Ekstern elektrisk vannpumpe - diverse spørsmål og svar - 2,2 20VT motor

Anbefalte innlegg

EDIT fra moderator:

Denne tråden er nå en sammenslåing av flere tråder med samme og sterkt overlappende tema:

Hva gjør vannpumpa, hvor sitter den, feilsøking, hva skjer om den erstattes med rør, osv.

Her kan man poste alle spørsmål og svar om denne vannpumpa.

 

 

Opprinnelig post:

Har hørt at "plastikkhodet" på den pumpa har knekt og pumpa har da sugd ut alt vannet av motorn med veldig raskt påfølgende skikkelig motorras.

Av samme grunn har jeg blitt fortalt at jeg burde fjerne pumpa...

noen som har noe å si til hvorvidt dette stemmer og er en fare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min AAN fra '92 med 256'km har spist opp alle plaststusser, både den bak på blokka, (helt borte på innsiden av flensen..) t-stykket med tempsensoren bak toppen, (Ga seg i bakken hjem og tømte motoren på null-komma-svisj) og nå for etpar uker siden pumpa. Tror det er naturlig elde, men lite optimalt når det skjer på banen mens du har horn i panna og ikke akkurat nistirrer på tempmåleren!

Jeg hadde ikke lekkasje fra min pumpe rundt pumpehuset som ellers er vanlig, men når jeg vred litt på den lakk det litt mer. Etter at jeg løsnet slangeklemmene og vred litt for å løsne slangene, datt rett og slett BEGGE stussene rett av, og måtte graves ut av slangene. Nå er det en bit messingrør der i stedet..

Av den grunn tror jeg også det er optimistisk å tro at en brukt pumpe er noe å ta vare på, all den tid den også er blitt utsatt for det samme.

Mens jeg er i gang: Havari er nok ikke så ofte resultatet av tom motor, men jeg tror det er mye større sjanse for at en av disse stussene gir seg hvisf.eks. toppakningen gir seg og blåser opp systemet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo innrømme at jeg aldri har prøvd å kjøre en motor uten vann, men skulle tro det ikke tar lang tid før den blir veeldig var selvom olja står for mye/mesteparten av kjølinga.

Skulle jo uansett tro at det var unødvendig å ha en sånn ekstern vannpumpe på bilen. Eneste grunnen jeg kan se som god grunn til at du har den er hvis du har vært og kjørt hardt og slår bilen av rett etterpå uten at den har fått litt tid til å kjøle seg.

 

Men har du modifisert pumpa di med messingrør? bilder?

 

Har også fått en inntrykk at det er mange som kjører uten denne vannpumpa. Noen som kan si de gjør det? evt. om de har trimma mye og er redd for at den skal svikte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er problemet? Auto-checken vil jo både blinke og pipe om det blir for lite kjølevann!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo kjøre litt uten vann før det faktisk raser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den pumpen trenger man ikke... har ikke hatt en slik i min siden krigen og den har ikke tatt skade av det selv med voldtekt på diverse baner :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte bytte denne pumpa selv i sommer, bakulitten eller plasten eller hva det nå er var som flatbrød. Spurte litt rundt og den var visst nødvendig for å sikre sirkulasjonen lengt bak(?) i motoren. Var heldigvis ikke helvettes dyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører uten på en ann-motor. Sitter et 90 gr messingrør der hos meg (ca 22 mm dim). Virker til å gå helt fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er problemet? Auto-checken vil jo både blinke og pipe om det blir for lite kjølevann!

 

Det er ikke alle som har en orginal S bil :)

 

Jeg måtte bytte denne pumpa selv i sommer, bakulitten eller plasten eller hva det nå er var som flatbrød. Spurte litt rundt og den var visst nødvendig for å sikre sirkulasjonen lengt bak(?) i motoren. Var heldigvis ikke helvettes dyr.

 

Jaha? Den pumpa starter jo bare når motorn er veeldig varm...

 

Noen som vet noe mer om at den skal sikre sirkulasjon? Virker jo som at det ikke er en nødvendighet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På VR6 en jeg hadde startet pumpa ved påslått tenning og gikk så lenge denne var på eller om kjølevifta gikk etter at tenning var skrudd av. Da denne begynte å lekke erstattet jeg den med et stålrør og koblet den vekk. Hadde ingen problemer med det. På AKTE stod det også at denne pumpa var for biler i varme land! Norge er da ikke spesielt varmt eller?

 

Eneste negative jeg kan se ved å fjerne den er at vannet ikke vil sirkulere uten at motorens mekaniske vannpumpe jobber. F.eks vil ikke vannet sirkulere etter at motor er stanset og kjølevifta fortsatt går. ( f.eks en varm sommerdag etter en kjøretur ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På VR6 en jeg hadde startet pumpa ved påslått tenning og gikk så lenge denne var på eller om kjølevifta gikk etter at tenning var skrudd av. Da denne begynte å lekke erstattet jeg den med et stålrør og koblet den vekk. Hadde ingen problemer med det. På AKTE stod det også at denne pumpa var for biler i varme land! Norge er da ikke spesielt varmt eller?

 

Eneste negative jeg kan se ved å fjerne den er at vannet ikke vil sirkulere uten at motorens mekaniske vannpumpe jobber. F.eks vil ikke vannet sirkulere etter at motor er stanset og kjølevifta fortsatt går. ( f.eks en varm sommerdag etter en kjøretur ).

 

Jepp, det er en av jobbene til pumpa. Men det kan du jo løse... en turbotimer burde jo gjøre susen.. evt. at du ikke slår av motorn med en gang du har vært ute å kjørt hardt... kjøre litt rolig før du skal sette fra deg bilen og la motorn tusle og gå litt på tomgang før du skrur den av.

 

Et annet praktisk bruksområde er vel kanskje hvis du er redd for at vannsirkulasjonen i turboen ikke er bra nok så kan du koble den inn på delen av vannkjølinga...

 

Uansett så er det ganske dumt å lage impellerhuset i plastik eller hva det nå enn er... skulle vært litt mer solid, men en ny en burde holde en stund skulle en tro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Min har bare startet én gang så vidt jeg vet, og da ba jeg om det, for å si det sånn.. (Jeg har bare et rett rør, men skal prøve å finne et 90grader bend, eller evt. se på pumpene Bård nevner.

Pumpa går aldri mens motoren går, og den pumper faktisk andre veien når den er i funksjon så vidt jeg husker..

Alt om funksjon her:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

(Scott burde få en Audi-Oscar eller noe..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hva den kontakta er til. Den sitter i front på motoren ved innsuget ca.Er det til kammen?

 

Og det andre bildet. Stemmer det at det er ventilen som styrer varmen på varmeanlegget og at den skal kobles til bryteren som justerer varm/kald luft? Har jo fjernet det originale ledningsnettet. Alt som ikke har med motor og gjøre fungerer nå. Blir det da bare for meg og trekke nye ledninger fra bryteren til varmeapparatet og til den ventilen/pumpa ?

kontakt.JPG

ventil.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontakten du viser her (Bilde #1 )er til hallgiver på kam..

 

Bilde # 2 er sirkulasjonsvannpumpa til vannet når det når 110 grader, den skal da slå inn og sirkulere vannet for "etterkjøling".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Bilde # 2 er sirkulasjonsvannpumpa til vannet når det når 110 grader, den skal da slå inn og sirkulere vannet for "etterkjøling".

 

Og den sirk.pumpa (lekker ofte) er bare å plukke av og erstatte med en 90 gr rørstubb først som sist..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bombesikker på at den pumpa går bare når ved 110 grader? Jeg lurer på at den skal gå hele tiden for å pumpe vann til varmeapparatet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bombesikker på at den pumpa går bare når ved 110 grader? Jeg lurer på at den skal gå hele tiden for å pumpe vann til varmeapparatet?

 

Den har ingenting med varmeapparatet å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det Tom Rune sier, går den hele tiden er det en feil i styringen til beilen.. Kan være annen styring om det er til din 99 mod. men tviler på at den og skal gå grunnet vermeapparat ja.. Har aldri slått inn den på min :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder en s2 avant. Da tror jeg ikke jeg gidder å montere min:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. Da setter jeg bare på en stump der.. Godt og bli kvitt ting man ikke har bruk for :) En ting mindre å tenke på som skal kobles til noe elektrisk.. Hallgiver til kam ja..den trenge rjeg vel når hiddenspruten skal tilkobles.. Kjøpt autronic sm4 ;) Takk for hjelpa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan si meg hva denne delen på bilde er?

Er en 20VT AAN motor fra en 96 mod S6.

Bildet er tatt på høyre side av motoren sett forfra. Det kommer en kjølevannslange ut fra motoren og går ned på denne.

 

Sliter med at de lekker kjølevæske i bakkant av denne.

Er det en slags føler eller vannpumpe? (Beklager for dårlig mobilbilder)

 

Bilde002.jpg

Bilde001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en elektrisk vannpumpe for å etterkjøle turbo.... eller hele maskinen.. Regner med noen retter meg vist det er feil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok elektrisk vannpumpe ja, den er lik på gammel transporter(t3) diesel eller turbodiesel. Så skal ikke være umulig å få tak i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Takker for svar. :)

Trenger egentlig bare gummidelen i bakkant, er den som lekker. Men fåes den kjøpt løst?

Delenummer på denne noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.