A100: Noe har skjedd (tema: senking)

Anbefalte innlegg

Satt å titta litt på bilen min i dag, og minte den gang hvor jeg kjøpte den. Rompa har forandra formen sin, p-p-på en måde. Noen vil kanskje mene at dette er et luksusproblem :P .. men

 

Ved kjøp så bilen slik ut:

 

a.jpg

 

b.jpg

 

Bilen hadde en demper bak som var helt gåen da jeg kjøpte den. Bestemte meg for å bytte alle demperene på bilen, mens man var i gang. Bestemte meg for noen KYB sportsdempere - gasstype.

 

Etter monteringen falt bilen på sine knær bak. Nå en stund senere, virker det som den har synket enda mer.

 

Hva har skjedd, og hvorfor har dette kun skjedd bak? Kunne i det minste vært så hyggelig at den sank foran og :P

 

c.jpg

 

d.jpg

 

Det går vel ikke ann at det er montert alt for korte dempere, som gjør at bilen holdes nede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve å løfte opp bilen bak og se om bakstillinga strekker seg ut igjen. Om du skjønner hva jeg mener... (husk å ikke løfte "på" bakstillinga da :P)

 

Det kan jo hende at problemet ligger i fjærene. Det går rykter om at enkelte senkefjærer senker bilen mer og mer ettersom tiden går! ;)

 

Edit: fin bil! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Du kan prøve å løfte opp bilen bak og se om bakstillinga strekker seg ut igjen. Om du skjønner hva jeg mener... (husk å ikke løfte "på" bakstillinga da :P)

 

Det kan jo hende at problemet ligger i fjærene. Det går rykter om at enkelte senkefjærer senker bilen mer og mer ettersom tiden går! ;)

 

Edit: fin bil! : ja :

 

Har forsøkt å løftet på bilen. Men det har ikke hjulpet noe...

 

Det at noen fjærer tidssenker er jo en tanke, men bilen ble slik etter at nye dempere ble montert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Furre

Har forsøkt å løftet på bilen. Men det har ikke hjulpet noe...

 

Det at noen fjærer tidssenker er jo en tanke, men bilen ble slik etter at nye dempere ble montert...

 

Er jo bare å få den tilsvarende ned foran nå så blir det bra! :)

Fra spøk til alvor, kan nok være i sammenheng med demperne at dette er skjedd.. Regner med at du kun byttet dempere bak? Vet om flere som har opplevd at bilen har blitt lavere ved bytte av dempere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold

Er jo bare å få den tilsvarende ned foran nå så blir det bra! :)

Fra spøk til alvor, kan nok være i sammenheng med demperne at dette er skjedd.. Regner med at du kun byttet dempere bak? Vet om flere som har opplevd at bilen har blitt lavere ved bytte av dempere...

 

Byttet demperene foran og.. så jeg syns det var litt mystiskt

 

: oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Karlsen

Ser ut til at du har fått feil fjærer bak ja gitt.

Hvilket merke er det da?

 

Fjærene er ikke byttet. Er samme fjærer som står på bilen nå som da jeg kjøpte den. Vet ikke hvilke fjærer det er heller. Har prøvd å tittet på dem, men dem er bare gule og skittne. Finner ingen nummer på dem heller. Er det bestemte plasser det står på dem?

 

Byttet som sagt kun demperene, og gikk på samme merke som stod på bilen fra før av.. det måtte jo bli suksess

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en mulighet for at det er forskjellige avstander til punktet hvor fjæra sitter i nedkant på den gamle demperen og den nye demperen.

 

Hvis man legger en skive mellom fjæra og skåla på demperen, vil man ikke da kunne heve bilen alt etter hvor tykk skiva er? Hvordan vil biltilsynet se på dette?

 

Et mesterverk av en skisse:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foran på bilen er det jo egne skåler, dermed blir ikke denne avstanden endret foran...

 

ForanH.jpg

 

Har montert mansjetter rundt demperen nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min gamle bil, en Audi 80 -86. Der var det en noget tvilsom kvalitet på senkefjærene som hadde skylden. Der var det montert Jamex-fjærer, og jeg har flere kompiser som har hatt samme problemet på ulike biler med denne type senkefjærer. Ser også nå at senkesettet på Golfen begynner å få samme tendensen. Det senkesettet var også en rimelig variant (husker ikke merke i farten) i likhet med det Jamex-settet jeg hadde. Min teori er nok at pris og kvalitet spiller en rolle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

poloen min bla lavere bak etter en stund.har montert senkefjærer fra hightec

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG har ikke sittet i den bilen om noen trodde d... :P

 

Tror feilene ligger i fjærene jeg, er bilen fast og fin å kjøre, eller hopper den og spretter... :confused:

 

Veldig fin bil ellers forresten... : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Sandberg

Tror feilene ligger i fjærene jeg, er bilen fast og fin å kjøre, eller hopper den og spretter... :confused:

 

Tror ikke det er der feilen ligger i og med at bilen sank etter bytte av dempere. Tror at skålen som fjæra ligger i, er lavere på den nye demperen enn den gamle demperen.

 

Veldig fin bil ellers forresten... : ja :

 

Takk for det =)

 

Hvordan hever man en bil noen få mm lovlig? Er går det ann å legge en skive over denne skåla hvor fjæra ligger? Vil den ikke i teorien bli høyere da? Har ingen planer om allroad, men å få løftet karosseriet litt høyere slik at ikke bilen stuker så fælt.. også feil vei da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du legger noe oppi skåla, vil du jo kunne risikere at fjæra plutselig faller ut av skåla. Den er der for å holde fjæra på plass.

 

Mitt tips, kjøp nye fjærer. Koster nesten ingenting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Dersom du legger noe oppi skåla, vil du jo kunne risikere at fjæra plutselig faller ut av skåla. Den er der for å holde fjæra på plass.

 

Mitt tips, kjøp nye fjærer. Koster nesten ingenting.

 

Denne "skåla" som er bak, har ingen kanter, og den kan ikke falle ut av denne (er ulik de som er framme). Tenkte da å få sveiset en skive over denne, slik at fjære sitter høyere. Men vet ikke helt hvordan biltilsynet ser på dette. Tviler på at dem vil like noe slik, så det blir vel ikke aktuellt.

 

Nye fjærer går seff ann å finne, men da må man stresse med å finne rett lengde.

 

Skal ha bilen på EU-kontroll innen slutten av januar. Har ikke fått fjærene registrert i vognkortet. Hvordan er prosessen? Får man ikke godkjent bilen uten at fjærene står i vognkort? Har ikke TÜV papirer på dem heller, og vet ikke hvilke fjærer det er. Prøvde å lete etter noen kjennetegn på dem, men fant kun en liten grønn firkantetet prikk på dem. Fant ingen nummre eller koder heller. Er det bestemte punkter man finner disse? Må man av med fjæra for å finne det?

 

Har hørt at man trenger en dokumentert firehjulskontroll (Quattro) på den og. Vet ikke om dette er tatt etter senkinga. Men ser at det er en fæl skjev slitasje på bakdekka (kun slitt på innersida) - noe som kanskje forteller at det ikke er tatt? Hva er prisen på en firehjulskontroll?

 

Noe mer man trenger for å få godkjent det hele?

 

----------------------------------------

 

Kan samtidig lufte at annet problem jeg fant.

Var ikke jeg som monterte dempere på bilen. Sjekka litt etter arbeidet var gjort. Fant f.eks ut at dem hadde glemt å montert mansjetter på bilen - noe jeg hadde ba dem om å gjøre. Nå har jeg funnet ut at det mangler en skrue i toppen av demperen foran. Har troen på at det er dette som lager litt ulyd til tider.

 

På fjærbeinslageret sitter det tre skruer (nr 38). Det mangler samtidig en pinne for å feste denne mutteren med. Noen som vet hvor mye jeg må av med, for å få fikset dette? Finner ut hvor denne pinnen er festet. Står den i fjærbeinslageret? Har null og niks av verktøy, så lurte på å få et verksted til å fikse dette samtidig som EU-kontrollen tas. Hvor mye må byttes her? Er det arbeidskrevende?

 

Om det ble uklart, kan jeg få fikset et bilde av det hele...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få godkjent et senkesett, må du ha en dokumentert 4-hjulskontroll til et godkjent verksted + at du da trenger TÜV-papirene for fjærene.

Når du har dette, drar du til din nermeste vegstasjon (statens vegvesen) og får det trykkt i vognkortet. Da må 4-hjulskontroll skjema/dokumentasjon og TÜV-papirer legges frem!

Er meget FÅ verksted som "driter" i dette på en event. EU-kontroll.

Dette med å legge imellom en "skive" mellom fjærfestet og fjæra, må du ikke finne på!! NB!! Husk det er understellet på bilen du driver med!!

 

Mitt råd til deg, er at du kjøper nye fjærer og får de montert. Kjøper du da et kurrant sett blir du forhåpentligvis kvitt dette "stuke" problemet og du får TÜV-papirer! Kan også kjøpe et 60/40 sett, da vill bilen bli noe lavere foran enn bak. Må bare prøve deg frem.

 

For all del, hold deg unna JAMEX fjærer!! Jeg hadde det på en sierra en gang. Måtte legge imellom gummiklosser i fjærene bak så den ikke skulle bli "stuket". Men etter en tid vill fjæra da knekke!!

Fra rådes på det sterkeste!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

For å få godkjent et senkesett, må du ha en dokumentert 4-hjulskontroll til et godkjent verksted + at du da trenger TÜV-papirene for fjærene.

Når du har dette, drar du til din nermeste vegstasjon (statens vegvesen) og får det trykkt i vognkortet. Da må 4-hjulskontroll skjema/dokumentasjon og TÜV-papirer legges frem!

 

Må en ta 4hjulskontroll for biler med fwd hvis en skal ha det godkjent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-hjulskontroll uansett bil! Grunnen til dette er at de sjekker at alle vinklene på hjulet er innenfor spes. krav.

Hender at forstillingen blir forandrett etter senking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

4-hjulskontroll uansett bil! Grunnen til dette er at de sjekker at alle vinklene på hjulet er innenfor spes. krav.

Hender at forstillingen blir forandrett etter senking.

 

Da har jeg et kjempeproblem: 4hjulskontrollen jeg tok på Naf viste at spissing bak er utenfor fabrikkens hidden... Naf mannen sa at det var ubetydelig avvik, men dog..

 

Men, back to topic:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta ut pottittsekkene i bagasjen ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Da har jeg et kjempeproblem: 4hjulskontrollen jeg tok på Naf viste at spissing bak er utenfor fabrikkens hidden... Naf mannen sa at det var ubetydelig avvik, men dog..

 

Men, back to topic:)

 

Ok. Er ikke sikker på mulighetene for å justere spissingen bak på din bil, men det beste er vell å dra til et verksted som kan gjøre det. Mulig det må skimses.. Men hvis avvikene er ubetydelig, og du får godkjent det er det jo intett problem?

Eller spiser den dekk kansje? Blir bakdekkene dine spist opp i kanten av dekket eller skeivslitt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Ok. Er ikke sikker på mulighetene for å justere spissingen bak på din bil, men det beste er vell å dra til et verksted som kan gjøre det. Mulig det må skimses.. Men hvis avvikene er ubetydelig, og du får godkjent det er det jo intett problem?

Eller spiser den dekk kansje? Blir bakdekkene dine spist opp i kanten av dekket eller skeivslitt da?

 

Vel, jeg tok kontrollen fordi dekka ble spist opp etter senking(40/40), nå sliter den ikke skjevt lenger.

Er lite å hente av justering ja, fast/stiv aksling..

Problemet er at Biltilsynet neppe kommer til å godkjenne siden det står utenfor fabrikkblablabla, selv om det er ubetydelig. Må vel stikke innom Vw å få dem til å ta en titt, og be dem skrive at det er "greit" på en liten lapp eller noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaggu fant jeg ikke noen TÜV papirer på fjærene. H&R Spezialfeder, som senker 50 mm. Da var man et steg nærmere en løsning på EU-godkjenninga i alle fall.

 

Fant ut at disse fjærene også er registrert i vognkortet til tyskeren som har hatt bilen. Nummeret fra TÜV papiret matcher med vognkortet, som er stempla 1991. Går vel ikke ann at det er samme fjærer som sitter på nå? At 13 år gamle fjærer fortsatt er gule uten noe rust virker litt rart..

 

Lå til og med TüV papirer på sportsrattet mitt :)

 

Om jeg får tak i en firehjulskontroll som er utført av Møller for noen år siden f.eks, er det da mulig å få kopi av denne, og bare dra på biltilsynet og få stempla nytt kort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at de fjærene er 13 år.. men aldri si aldri!!

Tror den 4-hjulskontrollen bør være ganske ny av dato, men er ikke helt sikker.. Du kan jo ta en tlf til biltilsynet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Tviler på at de fjærene er 13 år.. men aldri si aldri!!

Tror den 4-hjulskontrollen bør være ganske ny av dato, men er ikke helt sikker.. Du kan jo ta en tlf til biltilsynet. :)

 

Skal gjøre det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så over til dempertoppen:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

Tror dette er grunnen til noen knakelyder, og er verdt å sjekke ut. Som sagt så mangler det en pinne for å feste mutteren på, men ser ikke helt hvor denne pinnen er skal være. Er den montert i lagerskiva (33)?

 

3.jpg

 

Mye jobb å få fiksa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.