#1 Skrevet August 4, 2008 Hei Har en 00/01 A6 med 2,5 TDI V6 AKE motoren. Etter en langtur med mye frisk kjøring så jeg at tempen steg til 105 grader når jeg sto på tomgang, dette så jeg i VagCom. tempen skal være 88-105, jeg hadde altså 105,6 på motoren. Da er spørsmålet, skal en el.kjøle vifte slå inn eller er det viskose kobling på den? Jeg hørte ingenting ekstra fra den når jeg hadde 105,6 grader. Instrumentet viste det samme. Er det noe galt her eller?? Takk for svar:D Edit: Jeg har byttet giveren, noen andre tips? Relè? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 5, 2008 Er det noen givere jeg kan sjekke opp eller? Er det 1 giver til instrument og en til ecu og vifter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 5, 2008 4 runder på rudskogen, eneste som endret seg var oljetemp, vanntemp var den samme hele tiden.. Dro campingvogn til våler, eneste som endret seg var oljetemp opp lierbakkene\lange bakker.. Så om det er vanntemp som kødder er det noe som er feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 5, 2008 4 runder på rudskogen, eneste som endret seg var oljetemp, vanntemp var den samme hele tiden.. Dro campingvogn til våler, eneste som endret seg var oljetemp opp lierbakkene\lange bakker.. Så om det er vanntemp som kødder er det noe som er feil.. Hva lå oljetempen på banen og opp bakkene på da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2008 Ca 120 grader tror jeg det var, men da skal det også sies at det var 30 grader når vi kjørte til våler.. På rudskogen ga jeg meg etter 4 runder når olja nådde 120, men skulle kunne kjørt opp til 130 men droppa det for å si det sånn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 5, 2008 Ca 120 grader tror jeg det var, men da skal det også sies at det var 30 grader når vi kjørte til våler.. På rudskogen ga jeg meg etter 4 runder når olja nådde 120, men skulle kunne kjørt opp til 130 men droppa det for å si det sånn.. Okei, hva ligger oljetempen din på til vanlig da? Min legger seg på 110 grader ved normal kjøring, har sett den opp mot 115 grader ved frisk kjøring ved 30 grader og sol ute..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 5, 2008 Ved vanlig kjøring er det vel 60-70 grader jeg pleier å ha. (syntestjeg huske iallefall) Har du 110 grader er det iallefall alt for høyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2008 Normal olje ligger på streken før 120, usikker hva den tempen er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 5, 2008 ja, streken før 120, det blir vel 100 grader, det er der jeg ligger også. Jan Terje: 60-70 er vel litt lite er det ikke? Når oljen når 100 grader forsvinner fuktigheten i oljen så det er jo gunstig å få såpass temp...... Formannen på Møller Minde sier det er normalt å ligge opp mot 120 grader, kommer ann på belastningen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2008 ja, streken før 120, det blir vel 100 grader, det er der jeg ligger også. Jan Terje: 60-70 er vel litt lite er det ikke? Når oljen når 100 grader forsvinner fuktigheten i oljen så det er jo gunstig å få såpass temp...... Formannen på Møller Minde sier det er normalt å ligge opp mot 120 grader, kommer ann på belastningen.... nå var jeg ute å sjekka og jeg trodde 120 var rødt, men det var 180 som var rødt Så da stemmer det nok med rundt 100-120 grader ved normal kjøring etter som belastning o.l. Er lenge siden jeg har kjørt bilen nå gitt, eller begynner å bli gammel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 5, 2008 nå var jeg ute å sjekka og jeg trodde 120 var rødt, men det var 180 som var rødt Så da stemmer det nok med rundt 100-120 grader ved normal kjøring etter som belastning o.l. Er lenge siden jeg har kjørt bilen nå gitt, eller begynner å bli gammel Hehe, okei då så, vi får satse på at det er lenge siden du kjørte bilen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 8, 2008 Har olje noe å si på tempraturen? det er vel noen oljer som transporterer varme bedre enn andre, og dermed går på lavere tempratur, eller er jeg helt på jordet nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 8, 2008 Nå har jeg byttet giveren til viften, men viften starter framdelses ikke. Det står 95c og 102c på giveren. Det betyr vel at den slår inn på 102c og slår seg ut på 95c? Det neste nå er å sette 12V rett på viften, noen som har noe tips til hvordan det gjøres? Er det et relè til kjøleviften et sted jeg bør sjekke? Jan-Terje: Har ikke snøring i det hele tatt på oljer og den slags..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 8, 2008 Nå har jeg byttet giveren til viften, men viften starter framdelses ikke. Det står 95c og 102c på giveren. Det betyr vel at den slår inn på 102c og slår seg ut på 95c? Eventuelt at 1steg (halv fart) er på 95'C og 2steg (full fart) er på 102'C ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 8, 2008 Eventuelt at 1steg (halv fart) er på 95'C og 2steg (full fart) er på 102'C ? Ja, det er jo også en mulighet: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 8, 2008 Koblet nå 12V rett på viften, og den virker:) Satser på at det er relet, skal snakke med møller imorgen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 17, 2008 Var ikke relèet, fikk tilslutt byttet det. Men det viste seg å være en 40A sikring som sitter under dashbordet som var gått. Den skal jeg kjøpe imorgen, er en slik stor type som ikke bensinstasjoner har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 18, 2008 Sikring byttet:D Nå er det mer effekt i klimaen med engang bilen blir startet:D:D Så virker alt:D:D Bank i bordet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...