AC-problem Audi 100/C4 - Kompressor starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var å fikk tatt klimaanleggservice på bilen i dag. Fyllte gass og sjekket for lekasjer. Alt skal være bra, men kompressoren starter ikke. Får opp feilkode "a1" (Slirning eller blockage av AC kompressorns övertrycksventil) (http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php&var=) når jeg sjekker.

 

I følge utskriften jeg fikk fra Bilsentrum er følgende feilkoder registrert: 01272: Reguleringsmotor til centralspjæld-V70, blokkeret eller spendingsløst. Sporadisk. 01270: Magnetkobling til klimaanlegg-n25. Omdrejningstalafvigelse for stor, sporadisk. 01273: Friskluftsblæser-v2. Reguleringsdifference. Sporadisk.

 

Kan det være noe så simpelt som reima som er for gammel og slakk? Den ser ok ut, men... :S

Om jeg trykker på "snøkrystallen" rett etter at jeg har startet bilen, så går kompressoren ca 5 sek før den kobler ut. Å starte den senere er ikke mulig, snøkrystall-symbolet forsvinner bare...

 

Skal kjøre til Oslo i helga, så hadde vært fint med litt hjelp nå :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Jeg har ikke noe peiling på dette ihvertfall, men regner med det er et visst antall varmegrader der du er? Om det er under en eller annen verdi (5 pluss?) så vil den ikke starte, snøkrystallen er fremme bare i 5 sekunder slik du beskriver...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Jeg har ikke noe peiling på dette ihvertfall, men regner med det er et visst antall varmegrader der du er? Om det er under en eller annen verdi (5 pluss?) så vil den ikke starte, snøkrystallen er fremme bare i 5 sekunder slik du beskriver...

 

Kjenner til dette, er 15-16 varmegrader, så det skulle ikke være dette som er problemet.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på caddyn.. Der starter ikke pumpa. Det er en høy/lavtrykksventil som sitter på den "tanken". Den skrur av pumpa når systemet blir for kaldt og trykket faller. Det er en enkel bryter som jeg rett og slett kortslutta i stikkeren inntil jeg får ny sensor/bryter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på caddyn.. Der starter ikke pumpa. Det er en høy/lavtrykksventil som sitter på den "tanken". Den skrur av pumpa når systemet blir for kaldt og trykket faller. Det er en enkel bryter som jeg rett og slett kortslutta i stikkeren inntil jeg får ny sensor/bryter..

 

Kan du legge ut et bilde her om hvordan du har gjort det? Eventuelt sende meg en mms: 99598039.

Men siden denne registrerer trykk, kan det ikke være fare for å "sprenge" hele systemet om det er noe galt og man overstyrer eventuelle feil?

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du legge ut et bilde her om hvordan du har gjort det? Eventuelt sende meg en mms: 99598039.

Men siden denne registrerer trykk, kan det ikke være fare for å "sprenge" hele systemet om det er noe galt og man overstyrer eventuelle feil?

 

mvh

EW

 

Nei altså det blir bare kaldere i AC systemet(rart nok) og da blir trykket lavere. Det registrerer bryteren, og skrur av pumpa slik at du ikke skal fryse ned hele dritten...

 

Har ikke noe bilde av det desverre, for jeg gjorde det på dagen i dag, og stripsa en pose over den løse stikker'n pga vann og skit :)

 

Men veldig eenkelt, la en bit ledning på ca 3 cm, så starter du bilen og setter på AC'n og prøver deg fram med å kortslutte to og to stikker inni der.. Om dette er feilen så er det to stikkere som står diagonalt for hverandre.. TEipa bare fast ledninger jeg så den ikke detter ut :)

 

Har nr ditt forresten, det trodde jeg du visste :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ny reim med ekspress i dag, prøver å bytte den. Så får vi se :)

 

Å kortslutte eller tvangskjøre kompressoren er ikke å anbefale, i følge både Bilsentrum (Audi-verkstedet) og Spangen.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ny reim med ekspress i dag, prøver å bytte den. Så får vi se :)

 

Å kortslutte eller tvangskjøre kompressoren er ikke å anbefale, i følge både Bilsentrum (Audi-verkstedet) og Spangen.

 

Mvh

EW

 

Er fullt klar over det. Men den sensoren koster 1200kr hos Møller, og jeg får den for 500kr om jeg venter til august igjen! Og vindussveisa på førerdøra er fucked, så da nekter jeg å sitte inni der uten AC =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse trykksensorene er de samme som f.eks. veldig mange lastebiler, traktorer og ikke minst amerikanske biler, og kan derfor kjøpes ganske rimelig mange steder på nettet. ;)

 

Tvangskjøring av kompressor og forbikobling av sensor er definitivt ikke å anbefale annet enn til diagnose, har man uflaks blir det mye dyrere.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eivind W: Slett PM :)

 

Men fannt du ut av dette eller ? har samme feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.