Grov overflate på hele bilen

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til noe i går, hele bilen er skikkelig grov når man tar på den. Og når man ser veldig nærme på lakken så ser man masse bittesmå brune prikker!??? Bilen er sølvfarget. Tipper lakken er dårlig og at de brune prikkene er overflaterust? Hvordan fikse dette? Holder det med en skikkelig rubbing og polering eller må jeg tenke ny lakk? :(

 

Hva kommer dette av? Trodde først det var steinsprut som gjorde det, siden jeg først oppdaget det på panseret, men den er slik over alt, til og med inni speilhuset (det lille man kan se uten å ta av speilglasset).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper at det er gammel asfalt, olje, tjære osv. siden det også er inni speilhuset

holder med en godt vask, så avfetting 1,2 ganger. og rubbing, polering og voksing etc.

 

vist du syns overflaten er noe prikkete etter avfettinga kan du dra over med meguiars clay system

 

men får du til og ta bilder av prikkene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv forsiktig å fjerne det med clay ?

Kan være maling ( hvis noen har sprayet i nærheten av bilen )

 

Eller det kanskje er noe sevje greier om du har parkert i nærheten av trær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper at det er gammel asfalt, olje, tjære osv. siden det også er inni speilhuset

holder med en godt vask, så avfetting 1,2 ganger. og rubbing, polering og voksing etc.

 

vist du syns overflaten er noe prikkete etter avfettinga kan du dra over med meguiars clay system

 

men får du til og ta bilder av prikkene da?

 

 

Prikkene har samme farge som rust, så har ikke peil på hva det kan være. Tviler på at jeg får til å få frem de prikkene på et bilde, de er meget små! Men skal prøve...

 

 

Prøv forsiktig å fjerne det med clay ?

Kan være maling ( hvis noen har sprayet i nærheten av bilen )

 

Eller det kanskje er noe sevje greier om du har parkert i nærheten av trær.

 

 

Nja, prøvde å skrape det bort med negla, men det funka dårlig så jeg har mine tvil, men alt er mulig...

 

Sitter og vurderer tanken om å levere den inn til behandling (rubbing, polering og voks), men gidder ikke det hvis det ikke funker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært maling, sevjegreier, asfalt, olje, eller noe annet som har kommet på så ville det vel også lagt seg på vinduene? Men vinduene er helt fine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja=/ hmm.

 

hørtest jo rart ut da . men prøv med ei flaske avfetting på et lite område da:) skader jo ikke og prøve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja=/ hmm.

 

hørtest jo rart ut da . men prøv med ei flaske avfetting på et lite område da:) skader jo ikke og prøve

 

 

Det er prøvd, uten resultat:(

 

Tror jeg bare må prøve å levere den inn for rubbing osv... Satser på å få dritten vekk da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd meg med skikkelig avfettingsrunde først! Kjøp en flaske kald avfetting på biltema til 29,- og ta gjerne to runder med denne. Gå så over med en skikkelig god svampe vask av bilen.

 

Hvis ikke det hjelper noe så er det et godt tilbud om tre stegs lakk rens og pollering, samt hardvoks for medlemmer til 2000,-

Ta kontakt for mere info Robin!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd Clay enda da? Tipper den klarer å fjerne det jeg ;)

Clay, så går du på med polering og voksing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkuratt samme fenomenet på min A3.

Vask bilen godt gjerne 2 ganger før du går på med clay.

Det tok alt på min. Polerte og voksa samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom du har samme flekkene på speilhusene, kan det ikke være rust.

Plast ruster ikke;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten 100 % sikker på at du får av disse prikkene med clay. Poloen var full av oransje prikker på bakluka etter vinteren. Borte vekk etter en grundig vask og en runde med clay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk clay vi syrevasker på jobben for og ta de prikkene går ikke alle bort bruker vi clay.men husk og bruk såpevann med clayen sånnn at den glir lett.eller så lager den masse merker.og da må det rubbes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være litt jobb og gnikke dem vekk. Hadde det samme på en sølvfarget Primera. Ville også prøvd clay, men jeg brukte en type polergarn som broren min hadde på verkstedet. Da gikk det ganske greit å gnikke det bort.

 

A.J.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er rustprikker er det på grunn av f.eks. biter av pigger fra piggdekk og annet metall som legger seg på lakken, ikke selve bilen som ruster. Ser det også ofte nær jernbanelinjer. Går vekk med clay som oftest.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve med autoglym tar remover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la merke til noe i går, hele bilen er skikkelig grov når man tar på den. Og når man ser veldig nærme på lakken så ser man masse bittesmå brune prikker!??? Bilen er sølvfarget. Tipper lakken er dårlig og at de brune prikkene er overflaterust? Hvordan fikse dette? Holder det med en skikkelig rubbing og polering eller må jeg tenke ny lakk? :(

 

Hva kommer dette av? Trodde først det var steinsprut som gjorde det, siden jeg først oppdaget det på panseret, men den er slik over alt, til og med inni speilhuset (det lille man kan se uten å ta av speilglasset).

 

 

 

Som nevnt her, test ut en god avfetting først. Vil absolutt anbefale deg å kjøpe en flaske med Prickbort(selges hos NorskProl og noen bilxtra forretninger) Denne avfettingen er helt suveren. Hvis det er asfaltflekker som er på bilen din, vil du se dem renne nedover siden av bilen din etter påføring.

 

Hvis det ikke skulle gi noe resultat prøv clay, det er også et "må ha" produkt for oss bilpleie entusiaster.

Nesten uansett hvor ren, man tror lakken er, vil det sette seg urenheter i claybaren etter bruk hvis man ikke har brukt det før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen! Jeg skal prøve avfetting, og hvis det ikke funker så blir det å prøve med clay m.m. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ikke prøv hvilken som helst random avfetting! Kjøp Prickbort så er du sikker på at du har veldig god avfetting. Spyl bilen med vann, ha på prickbort, la det jobbe litt, spyl av bilen og håndvask med vaskevott, ikke svamp (den riper fordi den ikke greier transportere møkka fra lakken innover i svampen.) Og ikke pusseskinn er du snill. ;) Lykke til.

 

Tar ikke Prickbort alt så går du over bilen med Clay. Også bør du polere bilen etterpå pga clay åpner porene på lakken og drar ut møkka, så den blir ganske tørr. 1-2-3 serien til Meguiars funker greit til å mette lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker derimot ikke noe av dette, så er du avhengig av våtsliping..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man polere etter man har brukt prikkbort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man polere etter man har brukt prikkbort?

 

Ja,den er vell ganske lik vanlig avfettning bare litt sterkere,så da går nok polishen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke polere bilen etter Prickbort, men du bør fortsatt beskytte for som Tom Are sier så fjerner den alt på lakken, ergo du har en ubeskyttet flate.

 

Men man -må- polere etter clay!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.