Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvor brede spacere jeg trenger på RS4en min.

Var på tur Italia, kjørte i filler en felg: bh :. Endte opp med at jeg kjøpte 4 nye felger.

 

Hadde BBS CH 10x19 ET: 20 265/30/19

Har kjøpt BBS CK II 8,5x19 ET: 35 255/30/19 med 15 mm spacere.

 

Synes felgene ble veldig langt inne i hjulbuene...: nei : Men vil ikke ha så extremt som det gamle oppsettet. Der subbet hjula foran. Har lyst til å ha felgene 5-10mm lenger inn enn jeg hadde før. Har prøvd å måle, ser ut som en spacer på 30mm er i nærheten. Stemmer dette? Og noen som har meninger om så brede spacere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vi se..... Nye felgene dine + spacer er jo samme som gml felg mtp innpress. Så har du 1,5" smalere felg = 1,5" x 25,4 = 38,1mm. 38 / 2 = 19 mm. Nye felgen din vil da komme ca 19mm lengre inn i hjulhuset enn gml felg.

 

Hadde du satt på en 25mm spacer ville du hatt en differanse på 9mm i forhold til gml felg. DVS at nye felgen vil havne 9mm lengre inn enn gml felg.

Hadde du satt på en 30mm spacer ville du hatt en differanse på 4mm i forhold til gml felg. DVS at nye felgen vil havne 4mm lengre inn enn gml felg.

 

Så målingen din stemmer nok bra den. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Men vil ikke bredden på dekkene spille en rolle også? De nye dekkene er jo smalere en de gamle. Når jeg måler gamle felgen/dekk er den ca 27,5 cm bred. Mens den nye bare er 25 cm. (er helt grønn på dette...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, vil spille inn litt dette også, tok det bare ikke med siden det er temmelig lik dimensjon på dekk og da er det jo i hovedsak innpress og dekkstrekk som er angjørende her. ;)

 

Får å få di måla, hvor målte du da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la tommestokken på dekket og målte ca totalbredde felg/dekk.

På det gamle oppsettet er jo felgen bredere enn dekket. 27,5cm

Mens på det nye er dekket bredere enn felgen. 25cm (blir bare ca målinger)

Det var bare på utsiden det subbet på gamle dekkene (kun foran)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la tommestokken på dekket og målte ca totalbredde felg/dekk.

På det gamle oppsettet er jo felgen bredere enn dekket. 27,5cm

Mens på det nye er dekket bredere enn felgen. 25cm (blir bare ca målinger)

Det var bare på utsiden det subbet på gamle dekkene (kun foran)

 

Siden du har (sånn jeg forstår det) målt max bredde på HJULET (felg+dekk), så er vel grunnen til så stor differanse (på 255 og 265) at du hadde jo nesten 4cm bredere felg før = mer dekkstrekk/bredde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Men vil ikke bredden på dekkene spille en rolle også? De nye dekkene er jo smalere en de gamle. Når jeg måler gamle felgen/dekk er den ca 27,5 cm bred. Mens den nye bare er 25 cm. (er helt grønn på dette...)

 

Jo dekkbredden spiller inn også og derfor er det ikke så lurt å space ut de nye smalere felgene dine til å bygge like langt ut som de gamle.

 

Du hadde 10x19 ET20 med 265 dekk. Nå har du 8,5x19 ET20 (35 minus 15mm spacer) med 255 dekk og selv da havner felgen som nevnt overfor 19mm lengre inn. Men toppen av dekket er kun 5mm lengre inn enn før fordi ET er det samme på begge hjulsett og de nye dekkene er 1 cm smalere som fordeles innover og utover. Så hvis du skal space ut enda mer, så må du være forsiktig så det ikke begynner å subbe igjen.

 

Nå skal det sies at et strekt 265 dekk med ET20 subber mer enn et ikke strekt 255 dekk med ET20 fordi skjermen treffer et sted mellom toppen og "innfestingen" mot felgen. Jeg tipper derfor at en 25mm spacer er ca det som går greit iht som før. Men husk at det også er forskjell på dekkmerker mht bredde og geometri på dekkside/hjørne. Husk også at de nye dekkene dine er mindre enn de gamle.

 

Egentlig ville jeg aldri brukt felgen med så tykke spacere som 15mm rund baut på en sånn flott og kjørbar bil, men nå har du kjøpt felger og får gjøre det beste ut av det. Hvis ikke rattet rister i filler allerede med spacerne, så er du heldig og det er en god start ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 30 mm spacer på de nye felgene stikker dekket bittelitt utenfor det gamle oppsettet ditt. Men så er det til gjengjeld en liten prosent mindre i omkrets enn tidligere (0,9%/ 6 mm). Felgen vil stikke 4 mm mindre ut enn den gamle.

 

Som sagt før her er det ofte individuelle forskjeller mellom dekkfakrikatene på hvor bredt ett dekk i en gitt dimmensjon er, så dette er det vanskelig å regne seg frem til.

Men, det kan se ut om om 25 mm spacer er greiest ifht hvor dekket ditt ender opp. Oppsettet vil sannsynligvis se mindre aggresivt ut enn før, men det kommer av at felgene er såpass smale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo dekkbredden spiller inn også og derfor er det ikke så lurt å space ut de nye smalere felgene dine til å bygge like langt ut som de gamle.

 

Du hadde 10x19 ET20 med 265 dekk. Nå har du 8,5x19 ET20 (35 minus 15mm spacer) med 255 dekk og selv da havner felgen som nevnt overfor 19mm lengre inn. Men toppen av dekket er kun 5mm lengre inn enn før fordi ET er det samme på begge hjulsett og de nye dekkene er 1 cm smalere som fordeles innover og utover. Så hvis du skal space ut enda mer, så må du være forsiktig så det ikke begynner å subbe igjen.

 

Nå skal det sies at et strekt 265 dekk med ET20 subber mer enn et ikke strekt 255 dekk med ET20 fordi skjermen treffer et sted mellom toppen og "innfestingen" mot felgen. Jeg tipper derfor at en 25mm spacer er ca det som går greit iht som før. Men husk at det også er forskjell på dekkmerker mht bredde og geometri på dekkside/hjørne. Husk også at de nye dekkene dine er mindre enn de gamle.

 

Egentlig ville jeg aldri brukt felgen med så tykke spacere som 15mm rund baut på en sånn flott og kjørbar bil, men nå har du kjøpt felger og får gjøre det beste ut av det. Hvis ikke rattet rister i filler allerede med spacerne, så er du heldig og det er en god start ;)

 

Grunnen til at jeg kjøpte nye felger var at de på BBS i tyskland sa at det var livsfarlig å kjøre med de gamle BBS CH felgene. De er jo BMW felger som var bygget om på en ulovlig og ikke godkjent måte. Navet på felgen passer ikke til Audi og felgen henger bare i boltene. Bilen ristet veldig med de gamle felgene. Måtte kjøre 5-10 min før bilen sluttet å riste. De på BBS mente dette var fordi navet ikke passet. Med de nye felgen m/15mm spacer er bilen totalt fri for sporing og risting. I alle hastigheter. Var oppe i 287 km/t på gpsen på vei hjem. Ingen vibrasjoner. Men jeg synes de nye felgene ble veldig "tamme" og ønsker å litt mere bredde igjen, dog ikke så extremt som før. (slitt ett svært hull i innerskjermen blant annet, veldig nært intercoolerern)

 

Tror jeg skal forsøke med 25mm spacer, håper ikke det starter vibrasjoner i bilen. Noen som har anbefalinger om spacere? Ønsker å kjøpe det beste som finnes på markedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff deg noen av et kjent merke da (H&R f.eks). Av den typen som du først skrur fast i navet, og så skrur du felgen fast i spaceren. Pass på at det er ordentlig sentrering på spacer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kjøpte nye felger var at de på BBS i tyskland sa at det var livsfarlig å kjøre med de gamle BBS CH felgene. De er jo BMW felger som var bygget om på en ulovlig og ikke godkjent måte. Navet på felgen passer ikke til Audi og felgen henger bare i boltene. Bilen ristet veldig med de gamle felgene. Måtte kjøre 5-10 min før bilen sluttet å riste. De på BBS mente dette var fordi navet ikke passet. Med de nye felgen m/15mm spacer er bilen totalt fri for sporing og risting. I alle hastigheter. Var oppe i 287 km/t på gpsen på vei hjem. Ingen vibrasjoner. Men jeg synes de nye felgene ble veldig "tamme" og ønsker å litt mere bredde igjen, dog ikke så extremt som før. (slitt ett svært hull i innerskjermen blant annet, veldig nært intercoolerern)

 

Tror jeg skal forsøke med 25mm spacer, håper ikke det starter vibrasjoner i bilen. Noen som har anbefalinger om spacere? Ønsker å kjøpe det beste som finnes på markedet.

 

Helt enig, slingebolt eller oppborret/selvborrede felger på en slik bil er jo egentlig mye verre enn spacere. Det ideelle hadde selvsagt vært å finne felger med både rett boltsirkel, rett bredde og offset, men ET20 og 5x112 er ikke det mest tilgjengelige. Orig. Audi-felger til RS4 II (9x19 ET29) eller RS6 I/II (9x19 ET35/9,5x20 ET36, litt høyt dessverre) samt noe til A5/S5 (9x19 ET29?) hadde vært en mulighet, men BBS'ene er jo også brukbare med gode spacere. Og ser bra ut på bilen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ønsker å kjøpe det beste som finnes på markedet.

 

Må bare ta tak i dette... Med en slik bil, altså bilen av alle biler, er eneste fornuftige å kjøpe felger med rett innpress og ikke tulle rundt med spacere på 20-30mm. Dette er da min mening, skal du ha det beste må du nok bite i det sure eple og kjøpe "riktige" felger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare ta tak i dette... Med en slik bil, altså bilen av alle biler, er eneste fornuftige å kjøpe felger med rett innpress og ikke tulle rundt med spacere på 20-30mm. Dette er da min mening, skal du ha det beste må du nok bite i det sure eple og kjøpe "riktige" felger...

 

Helt enig med deg. Problemet var bare at jeg var i Italia og måtte hjem... Ikke mulig å få tak i felger der nede. Måtte kjøre helt til tyskland med vraket felg, og da måtte jeg bare ta til takke med det jeg fikk tak i. Skulle mye heller hatt 9,5 felger... men nå må jeg bare prøve å gjøre det beste ut av det jeg har...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.