Andre kalipere og spindel foran på Passat 35i Facelift grunnet plassmangel?

Anbefalte innlegg

Som noen kanskje veit, passet HTN-felgene mine heller dårlig på Passaten. Hadde seg sånn at mutterene som sitter på baksiden av felgen tar borti kaliperne, og det går ikke klar før jeg har spacet ut 20mm. 15mm gikk ikke. Dette resulterte selvsagt i at felgene stakk altfor langt utenfor skjermbuen, noe som ble kompensert med å stille inn camberen så negativt som man får den, ergo en stor dekkslitasje med tiden. Har nå begynt å komme frem litt av korden på framdekkene, og blir dyrt med andre dekk i lengden.

Så spørsmålet er da som følger: Kan jeg bytte ut spindelene, eventuelt bare kaliperne med noen andre som gjør at felgene går på uten 20mm spacer? Tenkte da i hovedsak på bremser fra Golf 2 GTi 8v/16v/G60. Litt negativ camber gjør meg ikke noe, men må ha noe annet enn det som sitter på nå, det er iallfall sikkert.

Et dårlig bilde for å beskrive den meget negative camberen:

IMG_3624.jpg

Mvh

Mads Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20mm er kanskje for mye å file bort på kaliptern også? jeg filte bort litt på min einser for å få på hjuladapterene, å det fungerte greit det;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20mm, altså 2cm, blir kanskje litt i det meste laget for å file bort, ja. Er ikke igjen mye av stålet i kaliperen lenger da:o Felgen går jo på med 15mm spacer også, men da går ikke hjulet rundt lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ventilerte skiver på bilen? Dersom du ikke har det, så er en mulighet å bruke et tykkt bremsebelegg inne, og et som du har slipt ned mye på utsiden, da vil calipperen komme lenger inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ventilerte skiver på bilen, ja, og har ikke lyst til å sette på uventilerte skiver om det også hadde vært et alternativ. Er jo også noe dritt å måtte skifte bremseklosser på yttersiden hele tiden.

Hadde jo håpet at noen her visste om kalipere/spindel fra Golf 2 hadde gjort saken bedre. Eventuelt fra Golf 1 GTi om de har ventilerte skiver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål avstanden mellom boltene som holder sadelen foran. Jeg har ikke innsikt nok i G2-derivatverdenen til at jeg veit dette, men med litt løse antagelser/synsing skal man ikke se bort fra at du kan bruke sadel, kalippere og skiver tilsvarende Golf 2 GTI (samme som Einser-GTI, bortsett fra sadelen pga. større avstand til festeboltene mot hjullagerhuset). Da får du 239mm ventilerte skiver. Ikke noen oppgradering akkurat, men du sparer en del plass, da;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke oppgradering jeg er ute etter på den daueste bilen jeg har hatt noen gang, men derimot at jeg skal slippe den uhorvelige dekkslitasjen som er nå om dagen;) Tenkte jeg skulle prøve felgene på en Golf 2 foran for å se før jeg prøver å skifte på bilen min. Går det fint der, så da er det bare å skaffe spindel, skiver og kalipere fra en Golf 2 GTi 16v.

Men hvordan blir det mtp. ABS'en på bilen min? Blir ikke noe som kan bli et problem der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ting er som jeg tror det er skal det holde å bytte sadel, kalippere og skiver.

For å beholde "den ekstra sikkerheten" som de tre bokstavene gir deg på vinterføre kan du ev. prøve deg fram med Golf 3-deler. Jeg veit at G3 med stusselig 1,4- og 1,6-motor (og de første årgangene med 1,8) hadde 239mm-skiver foran med VWII-kalippere (fritt etter egen husk fra de utallige gangene jeg bytta hjul på mammabilen i sin tid) - tilsvarende som på G2 og G1. Men noe særlig mer detaljert er ikke kunnskapen min om disse moderne bilene, dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så konklusjonen er at man må skaffe deler fra en Golf 3 for å beholde ABS'en? Skal uansett ikke kjøre bilen på vinterføre, men hadde jo vært kjekt om det utstyret som er på bilen hadde funket som det skal gjøre fra fabrikk. Noe videre utover det bryr jeg meg lite om bilen min har ABS eller ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er sikkert enklest det. Så langsomt hoper også G3'ene seg opp på høggerne, så deletilgangen burde være sikra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen bilder av innsiden av felgen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal fikse bilde av innsiden av felgen og kaliperne senere i dag.

Jepp, det er sikkert enklest det. Så langsomt hoper også G3'ene seg opp på høggerne, så deletilgangen burde være sikra.

Jepp, står et par på høggeren, som også er naboen min. Titte der så fort det åpner igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bærearmene til Golf 2cm kortere? Mener å ha lest noe om at folk har brukt bærearmer fra Passat på Golf 2 for å få bredere sporvidde?

Smekk på bærearmer fra Golf og spacere, fiks ferdig: klø :

Mulig camberen fortsatt blir helt balle, men.. Verdt et forsøk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å bruke 2cm spacer foran, bare at jeg vil ha litt mer dekkvennlig hjulstilling. Så ja, om det stemmer som du sier, kan jeg jo bruke bærebruer til Golf 2. Får jeg hjulet 2cm lenger inn, da er det bare å stille camberen som den egentlig burde være.

Noen som kan bekrefte det Andreas sier her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta med tommestokken og jekka ut og måle på bilene du allikevel har på gårsplassen. Så vidt jeg husker har du jo en G2 i ditt eie også. Er jo gøy å finne ut av ting og drive med "pionervirksomhet" selv:p.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kanskje målt styrestagene samtidig, just in case? Hvis det er forskjell, så vil vel hjulet muligens bli flytta fremover(eller bakover?) i hjulbuen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal måle på de forskjellige tingene.

Hvorfor ikke bare ta med tommestokken og jekka ut og måle på bilene du allikevel har på gårsplassen. Så vidt jeg husker har du jo en G2 i ditt eie også. Er jo gøy å finne ut av ting og drive med "pionervirksomhet" selv:p.

Fordi det er lettere å spørre andre folk som kanskje kan ha et svar? :o

Som skrevet på forrige side, skal jeg ut litt senere i dag for å ta noen bilder, så da kan jeg måle og sjekke litt da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen bilder av innsiden av felgen?

Bilder av innsiden av felgen til deg:

IMG_4307.jpg

IMG_4309.jpg

IMG_4310.jpg

Ser du det du var ute etter å se?

Også noen bilder av kalipern foran, samt måling av bærebru:

IMG_4312.jpg

IMG_4317.jpg

IMG_4313.jpg

Fra dit:

IMG_4315.jpg

Og til hit var det 44cm, altså bortimot 2-3cm mer enn på Golfen (målt fra begynnelse til slutt på bærebruene (sånn ca)):

IMG_4316.jpg

Hva tror folket? Skal jeg prøve å bytte til bærebru fra 2er Golf? Og et annet spørsmål. passer bærebruene fysisk over, uten at det er noe forskjeller på innfesting, fester til styrestag og stabstag på de 2 bærebruene siden den ene er kortere enn den andre? Vil gjerne vite hvis noen har brukt bærebru fra Passat på Golf eller visa versa uten noen komplikajsoner, kun å skru det rett på.

Styrestaget var heller vanskelig å få målt på Passaten grunnet mangel på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror folket? Skal jeg prøve å bytte til bærebru fra 2er Golf? Og et annet spørsmål. passer bærebruene fysisk over, uten at det er noe forskjeller på innfesting, fester til styrestag og stabstag på de 2 bærebruene siden den ene er kortere enn den andre? Vil gjerne vite hvis noen har brukt bærebru fra Passat på Golf eller visa versa uten noen komplikajsoner, kun å skru det rett på.

Hvis du setter på bærebruer som er 2 cm kortere så vil du jo få feil lengde på drivakslinger og styrestag.

Må sikkert sette på drivakslinger/styrestag som er 2 cm kortere å.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, selvfølgelig. Det tenkte jeg jo ikke på. Trudde jeg hadde fått tips om en enkel løsning nå, men den gang ei. Eller, er jo ikke verre enn å bytte drivakslinger og styrestag, men er det noen som vet om det passer rett over da? Kassa er vel av den såkalte 020-kassa, eller hva det nå heter igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resized_IMG_3348.jpg

Er senteret front montert i felgen. Ser litt sånn ut på bildet. Kan tjene litt klaring ved å dele felgene og montere den i senter i såfall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er senteret front montert i felgen. Ser litt sånn ut på bildet. Kan tjene litt klaring ved å dele felgene og montere den i senter i såfall?

tror neppe det går da ytterringene har større brett bakafor som da evnt vil dekke rimelig høyt innpå stjerna. ikke pent..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er på utkikk etter spindel, hjullagerhus, caliper fra golf 2 med VWII caliper har jeg alt til deg, ligger løst i garasjen, har det til overs etter jeg byttet til større bremser på Silvern.

Vet at delene er i god stand, er nye hjullager i husa også for et år siden.

Ikke til føler for ABS på høyre siden, men venstre...(sikkert vært bytta ut en gang det ene huset) men mangler skiver, men koster ikke stort det. Er bremsedeler fra 239mm oppsett med fast sadel til caliper.

Dette kan du få hvis du henter det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du setter på bærebruer som er 2 cm kortere så vil du jo få feil lengde på drivakslinger og styrestag.

Må sikkert sette på drivakslinger/styrestag som er 2 cm kortere å.

Og ikke minst: Hvordan vil dette passe sammen med hullet til fjærbeinet i toppen av forskjermen? Sannsynligvis så dårlig at du kommer til å få traktorcamber:p. Med mindre du kjøper deg eksentriske styrelager, da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror neppe det går da ytterringene har større brett bakafor som da evnt vil dekke rimelig høyt innpå stjerna. ikke pent..

Pest eller kolerea?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.