Motor går urent (Vento 1,6 100hk). Tips?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Vento som har drevet og fjusket litt den siste tiden. Den er ganske følsom for regn, og begynner å nykke litt ved moderate pådrag når den er kald. Særlig rundt 2000o/min. Blir bedre når den oppnår driftstemperatur. I tillegg yter den lite eller ingenting over 4000o/min.

 

Det er verdt å nevne at bilen har fulgt alle servicer, m/ stor service (plugger, filtre og olje) senest i Juni ved 141000km. Lambda sonden ble og byttet, og Temperatur sensoren ble byttet i fjor. Clutchen er ganske slitt, men slurer ikke. Kan det forklare at den går dårlig over 4000o/min? Tok diagnose med VAG com etter service og da var det bare Lamdaen som kom opp. Den er jo byttet nå.

 

Dette er noe jeg har tenkt å bli kvitt så tips/erfaringer mottas med stor takk:). Gjerne tips på hva man foreslår å bytte først:).

 

 

Mvh

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slettet feilen etter bytte av Lambda?

Jeg gjorde det samme som deg og da dukket en nye feil opp, veivsensor (crank position sensor).

Sitter bak kamdrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lamda sensoren fikk jeg byttet på verksted, så skulle tro de slettet feilkoden. Men det kan jeg jo sjekke opp i. skal forsøke å få tatt en diagnose så fort som mulig:)

 

Hva med pluggledninger, fordelerlokk, bensinfilter? Har det noe for seg å bytte?

 

Takk for svar forøvrig:)

 

Mvh

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis bilen er følsom for regn, kan man begynne å mistenke fordelerlokk, pluggledninger og coil. Har hørt noen sier at coilen er en svakhet på disse motorene...

 

Slet med noe av det samme som deg, og byttet det meste, men viste seg å være temp.sensor hos meg, men den har du jo byttet så.

 

Jeg har liggende en coil du kan prøve hvis du vil(den jeg byttet uten grunn)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, akkurat det med følsomhet for regn er jo et poeng. Tenkte på fordelerlokket først, var litt støv inni det. Har det noe å si? Er jo ikke så dyrt akkurat det da, så det går jo an å bytte uansett.

 

Vil feil på coilen komme opp på Vag Com? Kunne gjerne prøvd coilen din. det eneste er jo at du må sende den til meg da siden jeg bor i Bergen.

 

Takk for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammle pluggledninga bruka ta kveld når d bli bytta plugga på disse motoran ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt sikkert de orginale pluggledningene som står, så at de kan være sliten er ikke usannsynlig:). Er jo tross alt 11 år gammel snart.

 

Noen som vet noe om mulige årsaker til at den går dårlig over 4000o/min?

 

Hvis det er noen som har andre erfaringer/tips er det bare å skrike ut. Takk for svar sålangt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å bytte pluggledningene, fordelerlokk og rotor først. hvis det er støv inni der,kan det skape problemer ja. husk at det er noen tusen volt inni fordelerlokket, og det skal ikke mye til før det slår over. Og sannsynligheten for det blir jo større jo fortere rotoren går rundt... hvis ikke dette hjelper, så send meg pm, så kan jeg hive den coilen i posten en dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og en ting til... ikke kjøp pluggledninger og fordelerlokk på biltema! De passer ikke... hylsene til pluggene er for tykke,og går ikke nedi... og fordelerlokket passer ikke...

 

Bilxtra sine pluggledninger passer heller ikke, samme problem her. Kjøp på mekonomen!

 

(ganske trangt rundt pluggene på disse motorene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk Johan:)

 

Prøver å få byttet det i nærmeste fremtid, så gir jeg deg en lyd om hvordan det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare hyggelig! Ble litt frustrert selv når jeg hadde samme problem,så vet hvordan det er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne tråden igjen da jeg enda ikke har blitt noe klokere på hva problemet er:(

 

Jeg har nå byttet pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Og den diagnosen som ble tatt litt på sparket i dag viste kun feilkode på Lambda. Men den er jo byttet. Feilkoden ble slettet. Feil med selve lambda'en?

 

Bilen går hvertfall dårligere enn noen gang. Føles som om den er plombert. Liten trekkkraft over hele registeret, og over 4000o/min skjer det ingeting. På langtur til Sogn i helgen opplevde jeg en slags vibrasjon i girspak ved halv gass i 90km/t i både 4. og 5. gir. Ved full gass i samme hastighet var ikke den vibrasjonen der. Føltes nesten som om den droppet en sylinder eller noe da. Forbruk ved forrige småkjøringstank ble på 1,1 l/mil (dog med noe testing i forbindelse med feilsøking), og ved langkjøring i helgen 0,72l/mil. Så den bruker litt mer bensin enn hva som er normalt. Bilen jager og litt på tomgang, og kan være litt vrien å få start på når den er varm. (dauer på første førsøk, starter på andre).

 

Jeg har fått forslag om at reg reimen kan være problemet ved at den har slitt seg? Reg reim ble forøvrig byttet i 2004 ved 114 000km av Møller. Alle tips mottas med stor takk. Kan umulig være bra å kjøre rundt med den slik den er nå iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At registerreima er slitt skal ikke ha noe å si, men hvis den derimot er feilmontert vil det merkes.

Jeg vil anta at Møller vet hvordan dem skal time registeret:)

 

Jeg ser for meg vanntemperatursensor eller luftmengdemåler, altså motoren går i kaldstartsmodus: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også mulighet for defekt (tett) katalysator. Bare åpne tilkoblingen rett før katalysator og lys inn med en lommelykt, så ser du fort om det er småbiter (ikke bra) eller om den ennå er hel. :) Det kan gjøre noe med ytelsen på høyt turtall, men ikke noe med noe annet. BTW, ikke fall for "fristelsen" til å fjerne innmaten i katalysatoren om den er hel, det gjør bare vondt verre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:).

 

Bjørn: Ja skulle tro at Møller visste hva de gjorde, men de kan jo gjøre feil de og: klø :. Men etter det jeg har forstått så skulle bilen ha gått like dårlig helt fra reg reimen ble byttet til nå dersom den var montert feil? Dette er ikke tilfelle iallefall. Har tenkt å lese av litt verdier på temp sensoren med vag com. Vanntemperatursensor? Kan det forklare at arbeidstemperaturen innimellom stiger til 90 for så å falle til 75? Eller er det Termostaten/displayet?

 

Eyvind: Det med katalysator var litt interessant, for min søster nevnte noe om noen merkelige lyder som kom fra undersiden av bilen når jeg gjorde en forbikjøring for en måneds tid tilbake. Høres det ut som noe som kan bli forårsaket av en tett katalysator? Er verdt å sjekke ut iallefall. Må få ordnet dette.

 

Hvis noen har andre tips er det bare å skrike ut. Jeg famler i blinde her: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Bjørn: Ja skulle tro at Møller visste hva de gjorde, men de kan jo gjøre feil de og: klø :. Men etter det jeg har forstått så skulle bilen ha gått like dårlig helt fra reg reimen ble byttet til nå dersom den var montert feil? Dette er ikke tilfelle iallefall. Har tenkt å lese av litt verdier på temp sensoren med vag com. Vanntemperatursensor? Kan det forklare at arbeidstemperaturen innimellom stiger til 90 for så å falle til 75? Eller er det Termostaten/displayet?

 

Mener det skal være to vanntempsensorer, en til styrehjerne og en til instrumentet: klø :

Noen andre som kan bekrefte/avkrefte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått bilen tilbake fra verksted, og det viste seg at det var LMM'en som var synderen. Bra det ikke var noe mer alvorlig:).

 

Men mekanikeren, og til dels meg, syntes at den fremdeles trakk litt dårlig mellom 1500 og 3000 omdreininger. For eksempel i 4 gir i 60km/t ved drøyt 2000 omdreininger.

 

Hva er vanlige følgeskader ved defekt LMM? Katalysator ble nevnt. Clutchen er jo noe slitt, så den kan vel kanskje spille litt inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.