Anbefalte innlegg

Holeer på å montere DVD med 2 skjermer på nakkestøttene. Jeg trodde at det ville være mulig å få TV signal fra Navi+ til skjermer bak, men fått beskjed om at dette ikke er mulig, Noen med erfaring ?

 

Videre fikk jeg opplyst at man ikke anbefalte å koble ut "sperren" på TV under kjøring da dette kan forårsake problemer med navigasjonsanlegget. Erfaringer ?

 

Til slutt et siste problem : Når jeg fikk bilen tilbake etter montering av DVD blinket blinklysen "fort" sånn som det gjør når en pære err røket. Hva kan dette være ? alle blinklysene virker.

 

Taknemlig for svar da han som monterte anlegget ikke kan hjelpe meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erik Nyborg

Videre fikk jeg opplyst at man ikke anbefalte å koble ut "sperren" på TV under kjøring da dette kan forårsake problemer med navigasjonsanlegget. Erfaringer ?

 

Har ingen direkte erfaring, men det er vel GALA ledningen en pleier å kutte, dvs signalet som forteller navi enheten om bilens hastighet. Dette vil vel gå noe utover nøyaktigheten og naviens evne til å fortsette å navigere i tunneler etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres jo logisk ut.......Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da trenger du vel denne....

"Two screens (PAL) for the back seat passengers can be connected to the original AUDI/VW TV tuner with the 54 pole connector."

 

Dietz Interface 1206:

 

 

 

 

1206.jpg

 

 

Ingen problem ved å fjerne GALA om du har multifunsjonsratt!

Har testet både tunneler og ferjer..... Bilen "beveger" seg på kartet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe !!!!!! Takk igjen for gode råd og svar. Vet du om det er en forhandler på denne i Norge ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erik Nyborg

Kjempe !!!!!! Takk igjen for gode råd og svar. Vet du om det er en forhandler på denne i Norge ?

 

Mener Lasse Eknes her på forumet kjøpte en annen Dietz adapter fra http://www.netshop.no

Så du kan jo sjekke der.

Eller du finner den her til 89 Euro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erik Nyborg

Til slutt et siste problem : Når jeg fikk bilen tilbake etter montering av DVD blinket blinklysen "fort" sånn som det gjør når en pære err røket. Hva kan dette være ? alle blinklysene virker.

Kan det være at det er "stjålet" strøm fra blinklysene tro, slik at motstanden ikke blir riktig.?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder å kappe GALA ledning KAN dette gi noe senere oppdatering av nav posisjon. Du mister også den automatiske volum reguleringa av anlegget og enkelte ganger kan det skape noe støy. Hadde også planer om å kutte denne, men slo det fra meg etter å ha kjørt bilen en stund og sett hvor mye oppmeksomhet bare nav tar fra kjøring om jeg ikke til og med skulle ha TV'n på mens jeg kjører.

Velger du å kappe, ville jeg satt inn en bryter på GALA signalet slik at du kan bestemme når den skal være på eller av.

 

Høres ut som blinklysreleet bak nødblinkbryteren har tatt kvelden.

 

Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har multifunksjonsratt, vil GALA-innstillingar (iflg. instruksjonsbok) uansett ikke virke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang kapping av GALA - her på østlandet, med f.eks. korte tuneller, har ikke jeg merket noen som helst forskjell angående navigering. Men at det vil gi utslag der man kjører i lange tuneller, det tviler jeg ikke på. Men så er det vel heller ikke ofte man trenger å navigere i en lang tunell med en kjøreretning??

 

Det eneste problemet jeg har fått etter at jeg kuttet kabelen, er at jeg fikk råtten stemme i navigasjonen. Så og si håpløst å høre hvor damen sier jeg skal kjøre. Virker som om volumet går i full boost! Heldigvis kan man slå av stemmegivingen... Men jeg vurderer derfor å sette inn en bryter på kabelen en kveld jeg kjeder meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når TV-en forsvinner ved kjøring, har jeg fortsått det rett hvis lyden fortsatt er der? Eller forsvinner den også? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, lyden forblir der. Bildet forsvinner.

 

Fint om man f.eks. vil høre på nyhetene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Poenget med å kappe GALA er at passasjerer i baksetet skal kunne se på TV. (Selv bør jeg nok følge med på veien ja, kan jo slå av display fremme).

Jeg har multifunksjonsratt så da er det vel bare å kappe GALA, men kanskje montere inn en bryter for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at slike funksjoner reagerte på speedsignalet og derfor var 0v ved 0km/t og deretter en proporsjonal videre opp i registeret?

 

Hvis det stemmer bør man vel ikke bare kutte GALA, men også jorde den enda som er på input-siden (altså den enden som ikke gir signal, men som mottar det)? Slik at den ser 0v og ikke manglende volt. Ved 0v konstant vil da den automatiske volumjusteringen tro at man står i ro, og istedet for ropingen får man bare litt lavt volum? Ropingen enkelte oppfatter er vel nettopp pga manglende volt ("hastighetssignal utenfor normal-område")?

 

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, bare analyserer dette fra en hvordan-funker-slik-elektronikk-point-of-view, har aldri tatt i en navi, så bær over med meg hvis jeg tar helt feil og forklar gjerne hvorfor jeg tar feil, ønsker alltid å lære noe nytt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så består GALA signalet av pulser, hvor en har et visst antall pulser pr hjulrotasjon (tror det er 4, men er ikke sikker). 0V = Ingen pulser dvs stillestående bil. For å sikre at inngangen har 0V så bør en kanskje koble den til jord og ikke la den flyte. Det er mulig at resultatet mellom kortslutning til jord eller ved å la den flyte er den samme, det kommer an på hvordan elektronikken er konstruert (kanskje den går i en slags nød/middelmodus når den flyter?).

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Såvidt jeg har forstått så består GALA signalet av pulser, hvor en har et visst antall pulser pr hjulrotasjon (tror det er 4, men er ikke sikker). 0V = Ingen pulser dvs stillestående bil. For å sikre at inngangen har 0V så bør en kanskje koble den til jord og ikke la den flyte. Det er mulig at resultatet mellom kortslutning til jord eller ved å la den flyte er den samme, det kommer an på hvordan elektronikken er konstruert (kanskje den går i en slags nød/middelmodus når den flyter?).

 

BB

 

Var det jeg i allefall trodde, at den ville gå i en sikkerhetsmodus (omtrent som hvis bilen er chippet og gjør mer hastighet enn normalt, så skal ikke den kjøre volumet høyere enn x max), men som sagt, jeg er ingen ekspert på dette området..

 

Uansett bør man være sikker på hvilken av endene man kortslutter, for fra den enden signalet kommer inn bør man ikke gjøre det (strøm fra pulsene som går rett i jord = fy)..

 

Om man gjør det i andre enden kan det gi forskjell og det kan hende det ikke gir det, men ingenting skal i allefall kunne ødelegges og det kunne vært greit hvis noen testet det, kan jo være en løsning på problemet med for høy lyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortslutning av signalkilden for pulsene til jord er nok ikke lurt nei (kan jo være at den takler det, men ville ikke tatt sjansen). Såvidt jeg vet så kommer signalene fra instrumentene.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Såvidt jeg vet så kommer signalene fra instrumentene.

 

Kan godt tenkes det ja, jeg sporet signalkilden til speedometeret samt til climatronic'en i Passaten frem til et loddet Y-ledd i ene av to strømpene til ecu'en.. Forskjellen mellom climatronicen og speedometeret når det kommer til nøyaktighet ligger altså ikke i forskjellige signaler, men rett og slett i forskjellig kalibrering, regner med det er samme her med signalet til navi'en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt i bruk GALA signalet hos meg med EFU (utvidet FIS):

 

147.jpg

Kabelen på bildet er koblet inn i mellom bilstereoen, og henter ut GALA signalet + at den også er i stand til å ta over deler av displayen mellom turteller/speedo. Den hvite boksen (EFU enheten) kan bla 'dekode' GALA signalet (den ganger det opp med en faktor tror jeg) og presenterer farten digitalt i displayen.

 

157.jpg

Der det står 'BJORNS AUDI S4 så kan jeg vise bilens fart digitalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Jeg har tatt i bruk GALA signalet hos meg med EFU (utvidet FIS):

 

147.jpg

Kabelen på bildet er koblet inn i mellom bilstereoen, og henter ut GALA signalet + at den også er i stand til å ta over deler av displayen mellom turteller/speedo. Den hvite boksen (EFU enheten) kan bla 'dekode' GALA signalet (den ganger det opp med en faktor tror jeg) og presenterer farten digitalt i displayen.

 

157.jpg

Der det står 'BJORNS AUDI S4 så kan jeg vise bilens fart digitalt.

 

Når det gjelder den fullskjerm, pixlede utgaven av FIS'en som finnes til Passaten, kan den ettermonteres? Jeg har ikke FIS, men skal vel være bare å bytte ut hele clusteret med ett som har dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mads Fagerdal

Når det gjelder den fullskjerm, pixlede utgaven av FIS'en som finnes til Passaten, kan den ettermonteres? Jeg har ikke FIS, men skal vel være bare å bytte ut hele clusteret med ett som har dette? :)

 

Du må nok bytte instrumentet, men nå er vi litt off topic, fortsett EFU diskusjonen her:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=10182&highlight=EFU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.