#1 Skrevet Juli 23, 2008 Heisann... Driver å senker passaten min, men får faen ikke til å løsne fjærbeina fremme. Får løsnet nede og oppe, men der hvor de to armene som kommer fra toppen er festet, der sitter det bom fast. Hva er prosedyren for å få av disse. Ikke greier jeg å skru på bolten (Mutter kom lett av) og banking funker lite. Har prøvd litt varme og, men det ser ikke ut til å funke det heller. Gjør jeg rett og for å få ut fjærbeinet? Løsner bolt nede Løsner de 3 boltene under panseret Og den helsikens bolten til de 2 staga! Trenger hjelp fort, da jeg driver å skrur nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 23, 2008 Du gjør riktig ja.. Må bare få ut den lange bolten der staggene møtes.. varme, smøre, banke og prøve å skru den.. løsner den ikke da må du bare fortsette til den gjør det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 23, 2008 Så det er ikke gjenger i den altså? Så det er bare å varme og banke? Hjelper det å jekke opp understellet litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 23, 2008 Rå makt. Står flere tråder om det her på forumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 23, 2008 visst det ikke har vært ute lengre. så sitter den en låseskive som holder toppen på plass. rå makt. dra den rett ned så ser du den kommer. men, hvorfor har du løsnet bolten til stabstagene??? det trenger du ikke for å få på senkesett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 23, 2008 Gi faen i den bolten som holder fast bærearmene. Om du bare skal ha ut fjørbeinet for å sette på senkefjør gjør du heller som følger: Oppe i motorrommet mellom de tre 16 mm sitter det to plastpropper på størrelse med en femkrone ca. Vipp ut disse ( sitter fast i litt lakk ), skru ut de to 13 mm mutterene du finner nedi der, løsne den gjennomgående 18 mm i bunnen av fjørbeinet og ta det ut. Behøver da IKKE å løsne de tre 16 mm skruene og øvre innfestingsbrakett for bærearmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 23, 2008 med andre ord 3 bolter pr side, mer trenger du ikke løsne for og bytte til senkesett, fort gjort, halvtime pr side kanskje, MEN man må vri og vende litt for og få fjærbeinet ned, og pass veldig veldig godt på mansjettene dine, veldig lett og få hull i de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 23, 2008 Det fant jeg ut ETTER at jeg hadde tatt ut det ene fjærbeinet. Så nå må jeg kjøpe nye bolter til de to stagene. Måtte jo hamre som bare f for å få den løs. Men men. Man lærer så lenge man lever. På venstre siden kom jeg foresten ikke til den ene av de 13 mm muttrerne. AC rørene ligger over, så jeg hadde ikke kommet til der uansett. Men men. Alt er nå montert. Må bare ut å handle nye bolter i morgen, så er alt i orden. Gleder meg til å se bilen litt lavere kan du si! Takk for rask hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 23, 2008 Nestegang spør/søk før du begynner så slepper man sånt:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 23, 2008 Gi faen i den bolten som holder fast bærearmene. Om du bare skal ha ut fjørbeinet for å sette på senkefjør gjør du heller som følger: Oppe i motorrommet mellom de tre 16 mm sitter det to plastpropper på størrelse med en femkrone ca. Vipp ut disse ( sitter fast i litt lakk ), skru ut de to 13 mm mutterene du finner nedi der, løsne den gjennomgående 18 mm i bunnen av fjørbeinet og ta det ut. Behøver da IKKE å løsne de tre 16 mm skruene og øvre innfestingsbrakett for bærearmer. retter deg litt bent owe. for på passaten så sitter det 3 stk 16 mm skruer i toppen under panseret. når disse er skrudd ut så sitter de 13 mm skruene som du mener i toppen av dempertårnet. men trenger heller ikke å sette på fjærklemmer når man tar ut demper og fjærene på passat. dette sitter ferdig montert i koppen som holder de øvre bærearmene. bare å ta ut alt sammen og jobbe med det løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 24, 2008 Stemmer det! Men om du vipper ut plastlokkene kommer du jo til på 13 mm uten å ta ut braketten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 24, 2008 Det fant jeg ut ETTER at jeg hadde tatt ut det ene fjærbeinet. Så nå må jeg kjøpe nye bolter til de to stagene. Måtte jo hamre som bare f for å få den løs. Men men. Man lærer så lenge man lever. På venstre siden kom jeg foresten ikke til den ene av de 13 mm muttrerne. AC rørene ligger over, så jeg hadde ikke kommet til der uansett. Men men. Alt er nå montert. Må bare ut å handle nye bolter i morgen, så er alt i orden. Gleder meg til å se bilen litt lavere kan du si! Takk for rask hjelp! Gjorde akkurat det samme tidligere i år... AC rørene er litt fleksible, så ved å sette de litt i spenn så klarer du å lure pipen og forlengeren nedimellom... Iallefall vist du har tynne piper, jeg måtte til med det... Men da gikk det bra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 24, 2008 Hehe... Fant som sagt ut etter jeg hadde tatt ned venstre side at man kom til de to skruene fra toppen, så det ble løsnet slik på høyre siden. Mye enklere og kjappere. Som sagt, man lærer så lenge man lever. Anngående søkefunksjonen, så prøvde jeg meg litt før jjeg begynte, men fant ikke så mye, så jeg hoppet bare rett i det. Alt er jo på plass igjenn, må bare få tak i den ene bolten, så jeg syns det er sånn passe vellykka hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 24, 2008 Hehe... Fant som sagt ut etter jeg hadde tatt ned venstre side at man kom til de to skruene fra toppen, så det ble løsnet slik på høyre siden. Mye enklere og kjappere. Som sagt, man lærer så lenge man lever. Anngående søkefunksjonen, så prøvde jeg meg litt før jjeg begynte, men fant ikke så mye, så jeg hoppet bare rett i det. Alt er jo på plass igjenn, må bare få tak i den ene bolten, så jeg syns det er sånn passe vellykka hvertfall. Er som med meg også dette.... Stort sett det jeg har gjort på bilene mine har kunnet ta dagesvis på 1 side, og så gjør man det på 1 time på andre siden..... Læringskurven er ganske bratt av og til ja... Men artig når man finner ut av det sjøl også da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 24, 2008 Skjer nesten hvær gang det. Bruker lang tid på ene siden, så lærer man alle tjuvtriksene, så går det fort på andre siden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...