Anbefalte innlegg

Har litt trøbbel med min Golf II. Har ingen ladespenning over batteriet??? Hva kan det være? Hvordan kan jeg sjekke dynamoen?? Er det mulig å måle den?

Hadde for øvrig en liten kortsluttning i + kabelen som går ifra sikringsboksen og til lysbryteren (2.5 kvadrat rød).

 

Noen tips? Noen som har hatt lignende problem? Dynamoen ser fakktisk ganske ny ut.... hmmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ladelampa?...lyser den?

Er ikke så mye som gjør at en dynamo ikke lader....du kan måle rett på dynamoen, men regner med den lader like lite der.

Hvis du har løse børster kan du ta den ut å sjekke den evt prøve å bytte børster.

Ellers blir det vel å prøve en annen dynamo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... Har ikke fått sjekket ladelampa, da jeg har plukket ut speedometer.. Kan sette på den og sjekke den.

Er ikke noe som har tatt skade etter kortsluttningen da?

Hele den pluss kabelen som går til lysbryteren smeltet (har byttet den nå). Fikk feilen etter dette, men kan ikke skjønne at den har noe med ladingen å gjøre.

 

Sitter det ikke en likeretter eller noe på dynamoen da? Kansje den er svidd a... hmm... Skjønner ingenting jeg.. Det er jo ikke anntydning til lading en gang. Starter motoren og måler over batteriet å der ser jeg bare spenningen synker!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Sitter det ikke en likeretter eller noe på dynamoen da? Kansje den er svidd a... hmm... Skjønner ingenting jeg.. Det er jo ikke anntydning til lading en gang. Starter motoren og måler over batteriet å der ser jeg bare spenningen synker!!

 

Det sitter 6 dioder i dynamon din. Må demontere dynamoen og lodde for å ta de ut. Prøv å skifte spenningsregulatoren din, liten sak med børster som sitter bak på dynamoen. Vet ikke om dette hjelper, men er da et sted å begynne. Kommer det spenning ut av D+ bak på dynamoen når motoren går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke målt D+. Spennigsregulatoren er nok en god idè.

Ja, vet om de diodene. Er de en svakhet? Hvordan sjekke de?

Kan jo også lodde ifra og måle viklingene, men tror ikke de har streika..

 

Men jeg har en misstanke om at batteriet er dårlig.

Hvordan vill ladespenningen over batteriet være om det er defekt?

Når jeg kjørte tomt batteriet lot jeg den stå en liten stund, så fyrte den igjen. Tyder på at batteriet ikke tåler motstand.

 

Når motoren går på tomgang er spenningen over batteriet rundt 12-13v, men det synker nedover.

Når jeg holder motoren litt på turtall synker ikke spenningen, men den stabiliserer seg rundt 12,8 - 13v.

 

Dette er vell batteri symptoner??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Har ikke målt D+. Spennigsregulatoren er nok en god idè.

Ja, vet om de diodene. Er de en svakhet? Hvordan sjekke de?

Kan jo også lodde ifra og måle viklingene, men tror ikke de har streika..

 

Men jeg har en misstanke om at batteriet er dårlig.

Hvordan vill ladespenningen over batteriet være om det er defekt?

Når jeg kjørte tomt batteriet lot jeg den stå en liten stund, så fyrte den igjen. Tyder på at batteriet ikke tåler motstand.

 

Når motoren går på tomgang er spenningen over batteriet rundt 12-13v, men det synker nedover.

Når jeg holder motoren litt på turtall synker ikke spenningen, men den stabiliserer seg rundt 12,8 - 13v.

 

Dette er vell batteri symptoner??

 

Skal være rundt 14V om den lader uansett tilstand på batteri...

 

Når et batteri begynner å bli dårlig tar den ikke imot strømmen fra dynamoen like bra....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg trodde.. Da blir det vell nytt batteri og spenningsregulator..

Tålte ikke den kortsluttningen gitt.. hmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka børstane på dynamoen? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet tar ikke kveld av en mindre kortslutning. Hva er batterispenningen om motoren ikke går? Et helt fulladet batteri holder 12,7 V. 12,8 - 13 V ved tomgang tyder på at dynamoen faktisk gir "litt". At viklingene i dynamoen er defekt kan du nesten utelukke. Hvilken ladespenning dynamoen gir, står bak på regulatoren, den bak på dynamoen (14 V, 14,2 V, 14,5 V osv.) Som sagt, bytt regulator og prøv igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det ser ut til at den gir litt, men ikke mye og heller ikke nok!

Får begynne med å rengjøre dynamoen og bytte regulatoren.

Tok opp dynamoen i sted, børstene var noe slitte og messingen de skal gå imot var litt skittn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Tok opp dynamoen i sted, børstene var noe slitte og messingen de skal gå imot var litt skittn.

Denne "messingen" heter kommutator. Skitten på denne er sikkert støv fra børstene.

Har du målt batterispenningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det heter den ja.. Skulle egentlig vite det da.. men... Gått i glemmeboken.. *host host*

Har ikke målt batteriet enda.. Tenkte å sette det på lading, og få taki en ny regulator i morgen.

 

Takk for gode svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke du tatt ut speedometer da?

 

Da sitter vel ladelampen igjen i selve instrumentpanelet?

 

Hvis ovenstående er korrekt så vil du aldri få noe særlig spenning ut at dynamoen, den er nemlig avhengig av ladelampen for at den i det hele tatt skal fungere.

 

De eneste dynamoene som ikke trenger dette er eldre Volvo Penta dynamoer så vidt meg bekjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, jeg hadde tatt det ut for å sjekke kabling osv.. Men har satt det inn nå, og dynamoen lader fortsatt litt lite synes jeg. Børstene er noe slitt også.

Skal sette batteriet på lading og få fatt i en ny regulator imorgen. Regner med at det vil fungere da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.