Sveise blokk, sprekk, tips?!

Anbefalte innlegg

Har oppdaget at blokka er sprukket under startern på 80Gte Quattroen, det lekker olje som en sil : dum :

 

Siden dette er min eneste bil med skilter samt at jeg pendler 7mil hver dag så MÅ denne virke. Det går ca 0,5liter olje til og fra jobb, så det siver bra igjennom.... : dum :

Det er ei sprekk på ca 5cm, som som starter fra Bunn av motor ( flata der bunnpanna skrus på ) og rett opp.

 

Spørsmålet er da, er det noen som har sveiset i ei blokk før? Hva er den laget av? Og hvilke elektroder passer best til å sveise med? Hvordan skal jeg gå fram?

 

Jeg kjenner folk som har utstyr, men trenger litt tips før jeg setter i gang da ingen har gjort akkurat dette før!

Dette må jeg vite for da det her blir dyrt i lengden, samt mindre bra før alt!!

 

Håper noen tar seg til til å hjelpe meg å redde en gammel 80Gte Quattro : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er støpegods.. Noe som er relativt dritt å sveise. Og som sigmund sier, det må være HELT reint, så da må du vel tappe den helt for olje og gjør den rein på en måte... Er nok holdbart en stund, men ikke altfor lenge vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste, om noe er bra og sveise støpegods med så er vel det TIG? det kan jo gå, iallefall om du får det rent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, og har en blokk begynt å sprekke opp vil jeg tro at den motoren ikke har så altfor lenge igjen før totalhavari? Det er jo masse stress i en blokk.

 

Ikke vær så negativ :P

 

Har pratet med en meget brutal mekaniker han sa følgende:

 

Ta ut motoren, skru av slik at det blir plass å komme til sprekka, vask, varm opp med brenner ( gass? ) , da fordamper olja, lag ei fuge som man kan legge sveisen i. Bruk rette pinner ( hvilke? )

 

Start å kjør!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste, om noe er bra og sveise støpegods med så er vel det TIG? det kan jo gå, iallefall om du får det rent

 

Pinne sveis har jeg forstått er trikset, med RETTE pinner!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2

 

Skulle vel fått sveisa sammen blokka mi å da :P

 

Det er det jeg ikke vet hvor mye stress det er i blokka, men fan. Jeg bruker ikke ei krone mer på den motoren når man har havari hver 10000km og nå etter 2000km. Derfor tenker jeg på å sveise.

 

Men ingen som vet hvilke pinner som egner seg? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveise/mek.verksteder veit det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja,,, tror og det.. Jeg kan være prøvekanin for dette siden dere er så skeptisk. Tar meg 1 time å ta ut motoren. ( 4 gang på et halvt år ) Så dette skal gå bra ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bruke pinner som er egnet for støpegods.. jeg gjorde det på støpegods eksos manifolden min!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er noenlunde samme materiale som i de fleste støpejernsmanifolder.

Jeg har brukt ESAB OK Selectrode 92.18, DC+-/AC 40V, sveis så kaldt som mulig, bør hamres for å få ut spenninger. Bør forvarmes hvis mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasolin har jo motorblokklim: rolleyes

Med en bruddstyrke på 278.4kg/cm2 kan JB Weld lime motorblokker

Har faktisk brukt dette, og virker å være bra.. bl.a. lima jeg registerdrevet på veiva, og har enda ikke fått det av igjen:p

Uansett hva du velger er nok det viktigste at det er reint:)

 

Det er støpegods.. Noe som er relativt dritt å sveise.

måtte bare pirke litt på denne:p

har du sveist støpegods? fineste elektrodene jeg har sveist med hvertfall;)holdbarheten når det gjelder en blokk kan jo være noe helt annet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasolin har jo motorblokklim: rolleyes

 

Har faktisk brukt dette, og virker å være bra.. bl.a. lima jeg registerdrevet på veiva, og har enda ikke fått det av igjen:p

Uansett hva du velger er nok det viktigste at det er reint:)

 

 

måtte bare pirke litt på denne:p

har du sveist støpegods? fineste elektrodene jeg har sveist med hvertfall;)holdbarheten når det gjelder en blokk kan jo være noe helt annet...

 

Har ikke veldig tro på lim da det er litt temp på ei blokk.

Har sveist jernbaneskinner som er utrolig homogene og lette å sveise...en blokk som er penetrert med olje over noen år er noe helt annet. Rengjøring er alfa og omega her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke veldig tro på lim da det er litt temp på ei blokk.

Har sveist jernbaneskinner som er utrolig homogene og lette å sveise...en blokk som er penetrert med olje over noen år er noe helt annet. Rengjøring er alfa og omega her!

sa ikke at jeg har spesielt tro på å lime blokka, men en mulighet..

300 grader skulle vel holde med tanke på temperatur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sa ikke at jeg har spesielt tro på å lime blokka, men en mulighet..

300 grader skulle vel holde med tanke på temperatur..

 

 

Blir blokka 300C´ mens motoren går har du ett SERIØST problem, temperaturen på blokka blir ikke mye over kjølevannstemperaturen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fixet mye rart med epoxy oppgjennom årene, cluet er at det må være helt rent... Skal gå å sveise med Tig og rett tilsatts, men de fleste jeg kjenner anbefaler pinner for støypgods og bankr ut sveisen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo ei blokk liggende så må se mulighetene med denne!

 

Min motor er en: Bunn fra Audi 80 86mod GTE 112hk , K-Jet Topp fra samme motor.

Delemotoren: Golf 2 Syncro, 86mod, 90hk, Motorkode GX. K-jet

 

Vil 90hk blokka gå overends med 112hk toppen? Hvis det er forskjeller på blokkene, hva er så det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stresser med dette : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.