#1 Skrevet Juli 20, 2008 Heisann Har en A6 2,5 tdiQ 00/01 avant. Jeg opplever til tider en lyd som minner veldig om slitt hjullager bak, men den er ikke konstant. Klarer å provosere den fram ved å gjerne ha noen harde akser, eller ved kjøring på motorvei en stund i mellom 80-110 km/t. Er det hjullager eller drivknuter eller noe annet tjafs der bak? takk for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 20, 2008 Lyden kan komme og gå ja. Kan også forplante seg rundt i bilen slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra. Enkleste måten å finne det ut på er å jekke opp bilen og snurre på hjulene. Er hjullageret gåen vil du kunne høre en rumle lyd når du snurrer. Kan også være slakk i det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 20, 2008 Lyden kan komme og gå ja. Kan også forplante seg rundt i bilen slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra. Enkleste måten å finne det ut på er å jekke opp bilen og snurre på hjulene. Er hjullageret gåen vil du kunne høre en rumle lyd når du snurrer. Kan også være slakk i det. Okei, da skal jeg gjøre det:) Takk for hjelp så langt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 20, 2008 da har jeg jekket opp driten å kjent etter slark og hørt etter lyder, begge bakhjulene lager lyd når jeg snurrer de, men det er av klossene som ligger litt inntil skivene, syntes det var litt antydning til slark i høyre bakhjul..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 20, 2008 Få den på verksted så de får sjekket det opp! Hvis det er hjullager så kan det komme og gå,det kan også bli vibrasjoner.. Når hjullageret på S4`n min røyk, så ble lyden høyere og høyere ettersom hvor fort jeg kjørte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 20, 2008 Få den på verksted så de får sjekket det opp!Hvis det er hjullager så kan det komme og gå,det kan også bli vibrasjoner.. Når hjullageret på S4`n min røyk, så ble lyden høyere og høyere ettersom hvor fort jeg kjørte Okei, den e grei. Lyden kan godt komme i 50 km/t og være der en stund for så å plutselig forsvinne..... Skal i allefall få sjekket opp i det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 20, 2008 Et hjullager som er gåent vil du høre stor forskjell på når du kjører i sving også. Ettersom du legger vekt eller løfter vekta av hjulet. Mener du hører lyden forsterkes når du har bakhjulet med slarken i yttersving(kan være motsatt, husker ikke helt). Kjør litt i svinger og prøv. Ellers skal du kjenne slarken når du har jekka opp. Det skal jo være dønn fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 20, 2008 Lett måte å sjekke lagre og drivaksler: Jekk opp, ta av hjul og klosser, og sett på hjulet igjen. Hvis du klarer å motstå fristelsen til å trykke på bremsen, er det da mye enklere å høre på lagre etc. når du dreier hjulet! Enda bedre med alle fire hjulene i lufta, men det er ikke alltid så lett å få til.. Det kan hende du bør jekke opp og sette bukken under bærearmen for å få riktig vinkel på hjulet,men pass på hvor du setter den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...