Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått krøll med min tiptronic kasse på passatn `00 mod. Oljelekasje, sluring, etc.: bh :

Har Apu motor og EBU gearkasse.

 

Finnes det en annen type kasse jeg kan sette inn som tåler mere eller et overhalings kitt som er "kraftigere" en orginalt ? Har vurdert og bygge om til manuell, men det er digg med automat når man er på bytur.:o

 

Etter det jeg kan forstå så er dette noen jalla kasser, så det må vel være noen som har et stall tips eller 2 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produsenten sier MAX 60k pr olje og filterskift. dvs at pr 40k burde man skifte olje, filter og rengjøre bunnpanna/magnetene i kassa pga at man får ikke ut mer en halvparten av all olja. får vel bytta 4-5 liter av totalt ca 9.

 

Vis du har gjort dette hele tiden så er det rart du har fått problemer med den, så lenge du ikke kjører hardt før kassa er varm.

 

Det som dreper disse kassene er at det ikke blir skiftet olje, filter + rengjøring på de og da er det jo ikke rart de ryker. En annen ting er banekjøring da disse kassene har alt for liten oljekjøler får denne typen bruk.

 

Men var jeg deg ville jeg tatt og bytta olje og filter + rengjort bunnpanna og magnetene. Og sett om den blei bedre, ligger en guide her som beskriver nøye hva du trenger og gjøre.

 

Her er guiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har fått krøll med min triptronic kasse på passatn `00 mod. Oljelekasje, sluring, etc.: bh :

Har Apu motor og EBU gearkasse.

 

Finnes det en annen type kasse jeg kan sette inn som tåler mere eller et overhalings kitt som er "kraftigere" en orginalt ? Har vurdert og bygge om til manuell, men det er digg med automat når man er på bytur.:o

 

Etter det jeg kan forstå så er dette noen jalla kasser, så det må vel være noen som har et stall tips eller 2 :)

 

Kan være litt enig i at disse kassene er litt for svake/trenger oftere service = kostbart.

Men de er digg oxo. Det koster mere å ha Audi enn Mazda, men vi kjører audi alikevell:tilber:

 

Har lest her på forumet at NorskBildelesenter overhaler disse for ca 30K og at den er noe sterkere enn originalt etter det. Møller tar vel sine 60K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1600 i deler, å 2 timer arbeid. er ikke kostbart hver 40k km. Og dette greier alle selv siden man har den guiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1600 i deler, å 2 timer arbeid. er ikke kostbart hver 40k km. Og dette greier alle selv siden man har den guiden.

 

Det er sant hvis man gjør det selv, Men hos meg satt alle boltene så hardt at de to første jeg prøvde gikk i stykker. enda jeg brukte rett verktøy. Fant fort ut at dette gadd jeg ikke. Så da blir det å bruke verksted.

 

Desuten betalte jeg 2200 for delene, fikk ikke rabatt heller.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant hvis man gjør det selv, Men hos meg satt alle boltene så hardt at de to første jeg prøvde gikk i stykker. enda jeg brukte rett verktøy. Fant fort ut at dette gadd jeg ikke. Så da blir det å bruke verksted.

 

Desuten betalte jeg 2200 for delene, fikk ikke rabatt heller.: bh :

 

hmm, rart... men varme hadde vel gått da, menmen. Jeg får alltid 15% på alle deler på Møller Ålesund. godt fornøyd jeg:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifta olje og filter for ca 1 års tid siden på et toyota verksted som ikke helt viste hva de gjorde. For de hadde ikke fulgt riktig prosidyre når det gjaldt nivå på kassa:( Så jeg ble ille plaget med sluring i venstre svingene etter olje skifte, nå ser jeg at jeg har fått lekasje også... Så det er vel bare en ting og gjøre er plukke den ned for og skifte pakninger. Tror ikke at det har vært skiftet olje og filter før jeg fikk gjort det, står ihvertfall ikke noe om det i service hefte.

 

Så med og montere en GOD oljekjøler på kassa så vil jeg få en mere holdbar kasse? Er det da mulighet til geare opp motoren til 250 hk? eller er det dø født?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med oljekjøler gjelder vel banekjøring. Masse stess for motor å gir uten serlig fart som kjøler ned oljekjøleren. tror ikke den tåler mere ved vanlig kjøring, med mindre den er underdimensjonert.

 

Hvor er lekasjen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke problemet om vinteren, kun sommer hall året, var liksom derfor jeg tenkte på olje kjøler.

Kommer gearolje mellom gear og motor :\ .

 

Har blitt meg fortalt at disse kassene ikke tåler mere en MAX 200 hk, er dette tilfelle eller er det overdrevent? Finnes vel de som har over 200hk og tiptronic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke problemet om vinteren, kun sommer hall året, var liksom derfor jeg tenkte på olje kjøler.

Kommer gearolje mellom gear og motor :\ .

 

Har blitt meg fortalt at disse kassene ikke tåler mere en MAX 200 hk, er dette tilfelle eller er det overdrevent? Finnes vel de som har over 200hk og tiptronic?

 

Problemet med disse kassene er ikke antall HK men momentet. Vet det hvertfall en en i klubben som kjører A6 2.5TDi (150HK) skremt opp til 220HK, noe som har holdt fint i flere år. Ved chipping og Tiptronic er det viktig med momentbegrensning.

 

Men tilbake til topic så hører det ut som om lekkasjen har ført til at nivået på kassa er alt for lavt iom du nevner sluring bla. i svinger. Spørs om ikke det kan hjelpe mye med bytte av pakninger og påfyll av olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke problemet om vinteren, kun sommer hall året, var liksom derfor jeg tenkte på olje kjøler.

Kommer gearolje mellom gear og motor :\ .

 

Har blitt meg fortalt at disse kassene ikke tåler mere en MAX 200 hk, er dette tilfelle eller er det overdrevent? Finnes vel de som har over 200hk og tiptronic?

 

Ok, da så,

Det sto noe i den svenske oljeskifte guiden at en kunne ha litt mindre olje i varme land, Å la oljen renne ut helt oppe mot 45 grader.

 

Kansje du har hatt for mye oje, og dette utvidet seg så mye om sommeren at du har sprengt noen pakninger

 

Hva kassene tåler kommer vel an på hvor ofte du gir full gass oxo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange svar:) Da kan jeg vel bare ta det med ro når det gjelder skifte av kassa og heller tette olje lekkasjen, og skifte filter på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.