Anbefalte innlegg

Oops.. Jeg har visst omtrent null gjenger igjen på den ene tennpluggfestet på pendlerbilen min. Pluggen går bare rundt og rundt og da jeg endelig trodde den satt så spratt den ut igjen da jeg prøvde bilen.. : eek :

 

Ser at Biltema selger et gjengerenoveringssett for tennplugg-hull. Prinsippet ser ut til å være slik at du først gjenger opp et større hull i blokken, så skrur du inn en gjengeinnsats som skal fungere som nytt feste for pluggen. Ser nokså skummelt ut!

 

Er det noen her som har erfaringer med dette? F.eks hvordan gå frem for å unngå å få spon inn i sylinderen når jeg lager de nye gjengene? Må jeg av med toppen eller klarer jeg det uten? Bør jeg feste innsatsen med LocTite eller noe siden det skal være en permanent løsning?

 

Bilen det gjelder er en skikkelig riskoker - 1995 Daewoo Nexia 1,5.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du får spon nedi er det vel bare og røre rundt med en magnet, om toppen ikke er av alu da.

Men høres skummelt ut ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.. får vel ta turen innom tema og gå løs på det med fullt mot i ettermiddag. Jeg lar det stå til og prøver å fiske ut sponet så godt jeg kan underveis, og satser på at resten blåses ut..

 

Bilen har passert 200' km og har en verdi på maks 10 000,- Jeg har altså ikke så mye å tape, selv om den akkurat er EU-godkjent og jeg gjerne vil beholde den litt til.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den knasker sikkert spon som lørdagsgodt:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blås med trykkluft godt neddi der etterpå så kommer kanskje en del av det ut igjen..

prøv å ha stempelet på topp kanskje hjelper litt og...større sjans at du da blåser dritten ut igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel bare alubøss, så det blir nok blåst ut ganske kjapt! En magnet gjør nok ikke store jobben.. ;)

Du kan evt. tape en bit elektrikerrør i egnet dimensjon på støvsugeren og stikke nedi hullet, men drar du den på starteren blåser det nok ut uansett! Dette blir sikkert helt gull! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, her har det skjedd ting siden sist : rolleyes

 

En drøy måned etter at jeg monterte Biltema-helicoilen, feis Riskokeren denne ut og bilen låt atter som en gressklipper. Jeg gjenget opp plugghullet på nytt og skrudde inn ny Biltema-helicoil med Loctite 660 og aktivator. Da fikk jeg et annet problem - loctite 660 leder ikke strøm og pluggen min var uten jording. Det ble fikset med en jallaledning bort på eksosmanifoilet. Halvannen måned holdt dette, før Riskokeren feis ut denne helicoilen også. Typisk nok en sen kveld med pøsregn da fruen var på vei hjem fra senvakt..

 

Prøvde å måle stigningen på gjengene på gjengetappen som fulgte med Biltema-helicoilen. Det er ikke lett - stigningen varierer jo fra tørn til tørn.. : dum :

 

Julepresangen fra en kompis var en hjemmelaget innsats i rustfritt stål med M20 gjenger utvendig og plugghull i midten. I dag borret jeg opp tennplugghullet til 17 mm (!) og gjenget opp til M20 med i tre trinn med proffe gjengetapper. Støvsugde ut sponet som hadde samlet seg i sylinderen og fjernet resten av sponet med et bøyd bremserør med gaffatape i spissen. På med loctite og aktivator og inn med den nye innsatsen.

 

Nå får Riskokeren enten en knallstart eller en pangstart på det nye året.... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør du ikke snart innse at slaget er tapt, og levere inn skiltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør du ikke snart innse at slaget er tapt, og levere inn skiltene?

 

Tøys! Dette høres jo vanntett ut. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør du ikke snart innse at slaget er tapt, og levere inn skiltene?

 

Neida - plan B er å bytte toppen. Det står et par delebiler med lav kilometerstand hos Opelhøggeren i Arna ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøys! Dette høres jo vanntett ut. :P

 

Dette er like vanntett som å stemme SV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å smøre inn pluggen med med masse kontakt lim å bare dytte den nedi!? Også holder du den nede til den setter seg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er like vanntett som å stemme SV.

 

IDIOT!!!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er like vanntett som å stemme SV.
IDIOT!!!! :)

 

Vi lar akkurat DEN diskusjonen ligge. Vanntett er bilen forrsten ikke, jeg gaffer alltid rundt vinduene bak om vinteren..

 

Nå går bilen som en klokke igjen, etter litt hosting, harking og andre stygge lyder rett etter start. Det gjenstår bare å se hvor lenge det varer.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...så eh. Du har ikke prøvd gaffatape på denne pluggen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALT kan fikses med Tec7 og gaffa. Det som ikke kan fikses med disse 2 tingene er ikke verdt å ha :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wurth sine koper gjenge insats funker fint som juling. har hatt det i en av ex bil av meg. i det sette er det en ekstra tap du skrur inn innsatsen med.

de fleste verksteder har dette:) funker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wurth sine koper gjenge insats funker fint som juling. har hatt det i en av ex bil av meg. i det sette er det en ekstra tap du skrur inn innsatsen med.

de fleste verksteder har dette:) funker!

 

Noe slikt jeg har fått laget meg, bare tykkere og i rustfritt stål. Ser ut til at det sitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt feilsøking i tenningssystemet og bytte av en pluggledning går den som en klokke nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det samme med bilen til frua.

Har kjørt ett år med helicoil, fungerer som bare der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig nok, gjengeinnsatsen holder fortsatt!

 

Værre er det med EU-kontrollen bilen må bestå innen 1. juni 2010. Det dumme med denne datoen, er at det sikkert ikke går så bra med nok en EU-kontroll. Det fine med denne datoen, er at jeg kan ta kontrollen allerede i februar og eventuelt kan la Riskokeren avgå med døden *snufs* innen 20. mars og dermed unngå årsavgift for 2010.

 

Vi får se, kanskje jeg blir å finne på bruktbilsidene her fremover.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.