speedometer dødt på s2 etter clutchhavari. hva har skjedd?

Anbefalte innlegg

spant rundinger med s2'n her om dagen og det resulterte i null clutch.

bilen har stått parkert siden dette, til jeg fikk den slept avgårde nå i natt. men speedometeret er helt dødt!

kan det ha skjedd noe i kassen som gjør at speedometer ikke fungerer lenger?

takker for tips og erfaringer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noen drev i kassa di som har tatt kveld?

Eneste jeg kan komme på som kan ha noen nærværende sammenkobling :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noen drev i kassa di som har tatt kveld?

Eneste jeg kan komme på som kan ha noen nærværende sammenkobling :)

hmm. ja, er jo en mulighet for det. noe elektrisk kan vel ikke kortslutte på et clutch havari: klø : eller?

litt drit om det er et drev så har tatt kveld vertfall! kassa er jo nesten ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo normalt ikke være så mye elektronikk rundt clutchhuset på S2 at noe skal kunne ta skade ved utslitt clutch :)

Annen mulighet er jo at det ble noen kraftige rykninger/vridninger i kassa under spinninga , så overføringa på kassa kan ha klikka , eller ledningene i kontakten har løsna eller noe i den dur :)

Lykke til , får håpe det er en enkel løsning :)

(edit: Du har vel prøvd å bruke knyttneven litt rundt instrument huset? Nåla kan jo henge seg på disse gamle bilene :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke elektronisk på S2 a?

På Aby motor er det jo en veivakselføler, og 1 rpm føler nede ved clutchhuset. Denne bruker jo føleren på svinghjulet til å omdanne omdreininger til fart elektronisk til speedometeret. Hvis denne er knekt, vil ikke bilen starte, men kan jo hende føler har tatt kvelden bare også da. Håpe at det løser seg hvertfall ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke elektronisk på S2 a?

På Aby motor er det jo en veivakselføler, og 1 rpm føler nede ved clutchhuset. Denne bruker jo føleren på svinghjulet til å omdanne omdreininger til fart elektronisk til speedometeret. Hvis denne er knekt, vil ikke bilen starte, men kan jo hende føler har tatt kvelden bare også da. Håpe at det løser seg hvertfall ;)

Mulig jeg tyder deg feil , men snakker du om de to følerne som sitter på rett over clutchhuset og "leser" på svinghjulet?

De 2(triggersensor og rpm sensor) går nok til motorstyring , og ikke instrument:)

Instrumentets føler leses jo av i nærheten av venstre drivaksel :) , og på de gamle (type44/type85) så var det wire overføring , men på de senere årsmodellene så ble jo den overføringa mellom kasse og wire erstata med en elektronisk overføring:)

Det er den føleren jeg mener drives av drev nede i kassa.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Bård Even sier at føleren til speedometeret sitter ved venstre utgående aksling på kassen.

Denne var aveiret imitt tilfelle så det kan vær bare det som gjør det.

Bare sånn heilt tillfeldig at det kan ha skjedd sammens med at clutchen din tok kvelden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Bård Even sier at føleren til speedometeret sitter ved venstre utgående aksling på kassen.

Denne var aveiret imitt tilfelle så det kan vær bare det som gjør det.

Bare sånn heilt tillfeldig at det kan ha skjedd sammens med at clutchen din tok kvelden :)

ja, det er riktig så du sier her med plassering av stikken til å koble til speedometer.

kassen stammer foresten ikke fra s2 men s4 b5, om det har noe å si?

og bilen startet i natt da da jeg slepte den avgårde. bilen har jo stått ute i regnvær siden torsdag kveld. så om det har komt vatn ned på føleren er ikke usannsynlig. bilen sto på en ferjekai, så saltvann på alu blir jo eiret.

men skal få feil søkt litt i dag, og se om jeg finner ut av det. håper det er noe lettvint å ordne:o

takker for svar folkens:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde problem med speedometeret på sedanen min hver gang eg kjørte gjennom en stor vanndam. Da kutta det ut og det gikk litt tid før det kom tilbake. Tror det var en dårlig støvtetning over stikkeren nede ved girkassa som var feilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å nullstille systemet, ta av +en på batteriet i 20 min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.