Oil catch tank, er det verdt investeringen?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om jeg skulle investere i et Oil catch Tank system på min G60.

 

Er det virkelig noen nevneverdig effekt ved å gjøre dette?

Noen som har egne erfaringer?

 

Synes også at 1000 +++ for en liten alu beholder er i det drøyeste laget.

 

Går det an å få tak i en slik beholder til en mer fornuftig pris?

 

På forhånd takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i hvertfasll mange som lager en slik selv, søk litt på nettet, og jeg er sikker på at du finner en rimeligere løsning!

Fordelene er først og fremst at du slipper å grise til IC'n innvendig, noe som *visstnok* gir bedre flow..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er absolutt verd det mener jeg!

Som nenvt over, oljefilm og gris i hele innsugsveien.

-Renere avgasser!

-Mindre tap av oktan verdi på grunn av oljedampen!

 

Eks:

En 10VT med ganske oppjustert K-jet og med endel oljedamp+++fra veivhuset (les MYE). Ga en co på 9,8%, fyren prøvde og justere ned, men det gikk ikke!!!! Da han gikk inn for og kikke i noen bøker, nappet jeg bort slangen fra veivhuset.....da han kom tilbake var verdien 1,1%...............=EU ok!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du ikke kobler catch-tanken tilbake til innsug, men slipper den "separerte" lufta ut i friluft, VIL du få litt oljedamplukt sigende inn i bil på tomgang...

Oljedamp i friluft er heller ikke veldig populært hos biltilsyn/Eu-kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

CO på 9,8%??? Skulle ikke forundre meg om min er noe av det samme. Jeg har en anelse om at min CO også er helt på trynet så jeg hadde håpet kanskje nettopp det du beskriver, Rune, kunne vært løsningen for meg.

 

Min motor har en tendens til å rasle (pinking) ved gasspådrag fra 1500-2000 omdreininger og da spesielt på 4 og 5 gir.

Nå kan dette like sannsynlig være for mye fortenning, for høy CO, men også for mye olje i forbrenningen eller alt sammen på en gang ;)

 

Ifølge div forhandlere av Oil Catch Tanks kan olje, som kommer fra veivhusventilasjonen og dirigeres direkte til innsuget, forurense forbrenningen og senke oktantallet såpass at rasling(pinking) blir resultatet.

 

Så hva tror dere, kan jeg forvente å få bukt med raslingen (ved å senke CO% og høyere oktantall) ved å bygge inn et oil catch system eller er det mest sannsynlig at det er tenningen som skal justeres?

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

Min motor har en tendens til å rasle (pinking) ved gasspådrag fra 1500-2000 omdreininger og da spesielt på 4 og 5 gir.

Nå kan dette like sannsynlig være for mye fortenning, for høy CO, men også for mye olje i forbrenningen eller alt sammen på en gang ;)

 

det er nok motorbank du hører!

pass deg for den! Gå av gassen tvert!

 

Motorbank på så lave turtall er oftest for mye fortenning eller det kan også være for mager bensinblanding. Sjekk at bensinpumpa er som den skal, og at bilen får den bensinen den trenger!

 

Fyller du 98bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i at det er tenningsbank :(

 

Skal se om jeg får redusert fortenningen en anelse i morgen, SNS metoden ;) kanskje det hjelper.

 

Har du noen gode tips hvordan jeg kan sjekke bensinpumpen?

Måle bensintrykk på verksted eller?

 

Ja, fyller utelukkende 98 Okt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt off topic.. men hvem selger billige catchtanker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

Ja, du har nok rett i at det er tenningsbank :(

 

Skal se om jeg får redusert fortenningen en anelse i morgen, SNS metoden ;) kanskje det hjelper.

 

Har du noen gode tips hvordan jeg kan sjekke bensinpumpen?

Måle bensintrykk på verksted eller?

 

Ja, fyller utelukkende 98 Okt.

 

mål bensintrykk og/eller få bilen kjørt en runde med bredbåndslambda som måler blandingsforhold luft/bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At oljedampen senker oktan tallet er fakta! 4-6% på en gjennomsnitts motor!!

 

5% av 98 = 4,9 > 93,1 oktan igjen!!!!!!!!!!!!

 

Tenningsbank på så lavt turtall heller nok mest mot feil tenning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all info og tips :)

 

Jepp, det var tenningsbank.

 

Justerte fordeleren først 0,5cm med klokka (mot høyre når du står foran bilen) og bankingen forsvant. Men samtidig ble bilen ganske sedat. Så fram med fastnøkkel og justere fordeleren 0,25cm tilbake. Fortsatt ingen banking og litt raskere, men er fortsatt ikke fornøyd med effekten. Det virker som det tar for lang tid å dra ut 3-5 gir, men det får gå så lenge.

 

Et spørsmål:

Utgjør veldig små justeringer, ved å vri fordeler feks 1-3mm mot høyre/venstre store utslag på tenningen? Eller det greit med måten jeg har gjort det?

 

Lurer på om det er vits i å tweake tenningen enda mer serru ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en god del å si ja.

 

Lån deg en tennings pistol en plass å få det justert skikkelig.

Kjør motoren t driftstemp, stopp den og ta av blå vanntempføler, start igjen og juster til 6 grader fortenning ved 2000rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ja det blir nok best da ja. Men det har jeg allerede fått et verksted til å gjøre og det var etter dette at tenningsbanken dukket opp. Men det er mulig de har gjort det feil, selvom de fikk utskrift av fremgangsmåte fra Bentley. Har skjedd før det ja.

 

Blir nok en investering i en tenningspistol :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har de antagelig kikket gjennom feil hull når de justerte tenningen. Har vært borti det før

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta deg en tur til oslo i morgen mellom 09 og 13, så kan jeg justere tenninga riktig for en rimelig penge ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har disse tankene noko for seg dersom ein kjører 'rest gassen' inn at på innsuget. Eller må ein gå for løsningen med filter til friluft, med oljegriseri og lukt....

 

Har ein tedens til å samle seg ein liten dam med olje nede i slangen inn på cooler på S4'en. Trur også at den til tider tar seg ein sup av denne under pådrag. Resultat: at motoren er til å kutter eit halvt sekund før den drar vidre til 9000rpm. Dette skjer berre ein gang i blant, og har begynt å lure på om det er oljeforurensing som gjør at motorn plutseleg banker kraftig og kutter.

 

 

Og er jo opp til fleire ventileringer på oljen på S4'en. må alle disse rutes om til tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Ta deg en tur til oslo i morgen mellom 09 og 13, så kan jeg justere tenninga riktig for en rimelig penge ;)

 

Pokker åsså, imorgen har jeg desverre ikke tid.

Men takk for tilbudet, hvis det passer en annen gang tar jeg gjerne imot :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Bondø

hvis du ikke kobler catch-tanken tilbake til innsug, men slipper den "separerte" lufta ut i friluft, VIL du få litt oljedamplukt sigende inn i bil på tomgang...

Oljedamp i friluft er heller ikke veldig populært hos biltilsyn/Eu-kontroll.

EUREKA ! ! ! Slangen er lekk/ødelagt hos meg. Får slik oljedamplukt i bilen på tomgang. Kjente på slangen, var bare lakris igjen av den.

Det går opp noen lysglimter å lese dette forum ja. :spider:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har en kompis som sveiser litt så er de engangs gass flaskene topp til å bruke til nettopp dette. Der er det til og med gjenge tapp i bunnen til en plugg. Bare å sveise i noen rør der du vil ha det.

 

Eller du kan bruke en sånn sykkel flaske i aluminium som de selger overalt for under 100 lappen, bare sørg for å få en som har skru kork i alu og. De er best.

 

Om du er virkelig blakk får du ta en cola flaske og lime noen hageslanger på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E d noen som har en tegning som viser sånn ca hvordan de innvendige rørå ska stå? Eller et bilde av en gjennomskåren tank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ha den som skal til innsuget litt høyere en det som kommer fra blokk, eller lage en bøy på det fra blokken inni, slik at det ligger lavere en andre.

Er og mange som legger en rist eller noe metall spon inni. Jeg fylte min med lange metall spon tråder. Ikke små spon biter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om noen er intr har jeg en tank tilsalgs under kjøp salg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.