Bytte clutch på Golf 3 diesel

Anbefalte innlegg

Må bytte clutchen på golfen til han far...

 

Er det mye arbeide og få byttet den?

Må både motor og gir ut, eller hoder det med og ta ut motorern?

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bytte clutchen på golfen til han far...

 

Er det mye arbeide og få byttet den?

Må både motor og gir ut, eller hoder det med og ta ut motorern?

 

Noen tips?

 

holder med å ta ut motoren??: klø : Det holder iallefall med å ta ut girkassa:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg synes det er enklest å slippe ned motor/gear/forstilling når jeg skal gjøre dette. skrur av eksos, rattstamme fra tannstang, gearoverføringer samt alle slanger og wire.

 

Gjør det fint på en dag.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tilgang på talje i taket, lønner jeg meg på og løfte motor og gir opp da?

 

Eller er det lettere og senke det ned uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei nei nei.

glem å ta ut motor/gir/forstilling på golf3, holder med gir som nevnt lenger oppe.

om du har tilgang på løftebukk er det det beste. Me går fint på gulvet om du jekker opp fronten godt.

Du kan eventuelt bruke en jekk som du hviler motoren på. Så er det bare å skru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det du gjør er at du kobler fra alt som sitter koblet til girkassen, fjerner batteriet, sette en jekk under motoren, så løsner du motorfeste som sitter på høyre side, og et "motorfeste" som går under girkassen og til karroseriet..den er rett ved siden av giroverføringen..(vet ikke om det er sånn på golf 3, er det på polo 96 modell hvertfall). Enkelt og greit fjerne alt som kan holde den fast.Du må også skru av drivakslingene fra girkassen. Så starter du å skru ut skruene fra girkassen til motoren. Og når du er klar til å ta ut girkassen slipper du jekken litt ned, sånn at motoren tilter litt ned mot høyre(blir da lettere å lirke ut girkassen). så drar du girkassen rett ut.. Men ikke klask den rett ned i gulvet. Ta den ut pent ;)

 

Når det er gjort er det ganske rett fram.. Men et par ting. Når du skrur ut clutchen må du huske å legge den nye skive samme vei som den gamle inn til motoren! Og du må sentrere den nye clutchen..

 

det var alt tror jeg. Jeg hadde aldri gjort det før eller sett noe gjøre det, jeg brukte ca 2-3 dager..da var jeg litt slapp. En instruksjonsbok til rep av golf 3 skader ikke heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man har gjort slik jobb før, bruker man 4t på en løftebukk. Greie biler å skru på. Når du skal ha ut kassen så vri den slik at du får H. drivakselflens over blokka, samme når du skal ha den inn, vri kassen til venstre.

Trenger ikke fjerne batteriet på golf3,

når du monterer clutchen fungerer det utmerket om du har org.sentreringsverktøyet.

Fjern braketten (motorfesste) som står i v.hjørnet. 3bolter på kassen og en bolt i en foring. Bruker å sitte, av og til rustet fast.

Fremre motorfeste har 2 bolter går gjennom kassen.

Clutchwiren har vel en slags festeanordning/låsing for å få den lettere på og av, bruker å være defekt. Men det finner du ut av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg byttet clutchen og fått på kassa igjenn, men den armen clutch wiren sitter på er det nesten ingen motstand på når jeg leer på den, er det riktig?

 

Når jeg får på clutch wiren så går armen på kassa opp... det er forresten en 020 kasse...

 

Hmmm....

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.