Forbruk og ytelse ulike TDi motorer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den raske historen:

Nokon som veit kva forbruk dei ulike TDi motorene til VW Audi har, og korleis desse oppleves ytelsemesig?

Tenker da på reelt forbruk på blanda kjøring, og ikkje kva som er oppgitt frå fabrikk.

Tenker også ytelse i korleis det følest,og ikkje effekt på papiret.

 

Den lange historen:

Vurderer å kjøpe meg TDi.

Tenkte først på Passat 1.9 130Hp (4motion). Fordi eg trudde denne skulle vere relativt sprek og drivstoffgjerrig.

Etter å ha prøvekjørt ein chippa 115hp (no 145hp) var konklusjon at dette gjekk alt for dårleg. I tillegg var motorlyden svært kjedelig. Nokon som veit om 130hk motoren er vesentilg sprekere? Denne må jo sjølvsagt også chippes. Det skal vell gi ca 175hk

Sidan Passaten var så kjedleg og slapp, har eg byrja å vurdere Audi A6 2.5V6Tdi'en. (quattro sjølvsagt). Tenker da i første rekke på 150hp versjonen da denne har finest pris. Men har høyrt at denne bruker forholdsvis mykje drivstoff? Regner med at 6'eren ivertfall låter litt meir spennede. Men korleis er det med ytelser, og forbruk. Går den noko særlege betre enn 1.9 130.

Ser V6'en skal gi ca 185hk og 415Nm med chip.

Har også sett på 180hk version, men denne ligger litt høyt i pris. men klart chippet til 211hk, så må det jo vere rått?

 

Er V6'en like daff på turtal som 1.9'en

Alle erfaringer med dei ulike motorene mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde selv en 2002 passat tdi 4motion, og den gikk på 0.7l/mil på blandet kjøring, mot touranen jeg har nå som ligger på 0.6l/mil

 

rent motormessig kan faktisk ikke 130hk tdi sammenlignes med 140hk tdi, da den nye trekker mye tidligere og holder koken nesten 1000rpm lenger

 

fattern hadde a8 med 2,5tdi v6 og den varirerte alt fra 0.7 til rundt litern på mila alt etter kjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6'en går sykt i fart når den er chippet. I tillegg går den veldig bra på turtall i forhold til firerne.

 

Men så er det stor forskjell på gassrespons etc på orginal og chippet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en 1,9 TDI Quattro 130 hk. Min erfaring var at det var greit drag i motoren, men jeg synes motoren hadde en veldig "hard" gange. Har også kjørt 140 TDI og denne var "silkemyk" iforhold. Syntes også at det var en sprekere motor.

På forbruk lå 1,9 TDI Quatttro på ca. 0,8 blandet kjøring. På lang kjøring ca. 0.5. (pen / kjedelig kjøring)

 

Kjører nå en 2,5 TDI 180 hk. Dette er en motor med grom lyd, men også her "mye" lyd. Markant forskjell på kald og varm motor.

Perwsonlig synes jeg det her er bra med krefter. Jeg har tip. og i S modus er bilen virkelig sprek og kjapp. Med chip vil nok dette være et råskinn. Jag har Quattro og forbruket ligger på ca. 1,0 ved blandet og har klart 0,83 på langkjøring.

 

Har kjørt 2,5 TDI 150 hk for noen år siden og jeg minnes at den var slapperer en 1,8T 150 Hk.

 

Uansett lykke til i ditt valg, anbefaler på det sterkeste Quattro, det er bare en ulempe, du blir avhengig........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Erik Nyborg

....anbefaler på det sterkeste Quattro, det er bare en ulempe, du blir avhengig........

hehe!

Sjekk signaturen min. Denna gutten har vert avhengig i 10år alt...

||

|| Ellers takk for bra svar.

\ /

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.9 130Hp. Bredt arbeidsområde. Litt slapp men billig i drift. 0.7 i snitt?

2.5 150Hp. Sprekere på turtall. Grommere lyd. Forbruk kansje 0.8 med manuell stikke?

2.5 180hp. Sjølvsagt råest, men høyt forbruk kansje 0.9 med manuell stikke?

 

Er dette omtrent rigtig, eller er det kansje ikkje så stor forskjell på 150 og 180 i forbruk? [håpe]

 

Dersom forbruket kommer opp over 0,8l/mila, så kan eg nesten like godt beholde den bilen eg har i dag. Bensin 300hk 450Nm og 1.1l/mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle TDI,en 2000 Passat 2.5 V6 TDI 4-M brukte på langkjøring ca.0.65/0.7 og på bykjøring etc 0.9/1.1. Tip'en på min hadde vel noe å si.

 

Min gikk godt til orginal bil å være. 0-100 på ca.10sek,da 1800kg ink fører,4x4,tip. Ikke noe å si på. Og en trekk kraft som en "hest" hehe:)

 

6'er lyden var grom den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat V6 TDI 4M Tip 2000

Forbruket gikk ned med ca. 1 dl på langkjøring etter Chipping (ES Tuning)

men det forutsetter at du er meeget forskiktig.. Brukte 0.60 (i følge comp.) på turen Trondheim/Nittedal i sommer med Feriepakket bil m/skiboks på taket!!!

Motor yter nå ca 195hk/380nm og går som ei kule .. - ihvertfall i motbakke...

Kan tenke meg 0-100 på 8-9 sek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke forbruket er noe særlig i det hele tatt på 2,5`n. Gikk fra sparegrisen A4 1,9 tdi 110 til A6 2,5 tdi og merker helt ærlig ikke store forskjellen på forbruket men på kraften merkes det. Ville ikke gått for noe annet enn 180 hk`n skulle jeg kjøpt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok her ser jeg det er mange med dieselfot som er inne og svarer.

Dette er min første diesel og bensinfoten henger fortsatt med.

Min bruker ca 1.2 på blandet kjøring i Oslo med bensinfot. 2.5 V6 TDI med Q og tip. Hohenester chip som skal gi 190hk og 375Nm Jeg og andre synes den går rimelig bra selv med turbotrøbbel. Drar "litt" dårlig opp til 3000omdr. så er det fullt trøkk til neste 4500.

 

Kan helt klart anbefale V6'en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Min bruker ca 1.2 på blandet kjøring .... med turbotrøbbel.

Klippet litt eg.. :-)

Synest oppgitt forbruk virker lavt hjå mange eg også. Men har etter kvart fått ein gangske økonomisk kjørestil trur eg, siden eg får S4'en ned på 1.1 på blanda kjøring. Og da trør eg skikkeleg på til tider også...

Trur derfor at eg bør kunne klare å presse den ned på 0.8. Ellers må eg si diesel er skikkelig oppskrytt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein V70 med 2,5TDi (VAG motor). Har vert oppe i 0,79l/mil på hard vinterkøring. Nede i 0,55 på snill langkøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere erfaring med rekkefemmer 2,5 tdi med 115 hk, chippet til litt over 140 hk. 2 hjulstrekk med 4 trinns automatgir.

På meget pen langkjøring (= følge køen i 85 km/t) var det mulig å komme ned i 0,53 reelt forbruk, dvs 0,48 på computeren. På blandet kjøring (en god del i 120 og noe småkjøring) brukte den reelt mellom 0,60-0,65. Den var aldri noen gang over reelt forbruk på 0,70. I gjennomsnitt over lange perioder (flere tankfyllinger var forbruket 0,65.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Golf Iv med 150hk TDI, chippet til 190Hk og ca 400Nm...

Gik veldig bra. 0,5-0,6 på blandet kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte ca 110 mil sist helg på delvis snø/isete vei med min A8 2,5 TDI V6 Quattro Tiptronic (150 HK). I følge kjørekomputeren hadde jeg hatt en snittfart på 79 km/t og et snittforbruk på 0,65 l/m. Litt trykking på en kalkulator viste et snittforbruk på 0,628 l/m (kjørekomputeren har alltid vært litt over). Noe jeg vil si meg godt fornøyd med, spesielt med tanke på føre og snittfarten...

 

På blandet kjøring bruker den vanligvis rundt 0,75 l/m.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.45 på min A6 95 mod. 2,5 TDI (ca. 170hk). Det var på sledeføre og over 27 mil med 83km/t i gjennomsnittsfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo også bidra med mine egne erfaringer og meninger.

 

130TDI : Trekker som en okse, om den du prøvde var slapp kan den ha en dårlig luftmasssemåler.(vanlig problem).Mange kjører rundt med dårlige luftmassemålere uten å vite om det.Har hatt kunder som har kjørt langtur(Norge på langs!), på 0.43 l/mil.Påstår 0,54 på blandet kjøring.

140 TDI : Trekker også som ei okse.Har litt mer volum og flere ventiler pr.syl. Er litt sprekere oppe i turtallsområdet enn 130.Usikker på forbruk.

V6 TDI : Seig motor.Synes selv den ikke går så veldig bra.Mye diesel lyd, spesielt kald.Ellers er disse motorene tette som ei sil! Mye oljelekkasjer med andre ord. Disse lekkasjene kan være veldig dyre å reparere! De fleste bilene med disse motorene har automatkasser = ikke noe å chippe, da girkassen nesten garantert ryker! Forbruket er nok litt over en firer.

 

Jeg anbefalte en kompis å ikke kjøpe V6 motoren når han skulle ha A6.Han hørte på meg og kjøpte seg en 130 TDI. Denne har manuelt gir og TS-Racing har vært og oppdatert programvaren i den. Denne bilen går "som ei kula" !

 

http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=5067

 

Mine erfaringer bygges på 11 års(i dag !)erfaring som mekaniker og fagtekniker på VW Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.