#1 Skrevet Oktober 21, 2004 Altså, jeg har en 85 Audi 80 GTE som jeg skal selge. Denne hadde fått bra stell, men polering? Nei det har vi ikke sett... Så nå tekte jeg å motivere litt og vise hvordan resultater man kan få ved en skikkelig maskinpolering... Panser før polering: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 21, 2004 Høyre side før polering: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 21, 2004 Panser ETTER polering: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 21, 2004 Og til slutt høyre side etter polering. Tar bilder av hele bilen i morgen og legger ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 21, 2004 Brukbar forskjell her ja! Hvilken type polering brukte du da? Og hvor stor hastighet/omdreining bruker du på maskinen? Jeg skal polere min straks (forhåpentligvis i helgen ), og da tenkte jeg at jeg skulle bruke maskin. Jeg har en maskin, men jeg har ikke brukt denne før... så jeg har heller lite erfaring med maskinpolering. Gjorde det litt for en del år tilbake siden, men det meste har gått i glemmeboken. Maskinen jeg har er egentlig en eksentersliper, men det fulgte med fullt poleringsutstyr. Og denne har jo flere trinn på hastigheten. Så derfor lurte jeg på hvor stor hastighet/omdreining som er normalt å bruke, har du noen tips å komme med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 21, 2004 brukbart.... hadde ikke oxydert så fært at d ikke ble helt bra! rødfarge er helt værst angående oxydering!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 21, 2004 Utrolig hva polering kan gjøre. Men jeg tror ikke det holder så veldig lenge, ser ut som pigmentene i lakken er skadet og da vil den falme igjen etter en liten periode. Typisk gammel lakk egentlig. Var ikke så bra kvalitet da, dessverre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 21, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Brukbar forskjell her ja! Hvilken type polering brukte du da? Og hvor stor hastighet/omdreining bruker du på maskinen? Jeg skal polere min straks (forhåpentligvis i helgen ), og da tenkte jeg at jeg skulle bruke maskin. Jeg har en maskin, men jeg har ikke brukt denne før... så jeg har heller lite erfaring med maskinpolering. Gjorde det litt for en del år tilbake siden, men det meste har gått i glemmeboken. Maskinen jeg har er egentlig en eksentersliper, men det fulgte med fullt poleringsutstyr. Og denne har jo flere trinn på hastigheten. Så derfor lurte jeg på hvor stor hastighet/omdreining som er normalt å bruke, har du noen tips å komme med? Jeg rubbet og polerte en båt og tre biler i sommer, og erfaringsmessig så er det viktig med mye rubbingvoks og forholdsvis lav omdreiningshastiget. Resultatet er at bilen min fremdeles er like glatt og blank etter vask i går som etter polering og rubbing i sommer. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 21, 2004 Javel, lav hastighet er ikke noe problem. Har trinnløs regulering av farten Men jeg ser ikke for meg at jeg har behov for noen rubbing, da bilen er ganske blank og fin i lakken. Brukte lakkrens når jeg polerte i fjor høst og i vår, så denne gangen skal det greie seg med vanlig polering etterfulgt av ett lag med hardvoks/lakkforsegling på toppen. Tenkte at jeg skulle greie å få på ett lag før vinteren satte inn for fullt... spørs om jeg skal sette ut gassovnen i garasjen i helgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 21, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Javel, lav hastighet er ikke noe problem. Har trinnløs regulering av farten Men jeg ser ikke for meg at jeg har behov for noen rubbing, da bilen er ganske blank og fin i lakken. Brukte lakkrens når jeg polerte i fjor høst og i vår, så denne gangen skal det greie seg med vanlig polering etterfulgt av ett lag med hardvoks/lakkforsegling på toppen. Tenkte at jeg skulle greie å få på ett lag før vinteren satte inn for fullt... spørs om jeg skal sette ut gassovnen i garasjen i helgen Hardvoks er fine greier ja Selv mista jeg tellinga med antall lag med polering, glans og hardvoks jeg la etter rubbinga. Men jeg vil anta det gikk noen hundrelapper i varer i hvertfall På enkelte steder hjalp jeg selvfølgelig til med vanlig håndkraft, for å få den rette touchen. Pass på så det ikke er rester fra rubbing/polering før du legger voks på, da vil voksen se skjoldete ut og en hardvoks er "vanskelig" å fjerne (kjipt å måtte begynne med avfetting etter å ha polert en stund). mvh mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 22, 2004 Utrolig hva polering kan gjøre ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 22, 2004 Opprinnelig postet av Lars Christoffer Krokeide Utrolig hva polering kan gjøre ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 29, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Brukbar forskjell her ja! Hvilken type polering brukte du da? Og hvor stor hastighet/omdreining bruker du på maskinen? Jeg skal polere min straks (forhåpentligvis i helgen ), og da tenkte jeg at jeg skulle bruke maskin. Jeg har en maskin, men jeg har ikke brukt denne før... så jeg har heller lite erfaring med maskinpolering. Gjorde det litt for en del år tilbake siden, men det meste har gått i glemmeboken. Maskinen jeg har er egentlig en eksentersliper, men det fulgte med fullt poleringsutstyr. Og denne har jo flere trinn på hastigheten. Så derfor lurte jeg på hvor stor hastighet/omdreining som er normalt å bruke, har du noen tips å komme med? Etter noen år med maskinpolering har jeg da gjort meg noen erfaringer, uten at jeg av den grund vil kalle meg "proff"... Jo større bilen er jo mer "vassen" blir du i klypa etter hvert og dette gir seg lett til syne gjennom skjolder Noe du sikkert vet. Så "hand-job" har jeg kuttet ut... ... Har også benyttet vinkelslipet med påmonert poleringsrondell. Dette er bedre, brukes ofte av de som "kan det".. Og da med regulering for rpm. Noe jeg ikke hadde, så jeg ga opp den etter hvert. Man bør kjøre på polishen med lav hastighet, noe som ikke gikk, og polishspruten bare stod rundt bilen. Så ved bruk av vinkelsliper, benytt en med regulerbar hastighet. Ordinære poleringsmaskiner har en stor arbeidsflate (rundt 24 cm) noe som gir stor friksjon, men motoren er samtidig litt svak. Gjerne 110W. Dette gjør at man lett "kveler" den der man må jobbe litt ekstra med lakken. Og det er jo viktig på skadede eller oksiderte områder. Jeg har til 7. og sist kokt ned på en eksentersliper på 450W med regulering og 12,5 cm rondell. Ikke bare er det regulering, men den osilerer samtidig som minsker fare for skjolder. Motoren og rondellen er koblet med en slags "diff" som gjør at høy friksjon ikke skader lakken, og at rotasjonen stopper selv om motoren snurrer..øhh.. om du skjønner? Dette er genialt til polering. Jeg benytter mange "padder" slik at jeg alltid påfører med en og samme og benytter nye med jevne mellomrom for å ta av. 4 - 5 rondeller er bra. Koster vel 19,-/stk på Biltema og funker helt topp. Kan også vaskes i Zalo etter bruk og benyttes igjen, GENIALT! Etterbehandler med hardvoks, men benytter da lamullsrondell. Maks shine.. Vedrørende produkter benytter jeg hele serien fra Autoglym. Og maskinen.. hehe Best Tool til 349,- eller noe Jeg hjelper gjerne til med flere tips om det er ønskelig Lykke til med jobben! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 29, 2004 Polering er skikkelig gøy når man får slike resultater som på 80en og Jettaen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 30, 2004 Opprinnelig postet av Thomas Smestad Jeg har til 7. og sist kokt ned på en eksentersliper på 450W med regulering og 12,5 cm rondell. Ikke bare er det regulering, men den osilerer samtidig som minsker fare for skjolder. Motoren og rondellen er koblet med en slags "diff" som gjør at høy friksjon ikke skader lakken, og at rotasjonen stopper selv om motoren snurrer..øhh.. om du skjønner? Dette er genialt til polering. Jeg benytter mange "padder" slik at jeg alltid påfører med en og samme og benytter nye med jevne mellomrom for å ta av. 4 - 5 rondeller er bra. Koster vel 19,-/stk på Biltema og funker helt topp. Kan også vaskes i Zalo etter bruk og benyttes igjen, GENIALT! Kom litt ut av dette innlegget Vinkelsliper har jeg aldri prøvd med, kan tenke meg at det ikke er så veldig vellykket. Jeg har også en eksentersliper (Skil - 600W) med trinnløs regulering, 125mm slipeflate og "støvsuger" for slipestøv. Denne fungerer også på samme måte som din, jeg tenker på differensialen mellom motor og rondell. Så du anbefaler en slik maskin til poleringsarbeid altså? Når jeg kjøpte så var det en "koffert-løsning" som inkluderte alt sammen, deriblant poleringsutstyr etc. Skal vel få det til. Har jo fått litt håndlag med maskinen, da den har blitt mye brukt til sliping. Det tok kaka når tante kom med deler av kjøkkeninnredningen . . . men så tjente jeg inn maskinen og vel så det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 30, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Kom litt ut av dette innlegget Vinkelsliper har jeg aldri prøvd med, kan tenke meg at det ikke er så veldig vellykket. Jeg har også en eksentersliper (Skil - 600W) med trinnløs regulering, 125mm slipeflate og "støvsuger" for slipestøv. Denne fungerer også på samme måte som din, jeg tenker på differensialen mellom motor og rondell. Så du anbefaler en slik maskin til poleringsarbeid altså? Når jeg kjøpte så var det en "koffert-løsning" som inkluderte alt sammen, deriblant poleringsutstyr etc. Skal vel få det til. Har jo fått litt håndlag med maskinen, da den har blitt mye brukt til sliping. Det tok kaka når tante kom med deler av kjøkkeninnredningen . . . men så tjente jeg inn maskinen og vel så det! Da jeg rubbet og polerte bilen min i sommer brukte jeg ei maskin som ser ut som en vinkelsliper, men det er kun beregnet på polering. Koster visstnok 5000,- for den, men fy f... det ble bra resultat. Denne maskina lånte jeg til en bekjent, og siden jeg jobber hos importør/grossist for Best Tools så kanskje jeg skal kjøpe en slik. Blir nok tilnærmet gratis for min del det mao :D mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 30, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Da jeg rubbet og polerte bilen min i sommer brukte jeg ei maskin som ser ut som en vinkelsliper, men det er kun beregnet på polering. Koster visstnok 5000,- for den, men fy f... det ble bra resultat. Denne maskina lånte jeg til en bekjent, og siden jeg jobber hos importør/grossist for Best Tools så kanskje jeg skal kjøpe en slik. Blir nok tilnærmet gratis for min del det mao :D mvh Hehe, ja det er enkelte som har det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 30, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Hehe, ja det er enkelte som har det Så lenge du har denne eksentersliperen du snakker om, er det bare å gi gass Bare pass på og ha nok rene rondeller. Og gjerne en av lamull også, til etterpolering og hardvoks... For meg høres det ut som du har de beste forutsetninger Nok en gang, tvi tvi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 30, 2004 Thank you, skal nok gå greit dette her. Kjøpe meg noen ekstra rondellr nå, så skal alt være i boks. Men det spørs når jeg får tid til å ta det, studier, samt at jeg skal begynne å skru på motoren snart kommer til å ta litt tid framover. Men det blir vel til slutt . . . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...