#1 Skrevet Juli 23, 2008 Som overskriften sier; Hvor mye kan en hiace ha på hengerkula? Jeg skal hente en snekke som veier 1300kg. Jeg rekner med at hengeren veier 200-300kg i tillegg.. Da blir Passaten for puslete som ikke kan trekke mere enn 1400kg.. Så viss noen kan svare på spørsmålet eller komme med forslag til andre biler som egner seg som trekkvogn, så hadde det vært fint.. PS. Hengerlappen er ikke et problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 23, 2008 Hiace kan trekke 2000kg ifølge denne siden http://www.dinside.no/php/art.php?id=355514 Men det kommer sikkert litt ann på motor og årsmodell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 23, 2008 Det er forsåvidt ikke veldig riktig å regne på total last og hengerens egenvekt da det er hengerens merkede totalvekt (henger + last) som er beregningsgrunnlaget uansett hva du har dratt opp på den. I tvilstilfeller, vil du måtte dokumentere hva lasten på hengeren veier. Med andre ord, en henger merket T1300, og en snekke med samme vekt burde gå på passaten din med mindre den ikke kan dra 1300, eller veier mindre enn 1300, eller at totalvekten på bil + henger (T) overstiger 3500. God tur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 23, 2008 Passaten kan dra 1425kg eller noe sånt. VIss hengeren skal kunne lastes med 1300kg må den jo ha totalvekt på litt mere går jeg ut i fra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 23, 2008 Tja, det er vel slik. Uansett, det er T som gjelder, enten du laster den med for mye eller for lite. Har du en henger som er merket T mindre enn 1425, så er det bare å koble på å kjøre da bil + henger ikke overstiger 3500. Husk at kuletrykket skal være minst 4% av vekt (T), og ikke over 80 (på de fleste biler). Mindre enn 4% eller 80Kg vil endre kjøreegenskapene på bil drastisk i sving/hump. Hvem sa at livet er enkelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...