkbredde på 9,5" felg

Anbefalte innlegg

Bestefar skal ha nye dekk til A8'n sin. Han har hatt Dunlop SP Sport 245/45-18 nå, men synes at de sporer veldig. Kan han gå ned på 225 eller 235 (og litt opp på profil) når felgene er 9,5" brede? Eller er Dunlop kjent for å være dekk som sporer veldig? Prisdiferansen til 235/50-18 er ikke avskrekkende, så jeg vil tro han kan tenke seg noe slikt.

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

235 går fint på 9,5" felg 225 går vel også, men kommer litt ann på dekktype og hvor mye strekk han tålererer.

245 skal ikke spore noe mer en 235 på denne bilen, men det er mye som kan avgjøre om et dekk sporer mye eller ikke.

Det kan være slitte foriinger/understell, dekk sporer mer jo mer de blir slitt, et dekkmerke kan rett og slett ikke fungere på en bil, Har opplevd selv at et dekk som var utrolig bra på en a4 ikke passa i det heletatt for en tyngre a6.

Det kan jo bare være å bytte merke fra pirelli til et annet dekk og problemet er vekk.

Et fasitsvar på dette tror jeg ikke noen kan gi med 100% sikkerhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin Pilot Sport 2 var sinnsykt retningsstabile på A6 Avant (tung bil det også, dyre dekk desverre). Runde skuldre på dekket er oppskriften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestefar med a8 og 9,5" felger!!

Makan,sann bestefar skulla eg gjerne likt og hatt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin Pilot Sport 2 var sinnsykt retningsstabile på A6 Avant (tung bil det også, dyre dekk desverre). Runde skuldre på dekket er oppskriften.

Har disse felgbeskyttelseskant? Og hvordan var det med dekkstøy? Han har hatt Dunlop nå, og var mildt sagt svært misfornøyd både med holdbarhet (2 sesonger) og dekkstøy (..selv om han ikke hører på ene øret). Jeg har forøvrig god erfaring med 225/45-17 Conti Sport contact på en A6 4b quattro, mens de samme dekkene i 235/45 på en c4 quattro sporet ganske mye igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som det kommer veldig an på bil og omstendigheter ellers. Hadde på min S4 et sett hjul med 235/45-17 som på en S2 sporet noe helt vilt men det på min S4 overhodet ikke sporet.. Ikke skjønner jeg helt hvorfor, men...

Ville ikke hatt smalere enn 245 på en 9,5" felg om det ikke skal se litt merkelig ut. Man må nesten bare ta en sjanse, tror jeg. En ørliten feil i hjulvinkler kan også gjøre mye!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser man egentlig forskjell på runde og ikke runde dekkskuldre? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser man egentlig forskjell på runde og ikke runde dekkskuldre? :)

Satt litt på spisen:

dekk.jpg

Michelin pilot sport har felgbeskyttelseskant syntest jeg huske ja, og du får det i to versjoner, et "vanlig" og et med XL (xtra load med høyere LI).

Det siste er vel å anbefale uansett siden det er samme prisen.

Dette dekket har også runde sider og sporer generelt sett ikke. Har ikke opplevd det på hveken a4 eller a6.

Hvor mye penger som skal brukes er jo også et poeng, ja, de er dyre, men det er i tillegg det beste dekket du får.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toyo dekkene skal også ha relativt runde skuldre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fedderal dekk er ekstremt gode på sporing, har testa dette på masse bmw 5 serier å audi s6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper jeg får gammer'n til å sende bilen på firehjulskontroll og få orden på spissinga, kjører med 245 på c4'n min nå, med 15mm spacere og det sporer ikke plagsomt i det hele tatt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.