Hvilken bremseklosser støver lite?

Anbefalte innlegg

De bremseklossene som sitter på golfen min lager noe sykt mye bremsestøv..

Hvilken klosser burde jeg kjøpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mintex funker veldig bra + ekstremt lite støv:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det tydligvis ymse erfaringer. Jeg personlig syns Mintex er en billig og bra kloss som støve lite. Derimot om du søker litt, vil du finne at det er noen som mener Mintex støver voldsomt. Nå kjører jeg med Remsa MasterHPT, disse støver som bare f... Skal aldri ha igjen slike klosser hvertfall. Etter 2 uker med kjøring, har de støvet mer enn mintex klossene gjorde på et år ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine Mintex støver så møka spruter hvartfall : bh : Skal ALDRI ha det igjen! : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en fordel om dere skriver hvilke typer og tilstand på bremseskiver..

Om skiver og klosser har blitt skiftet samtidig, eller om skivene er godt brukt og klossene er nye..

Nye klosser på gamle skiver vil jo f.eks få et ujamot slitemønster til å begynne med og kanskje lage mer støv..

Er forsåvdit også intr. i å finne klosser som støver minst mulig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med Ebc sine Redstuff ceramic en stund på nye skiver. De støvet fint lite syns jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt med EBC Yellowstuff på 80 ei stund og de vil jeg si at støver lite. Kanskje fordi de skurer litt dårlig også da. Ihvertfall inntil de får litt temperatur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På originale skiver; bil: Golf 1 med skiver rundt om.

- Mintex: Bløte belegg som tar bra. Støver ekstremt mye ved hard belastning. Støver "bare" mye ved vanlig kjøring på vei. Skånsomme mot skivene.

- ATE (originalspec): Tar bedre enn Mintex, men støver vesentlig mindre. Tåler også varme bedre enn Mintex (støver ikke i store flak).

- Biltema: Skrubber dårlig og virker harde/glaseres lett. Hadde de ikke på lenge nok til å kunne vurdere støvmengde. Greie klosser å ha med på treff, så du slipper å kjøre stål mot stål på vei hjem fra banetreff.

Dessverre husker jeg ikke hva de andre "alternative" merkene jeg har prøvd opp gjennom årene heter.

Kjører med Mintex rundt om på vanlige Brembo-skiver på bruksbilen (Audi 80 B4 quattro) og erfaringa er så langt lik som de tidligere på Golfen. Dette støver en god del.

Golf 1 med Sandtler RS/GT-skiver (borra/slissa) rundt om:

- Ferrodo DS 2500: Støver ganske mye og skrubber latterlig bra runde på runde. Et sett holdt halvannen sesong. Overraskende skånsomme mot skivene, tatt i betraktning hvor mange runder som er kjørt på bane med dem.

- ATE (originalspec, bak): Støver ikke mer enn det gjorde med originale skiver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med Ebc sine Redstuff ceramic en stund på nye skiver. De støvet fint lite syns jeg.

Ja,de gjør det dine ;) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har god erfaring med EBC klosser.

Kjørte med EBC red stuff klosser og EBC turbo-groove skiver fram og bak på Corradoen, og det støva minimalt.

EBC green stuff på Sparco skiver støver også lite/ingenting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden Ben lurer kan jeg jo føye på litt til. Skivene er standard Brembo skiver. Skivene og klossene blei byttet samtidig, rundt april i fjor. :)

Her er et bilde for å illustrere;

DSC00839.jpg

Bilen vasket jeg på fredag og har kjørt ca 5 mil med her. Ikke noe mer hvartfall, og det er helt rolig sommer-varme-criusings, og ikke noe hardkjør. Bildet tok jeg i stad før jeg vasket bilen igjen.... : dum :

Og her er det ikke blitt ille engang : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet til Brembo skiver og Mintex klosser på Polo'en jeg hadde 6N. Var kjempe fornøyd, støvet ikke i det hele tatt omtrent.

Mye mindre enn hva de forrige gjorde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klossene som vi kjøpte på gruppekjøpet her fra Cquence støver iallefall lite sammens med de hullborredet skivene som jeg kjøpte... EBC har jeg dårlig erfaring med,da de sepearerte seg etter få runder på ACR, både Green og Redstuff ble prøvd. Ferrodo DS2500 har jeg kun hørt gode ting om,et lite minus er kansje at de trenger litt temperetur for å gripe max...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klossene som vi kjøpte på gruppekjøpet her fra Cquence støver iallefall lite sammens med de hullborredet skivene som jeg kjøpte... EBC har jeg dårlig erfaring med,da de sepearerte seg etter få runder på ACR, både Green og Redstuff ble prøvd. Ferrodo DS2500 har jeg kun hørt gode ting om,et lite minus er kansje at de trenger litt temperetur for å gripe max...

Hmm, kjørte det remmer og tøy kunne holde på Rudskogen i fjor med Redstuff på 300 mm Ford Focus` rene skiver på en 90q og de holdt fint de.

Kan det være andre årsaker til at det skjedde for deg..?

Hvilke skiver og hvordan bremser man, eller kjørestil kanskje...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt med EBC Yellowstuff på 80 ei stund og de vil jeg si at støver lite. Kanskje fordi de skurer litt dårlig også da. Ihvertfall inntil de får litt temperatur.

Bruker de gule nå og de støver hvertfall mer enn Redstuff`n..

Mulig det har sammenheng med borra/slissa skiver også da men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med Mintex på A6-en nå, og synes de støver overraskende lite. Har akkurat kommet hjem etter 4000 km på autobahn, og felgene var nyvasket før vi dro, men de ser fremdeles blanke ut. Det er selvfølgelig litt støv på de, men mindre enn forventet. Ulempen er at klossene ikke tåler varme i det hele tatt. Kjørte nedover noen bakker med en del bremsing første dagen, og hadde tydelig fading på grunn av varme klosser, noe jeg ikke hadde forventet. Har kjørt samme bakkene med Ferodo DS 2500 før, og ikke hatt antydning til fading. Utover de tar de greit til vanlig kjøring, hadde noen harde nedbremsinger fra 200+ på autobahn for Fritz som bytter felt uten å se i speilet først, og det funket fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "negative" med Mintex er at dem er laget av en metallisk legering, ergo er støvet egentlig finkornet metall som brenner seg inn i lakk/felger. Selv kjørt på bane med Mintex, og det fungerte strålende, dog var det på en liten og lett bil uten noe særlig motor.

Kjører nå Greenstuff på Ulitmax skiver, og opplever dette støver endel (har mange oppbremsinger fra høy fart), men virker upåklagelig, veldig fin pedalfølse. Det greie med EBC støvet er at det e rveldig lett å vaske bort.

Hadde jeg kjørt redstuff hadde jeg nok hatt mindre støving, da disse er dem som skal " støve minst" i EBC sine rekker.

Vet at Ferodo har kjørt metalliske belegg tidligere når produksjonen var i Europa, vet ikke nå når produksjonen er flyttet til Asia, sammen med introduksjonen av nye serier.

Har kjørt en god del med EBC, og vært veldig fornøyd. Innkjøring og valg av rett klosse har alt å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden hadde jeg helt glemt av:p

Jeg vet ikke hva slags klosser jeg har nå, men bildet som vist tidligere i denne tråden har like mye bremsestøv som jeg får etter 800meter etter vask... det er ikke tull engang.

Dette er da en golf 3 1.8l.

Hvor får jeg kjøpt Mintex klosser da? Og hva slags skiver burde jeg kjøpe?

Bilen brukes kun til cruising så effekten på bremsene er ikke så viktig! Vil bare bli kvitt støvet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er mye annet enn bare klossene som avgjør om det kommer mye bremsestøv på bilen eller ikke.

Feks. Felger, lakkbehandling, aerodynamikk, luftfuktighet, bakkeklaring.

Jeg bruker Mintex på begge bilene mine 100sedan og a6Avant. på 100'en støver de voldsomt, svarte felger mellom hver vask. På a6'en er det mye mindre støv.

Førøvrig veldig fornøyd med bremseegenskapene til disse klossene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt Mintex klosser da?

mintex fås kjøpt hos f.eks thorsov og mekonomen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ferrodo ds 2500 er såogsi støvfrie!..og gir deg litt råere bremseeffekt...men koster litt mere..!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.