9,5' X 19' felger med 235/35 dekk på A4 uten valsing?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg nye felger til Audi`n og har valgt ut noen som er:

9,5' X 19' med 235x35 dekk..

Vil disse bli for store for orginal hjulbue på en A4 B5 96'?

 

Eller må jeg valse? Håper ikke det :-)

 

Bilen blir også senket litt.. Men usikker enda på hvor mye :-)

Blir H/R coilovers hvertfall :-) Dette er jo ganske stivt :-) Ikke fått montert dette enda :) Men det ligger nå klart :-)

 

Håper på positiv tilbakemelding, hehe :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Odd Ivar Aaram hadde 9,5X18 med 225/40 og 235/40-18 på B5'en han hadde i sin tid og der var det valsa rimelig brutalt i alle hjørner. På det mest ekstreme kjørte han med valsa i bagasjen, så han til enhver tid hadde muligheten til å stoppe etter veien for å valse litt mer, dersom behovet meldte seg:D.

 

Husker i farta ikke hvilket ET han hadde på hjulene sine (noe som også er litt vesentlig), men med litt flaks leser han her i tråden. Om ikke annet er det ikke verre enn å sende ham en PM.

 

I realismens navn: Her må det strekkes plåt. Dette får du aldri i verden under bilen uten valsing;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal vel ha ET42 tror jeg...

Faen.. :P Får snakke med Bjørn på DekkSpectrum igjen, om han kanskje har lyst til å valse litt :-)

Hvordan blir dette i forhold til lakk og slikt? Må jeg lakkere på nytt etter valsing?

Dyre felger blir fort dyrere har jeg erfart :P

 

Takk for svar Andreas!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET42, da tror jeg ikke det skal være så veldig stort problem da?

Jeg hadde 9,5"18 foran på ET28 eller noe å det gikk da akkurat innom med litt strekking av hjulbuer :D

 

Meen, på en annen side så tror jeg ikke ET42 smetter rett på når det er såpass breit? Vil ikke indre felgkant ta borti justeringsmutrene/demperen? Dette har jeg sleti med mye på disse bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende jeg kan få litt mindre ET da men.. Skal høre på mandagen :-)

Håper jeg slipper å valse men :-)

Tar det i neste omgang ;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for 9" eller 8,5" foran så sparer du tid, kr i lakk etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kan jeg presisere at du ikke vil få plass til 9,5" bred felg med 42 impress. kommer til å bytte for mye innover. Håkon Olerud her hadde jo noen 9,5x18 med 215 dekk som han måtte lure inn mellom fjærvindingene for å få plass om jeg ikke husker feil..

Tipper håkon kommer med innspill her etterhvert;) Men den dimensjonen i 19" kan du bare glemme å få på uten valsing om du velger et impress som går akkuratt innover. En vesentlig ting er hvor mye du har tenkt å senke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, hva slags A4 skal de på? er det b5, b6,b7 eller b8. Det er jo en vesentlig ting å vite, da det er forskjell på disse med henhold til plass og ET.

Er det en b5 eller b6 så går 9,5 bak med et 35 fint, 42 blir for høyt og du har ikke nok plass innover. Det vil antageligvis subbe i fjærbeinet.

Forran er det ikke sjanks for 9,5 uten valsing, da ville jeg heler gått for 8,5 framme og 9,5 bak, begge i ET 35, med 235/35/19 dekk i alle 4 hjørna.

 

Er det b7 eller b8, så er inpresset et helt annet tema og det er vel bedre palss på disse en det er på b5 og b6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, hva slags A4 skal de på? er det b5, b6,b7 eller b8. Det er jo en vesentlig ting å vite, da det er forskjell på disse med henhold til plass og ET.

Er det en b5 eller b6 så går 9,5 bak med et 35 fint, 42 blir for høyt og du har ikke nok plass innover. Det vil antageligvis subbe i fjærbeinet.

Forran er det ikke sjanks for 9,5 uten valsing, da ville jeg heler gått for 8,5 framme og 9,5 bak, begge i ET 35, med 235/35/19 dekk i alle 4 hjørna.

 

Er det b7 eller b8, så er inpresset et helt annet tema og det er vel bedre palss på disse en det er på b5 og b6.

 

Nå står det i første post at dette er en B5 96 modell ;)

Jeg kjører med 9,5 bak med ET35. Og det stikker utenfor. Så MYE senking går ikke an uten å få stivet den helt opp. Men dette er da på en B6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok trangt om plassen både innover og utover. Med ET42 er det veldig mulig den tar borti demperen, mine ET 35 gikk akkurat klar.

 

Dekka dine blir litt for breie hvis du har tenkt til å senke en del også. Hadde kjørt 225/35 eller noe.

Du må også valse en del for å få dette til. Jeg hadde 18" og kjørte uten noen problemer med masse senk, men var også laget plass til det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte med Bjørn nå, og det er hvertfall ET40..

Så da får jeg valse hjulbuene fremme og håper på at det ordner seg da :-)

Er jo ikke værre enn å ta på hjula og se om det er mulig :-)

 

Trodde det var lett å få på 19' felger med litt bredde på disse bilene. Men virker litt som det er litt vanskelig alikevel :-/

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en -98 A4 og da jeg satte på 8,5x18 med 235/40-18 så måtte jeg valse foran. Hadde en opplevelse med et hull der dekket brettet ut den ene skjermkanten ganske mye - bare flaks at lakken ikke sprakk...

Bilen er forøvrig senket 50/50.

 

Edit: dette var ET35.

Kjører med 235/35-19 ET 35 nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er vel mulig..

 

Men 9,5 med 235/35 skal du valse en del for å få plass.. Vet ikke hvor mye du skal senke men.

Er jo bare å prøve.. Går det ikke har du fått en del tips i tråden her om ting du burde gjøre iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en b5 eller b6 så går 9,5 bak med et 35 fint, 42 blir for høyt og du har ikke nok plass innover. Det vil antageligvis subbe i fjærbeinet.

 

Forran er det ikke sjanks for 9,5 uten valsing, da ville jeg heler gått for 8,5 framme og 9,5 bak, begge i ET 35, med 235/35/19 dekk i alle 4 hjørna.

 

Er det b7 eller b8, så er inpresset et helt annet tema og det er vel bedre palss på disse en det er på b5 og b6.

 

For å ta det siste og enkle først, jeg mener det er de samme hjulbuene på B7 og B5 mht plass.

 

Plass bak:

Jeg tror ikke 9,5x19 ET42 eller ET40 butter i fjærbenet med "normale" dekk, opp til 245-255. Dette er basert på plassen bak på Passat 3B/G, som jeg tror er ganske lik. Så dette tror jeg går bra, i verste fall kan du bruke en 5mm spacer uten å få trøbbel med 235 dekk.

 

Plass foran:

Ja 9,5x19 ET42 butter helt sikkert innover, ET40 er nok helt i grenseland, går kanskje akkurat? Noen som vet? Med strekte dekk, så er det sannsynligvis felgen og ikke dekket som butter.

 

Jeg ville ikke satset på 9,5 tom foran hvis du er litt glad i bilen din utover som showbil på treff. Å valse ut skjermene er sjelden noe verdiskapende for bilen fordi innerskjermene må festes utenom de orig. skurene, platene blir tynnere og videre subbing (som vil skje i de verste dumper) vil skade lakken og gjøre at skjermene begynner å ruste litt i kanten. Derfor ville jeg feiget ut og satset på 9 tom ET40 eller 8,5 tom ET35 foran med samme dekk som bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta det siste og enkle først, jeg mener det er de samme hjulbuene på B7 og B5 mht plass.

 

Plass bak:

Jeg tror ikke 9,5x19 ET42 eller ET40 butter i fjærbenet med "normale" dekk, opp til 245-255. Dette er basert på plassen bak på Passat 3B/G, som jeg tror er ganske lik. Så dette tror jeg går bra, i verste fall kan du bruke en 5mm spacer uten å få trøbbel med 235 dekk.

 

255 bak subba mot fjerbeinet på min gamle b5 bak, og dette med et 35. Sånn jeg har sett så er det bedre palss på passat'en en det er på b5.

 

Men skal du absolutt har 9,5 tom så ville jeg hatt breiere felger bak en forran, dvs 8,5 framme og 9,5 bak. da kanskje med 215 dekk framme og 235 bak (om det ikke er quattro da? da ville jeg gått for 235 hele vegen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morn folkens!!

 

Mye gode tilbakemeldinger her!

 

En ting jeg tror jeg har glemt å sagt som er ganske vesentlig!

Det er quattro! :-)

 

Bjørn hos Dekkspectrum sa at det skulle gå ann med:

8,5' fremme med 215 dekk ( Tror jeg det var )

9,5' bak med 235 dekk..

 

Hvordan tror dere at det vil gå da?

Når det er quattro så må det jo være 100% lik rulleomkrets!

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morn folkens!!

 

Mye gode tilbakemeldinger her!

 

En ting jeg tror jeg har glemt å sagt som er ganske vesentlig!

Det er quattro! :-)

 

Bjørn hos Dekkspectrum sa at det skulle gå ann med:

8,5' fremme med 215 dekk ( Tror jeg det var )

9,5' bak med 235 dekk..

 

Hvordan tror dere at det vil gå da?

Når det er quattro så må det jo være 100% lik rulleomkrets!

 

Morten

 

Det må ikke være 100% lik rulleomkrets, men jeg ville valgt samme dekkbredde foran og bak. Hadde en evig diskusjon om dette i en annen tråd og konklusjonen min er at enten så velger du 215/35 foran og 255/30 bak og får problemer med subbing bak eller så velger du 225 eller 235/35 rund baut (men husk at 225 er godt strekt på 9,5 tom) og godtar at dekket bak er mer strekt enn foran, det synes ikke SÅ godt når hjula sitter på bilen og er, etter min mening, klart beste løsning.

 

Det beste ville selvsagt vært "215/38 19" foran 235/35 19 bak, men det finnes ikke, punktum finale ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en passat som har litt større hjulbuer enn a4en, men jeg har 8,5*18 ET 40 foran med 225/40-18 og 9,5*18 ET 40 med 225/40-18 bak. med ca 70mm senk så subber det litt foran når jeg legger hardt over å kommer i en dump.

 

tror det samme burde gått på a4en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har felger i dinna dimensjonen å har prøvd dem på min 96 b5 avant med quattro. 9,5-19 235-35 et 35 å det gikk IKKE bake! tok i fjørbeinet.. og ble litt breit på orginale skjermer synes jeg å huske. Min er ikke senket heller så med senk så blir det nok enda verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har 8,5" med 225/40/18 ET35 på A4 B5?

Går helt greit uten senk hvertfall, men skeptisk da jeg skal sleppe den ned på bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det vel kanskje 8,5' med 235 hele veien rundt da.. Vil ikke risikere at det blir enda mere stress på stakars torsen diffen min :P

Ville helst ha 9,5 rundt, men det blir så jævlig mye stress virker det som :-)

Får ta det i neste runde om det blir RS4 skjermer på bilen i stedet :-)

 

Virker som det er veldig relativt om det faktisk fungerer med så breie hjul på A4`n..

Men! Det gjenstår bare å prøve!

Sier ifra hvordan det gikk i morgen jeg, for de som er interessert :-)

 

God natt!

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det vel kanskje 8,5' med 235 hele veien rundt da.. Vil ikke risikere at det blir enda mere stress på stakars torsen diffen min :P

Ville helst ha 9,5 rundt, men det blir så jævlig mye stress virker det som :-)

Får ta det i neste runde om det blir RS4 skjermer på bilen i stedet :-)

 

Virker som det er veldig relativt om det faktisk fungerer med så breie hjul på A4`n..

Men! Det gjenstår bare å prøve!

Sier ifra hvordan det gikk i morgen jeg, for de som er interessert :-)

 

God natt!

 

Morten

 

Ville heller gått for 225 istedet for 235 jeg da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller gått for 225 istedet for 235 jeg da

 

der er vi to.. 235 er breit på 8,5" felg om du får et bredt dekkmerke i tillegg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører med 235*35*19 på min 97mod a4 den er da senket 10mm orginalt og det går. ha kanskje 2-3mm klaring på bakhjulene innover men det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører med 235*35*19 på min 97mod a4 den er da senket 10mm orginalt og det går. ha kanskje 2-3mm klaring på bakhjulene innover men det går.

 

Quattro?

Hvordan ble dette fremme da? Måtte du valse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.