Engine removal S4 B5, aircondition?!

Anbefalte innlegg

Holder på å montere ut motor/gearboks/forstilling på en S4 B5. Er nå klar til å slippe ned motor, med unntak ev en "liten" ting. Så har to sp.mål:

1. Noen som har et lurt forslag på hvordan å unngå å demontere (skru av rør) til systemet men likevell få motor ut?

2. Hva koster det å få fyllt ny gass på anlegget? Hvem gjør dette, kun merkeforhandlere eller alle verkst?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på å montere ut motor/gearboks/forstilling på en S4 B5. Er nå klar til å slippe ned motor, med unntak ev en "liten" ting. Så har to sp.mål:

1. Noen som har et lurt forslag på hvordan å unngå å demontere (skru av rør) til systemet men likevell få motor ut?

2. Hva koster det å få fyllt ny gass på anlegget? Hvem gjør dette, kun merkeforhandlere eller alle verkst?

Det enkleste er å koble av air cond. Det gjorde jeg iallefall. HVis du skal ut med motor og gir uten å koble av den så må du demontere aircon pumpen fra motoren og slippe motor og gearkasse ned,da må du også ned med forstillingen.

Jeg holder på å montere sammen igjen på min rs4 as we speak.. Er litt jobb :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jo ha ned forstilling sammen med motor uansett, tar ned hele framramma. Meeen, kunne liksom tenkt meg å unngå å være nødt til å koble av aircond. Får men til å skru av kompressoren uten å koble av noen rør/slippe ut gass? Om gassen ikke koster så mye å fylle er det jo ikke nøye, men kunne tenkt meg å spart meg for det hvis det koster flere tusen...

Noen som vet om firma (eller svartarbeidende: rock :) som kan fylle billig på distansen mellom Bodø og Tr.heim?

Går det bra å kjøre bilen over lenger strekk uten gass på aircond? Tar kompressoren skade av det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jo ha ned forstilling sammen med motor uansett, tar ned hele framramma. Meeen, kunne liksom tenkt meg å unngå å være nødt til å koble av aircond. Får men til å skru av kompressoren uten å koble av noen rør/slippe ut gass? Om gassen ikke koster så mye å fylle er det jo ikke nøye, men kunne tenkt meg å spart meg for det hvis det koster flere tusen...

Noen som vet om firma (eller svartarbeidende: rock :) som kan fylle billig på distansen mellom Bodø og Tr.heim?

Går det bra å kjøre bilen over lenger strekk uten gass på aircond? Tar kompressoren skade av det?

Det går ikke å skru kompressoren av motoren å bare la den henge i slangene/rør?

Går forresten fint å kjøre uten gass. kompressoren kobler ikke inn uten at det er trykk på systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke å skru kompressoren av motoren å bare la den henge i slangene/rør?

Går forresten fint å kjøre uten gass. kompressoren kobler ikke inn uten at det er trykk på systemet.

mulig, om det blir nok slakk og plass til å lirke kompressoren ut. Har ikke prøvd ennå, om jeg alikevell må opp med noen rør er det bortkastet skruing. På den andre siden gidder jeg ikke om det koster 4-500 å fylle gass igjen. Ingen som har fyllt gass så de vet?

Nytt sp.mål: Hvilken gass brukes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig, om det blir nok slakk og plass til å lirke kompressoren ut. Har ikke prøvd ennå, om jeg alikevell må opp med noen rør er det bortkastet skruing. På den andre siden gidder jeg ikke om det koster 4-500 å fylle gass igjen. Ingen som har fyllt gass så de vet?

Nytt sp.mål: Hvilken gass brukes?

R134a heter gassen.

Tror vi tar mellom 1000-2000kr å fylle gass på jobb (møller)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var noen i oslo lokallag som fikk en hygglig pris på rund 1200.- for nytt kjølemedium på et treff.. Sikkert greit å bytte uansett om det ikke har blitt gjort på 9 år..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var noen i oslo lokallag som fikk en hygglig pris på rund 1200.- for nytt kjølemedium på et treff.. Sikkert greit å bytte uansett om det ikke har blitt gjort på 9 år..

Kjølemediet forringes vel ikke akkurat. Prøv å lirk til side kompressoren med rørene på så har du en tusing++ å bruke på noe annet Jan :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hum, hvordan er det med aldring på slik gass/væske da folkens, (noen i kjøle/ventilasjons bransjen her)?

er dette noe man kan få til en mer fornuftig pris hos et ventilasjonsfirma? ser for meg at möller tar seg betalt om det er "bare de" som kan gjøre det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kreves litt spesielle tilkoblinger på klimaanleggene til bil, og det er det ikke alle ventilasjonsfirmaer osv som har. Om du drar til et frittstående bilverksted kan det sikkert typisk bli billigere å fylle enn på Møller.

Kjølemediet forringes ikke over tid, men i en bil så er alle koblinger avtagbare og tettes med pakninger, så det kan naturlig lekke ut gass over årene og mindre gass gir mindre kjølevirkning inntil det er så lite igjen at kompressoren ikke får lov å starte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FYI: Går ut fra at S4 B5 har en "tørke" (Drier/Accumulator), og det er anbefalt å bytte denne hvis du uansett skal bytte gass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bort å skru nå, så prøver å skru løs kompressoren så får vi se :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jada, da var klimakompr ute uten å ha tappet noe gass (tror jeg, har iallefall ikke lagt merke til noe :P), når jeg endelig fant og fikk lurt på noe verktøy på den bakre bolten : faint :

har også skrudd ned mellomaksel uten å plukke av eksosanlegg da boltene var så fastrustet at det ikke var håp, ikke med NOK rustløser en gang, dette var noe trangt : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.