#1 Skrevet Juli 23, 2008 Jeg var oppe med innsugsslangene i dag i forbildelse med sjekking av om turboen hadde slakke. (puhh...hadde ikke). Men, denne ventilen, for ser ut som en ventil, er pip åpen begge veier. Og ser ærlig talt litt herpet ut inni også. Prøvde å blåse litt i den med trykkluft, og fikk ikke noe funksjon i den, og forstår ikke hensikten med den, eller hvorfor den er der. Siden den kommer fra oljeåndingen under innsuget på APU-motoren, så antar jeg at den skal slippe inn oljedamp i innsuget ved ett visst trykk, eller at den skal sperre ved ett trykk/vakum før turboen. Hvilken følge har det om den ikke fungerer? Og hvordan skal den fungere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2008 Fant du ut av dette? Lurer på det samme: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2008 Nei, ikke helt. Dvs, fant ett funksjonsdiagram for oljeåndingen, og det fungerer kort slik: Er ett plastrør under innsuget, og derfra går det en slange som splittes i 2, en går gjennom en enveisventil inn i manifolien (åndingen går inn dit når vakuum), og den andre delen av røret går rundt hele motoren og inn på denne ventilen. Så antar at oljeåndingen skal gå gjennom denne ventilen når det er overtrykk i manifoilen, og den skal stenge når det er vakuum, slik at luften ikke får "bypasset" gass-spjeldet. Men siden den nye ventilen jeg kjøpte var like åpen begge veier så sant jeg klarte å blåse, så vet jeg ikke helt funksjoneringen. Men byttet den, koster ett par hunder kroner, og den gamle så sliten ut, så "better safe than sorry". Om bilen gikk bedre etterpå...tja kanskje...men ble samtidig kaldere ute etter byttet, så vet ikke helt hva det skyldes. Og ryggfølelsen var ikke helt kalibrert på den tiden jeg gjorde det heller, kom rett fra ferie med Shelby GT-H. Så alt gikk dårlig en periode... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...