Anbefalte innlegg

Hei..

 

Dere som har peiling..

 

Hvordan blir sporvidden på en 8*18 felg, eventuelt 8.5*18 felg med innpress ET35, kontra en 6.5*16 felg med innpress ET 50??

 

noen som har peiling på det, og kan regne det ut for meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar veldig mye feil skulle det bli 30 mm mindre med ET50 i forhold til ET35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Hvis jeg ikke tar veldig mye feil skulle det bli 30 mm mindre med ET50 i forhold til ET35.

 

 

så i praksis bli dekkene 15 mm lenger ut på hver side? og er dette med 8 eller 8.5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

Hei..

 

Dere som har peiling..

 

Hvordan blir sporvidden på en 8*18 felg, eventuelt 8.5*18 felg med innpress ET35, kontra en 6.5*16 felg med innpress ET 50??

 

noen som har peiling på det, og kan regne det ut for meg?

 

Hva er definisjonen på sporvidde da? Er det avstanden mellom senter av hjulene? I såfall vil kun ET og ikke felg/dekkbredde ha noe å si...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok...

 

forvirring i ord og uttrykk her..

 

Det jeg er på jakt etter er hvor mye lenger ut felgen blir stående i forhold til hjulbua... Ønske jo optimalt sett at dette skal være kant i kant.. og samtidig godkjent...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Hva er definisjonen på sporvidde da? Er det avstanden mellom senter av hjulene? I såfall vil kun ET og ikke felg/dekkbredde ha noe å si...

 

Er ikke sporvidden alltid senter felg -> senter felg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

ok...

 

forvirring i ord og uttrykk her..

 

Det jeg er på jakt etter er hvor mye lenger ut felgen blir stående i forhold til hjulbua... Ønske jo optimalt sett at dette skal være kant i kant.. og samtidig godkjent...

 

Da blir det jo litt verre ja...

 

Tror det enkleste er å sette seg ned med papir og blyant og skissere litt...

Er ikke så veldig vanskelig hvis man har det på pairet, mye verre å prøve å forklare det.

 

En tomme er 25.4 millimeter og da er det jo egentlig et greit regnestykke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Da blir det jo litt verre ja...

 

Tror det enkleste er å sette seg ned med papir og blyant og skissere litt...

Er ikke så veldig vanskelig hvis man har det på pairet, mye verre å prøve å forklare det.

 

En tomme er 25.4 millimeter og da er det jo egentlig et greit regnestykke.

 

 

you fix??? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter meg ned med papir og blyant...og prøver...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

Hei..

 

Dere som har peiling..

 

Hvordan blir sporvidden på en 8*18 felg, eventuelt 8.5*18 felg med innpress ET35, kontra en 6.5*16 felg med innpress ET 50??

 

noen som har peiling på det, og kan regne det ut for meg?

 

Inpress:

Å endre fra ET50 til ET35 vil sette hvert hjul 15mm lenger ut, altså som nevnt 30mm total sporviddeøkning.

(Å endre bredden på felgen gjør ingen forkjell i sporvidden da det som nevnt er senter på felgen som måles.)

 

Felgbredde:

Endrer du fra 6,5" til 8" felg vil felgen rekke omtrent 19mm lengre ut (og inn). Endrer du til 8,5" vil det bli i underkant av 26mm.

 

Så oppsummert vil dette si at om du bytter fra 6,5" ET50 felg til 8" ET35 felg vil felgen komme 15mm + 19mm = 34mm nærmere hjulbuen. Bytter du fra 6,5" ET50 felg til 8,5" ET35 felg blir det 15mm + 26mm = 41mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom dette stemmer, så er jo dette kanongode nyheter da!

 

nå vet ikke jeg hvor mye det er å gå på fra felgkant til hjulbue på en touran med orginalfelgene, men vil ikke tro at 4 cm utover vil skade, tror heller ikke dette vil stikke uttom kanten..

 

Noen som har har 8.5 felger med ET 35 på en touran som vet om det stikker uttom eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

Dersom dette stemmer, så er jo dette kanongode nyheter da!

 

nå vet ikke jeg hvor mye det er å gå på fra felgkant til hjulbue på en touran med orginalfelgene, men vil ikke tro at 4 cm utover vil skade, tror heller ikke dette vil stikke uttom kanten..

 

Noen som har har 8.5 felger med ET 35 på en touran som vet om det stikker uttom eller ikke?

 

Ja det blir egentlig i breieste laget, ville valgt 8,5" felg med ET 40. Hvis du har sett brors VW Golf 5 så har han 9x20 ET 40 (tilsvarer 8,5 med ET41) og det stikker veldig langt ut... Men hvis det er målet så går det akkurat... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.