Anbefalte innlegg

Må skifte vannpumpe og register reim på ein Golf 4 1,9 tdi. Har hørt litt på priser rundt om for jobben og det viser di fleste skal ha rundt 6-7000 kr berre for jobben.

Kan dette stemme?

Er dette ein jobb ein kan gjere sjølv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alt kan gjøres selv,men har du ikke skrudd no særlig bil før så vil jeg anbefale deg å la et verksted ta jobben.

Er mye som kan gå galt når man bytter registerreim om man ikke gjør det rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alt kan gjøres selv.....

 

Nettopp.

Derfor er trådstarter ute etter å vite:

- er det noe som er trangt/vanskelig å komme til

- er det noe som krever spesialverktøy, isåfall hvilket og hvor kjøpe det

- hva kan gå galt/hva må man være nøye med

 

Jeg kan ikke denne motoren/bilen spesielt, så fra meg får du kun et generelt svar:

Som regel går det en del tid når man skal skifte slik, det er mye skruing og man må være nøyaktig ved innstilling av remma. Dette er en av grunnene til at prisen på verksted pleier å være såpass høy. Ved feil innstilling er det fare for at stempler og ventiler kolliderer med påfølgende omfattende havari på stempler, ventiler, kamaksel, topplokk og/eller ventilløftere. Det er også fare for at motor går dårlig og kan bli skadet av feil innstilt dieselpumpe. På grunn av alle farene er det mange som ikke tar sjansen på å skifte selv, og dermed kan verkstedene legge på litt ekstra på prisen....

 

Men kjøper du deg en verkstedhåndbok for denne bilen med slik motor så klarer du jobben om du setter av en dag til jobben.

 

Som eksempel kan du ta en titt på denne tråden selv om den er til annen bil/motor. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=119565

Det som er likt såvidt jeg husker fra skifte på 1,9tdi på en A6 er at kamdrevet ikke har kile og derfor må stilles inn ved å ha remmens stramming i orden først, deretter at veiv står på ØD og at dieselpumpe låses av med et spesialverktøy (som man får kjøpt på Mekonomen/tilsvarende). Men på 1,9 er det kun en rem som går mellom veiv, kam, vannpumpe og dieselpumpe så til innstillingen av din motor tror jeg ikke det er påkrevet med måleur-innstilling. Men dette forutsetter at innstillingen pr i dag er bra, noe du ikke har garanti for. Så dersom du skifter selv bør du ta etterkontroll med vag-com eller på et verksted.

 

Mulig andre kan 1,9 motoren bedre og kan gi bedre svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.