#1 Skrevet August 4, 2008 Skal bytte fra 5-trinns kasse til 6-trinns på en 2.2T S4 Hvilke deler er det som må byttes for å få dette til å fungere? Hvordan er det med sjaltemekanismen? Må det byttes masse deler der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 4, 2008 det skal være plugg and pray det alt passer blei gjort på min for 2 år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 4, 2008 Geeenialt Takk for raskt svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2008 Sitter med tilpassing av stagene nå. Har behold giroverføringen fra 5 trinn'en, siden du mente dem var like. Hvordan får jeg tilpasset dem slik at dem treffer girene som det skal? Skal stagene monteres slikt at staget i girkassen går i kanten på staget til giroveføringa, eller må det tilpasses custom på en måte? Er det noen oppskrift på det slik at jeg slipper å dra ned mellomakslingen senere (går kanskje uten å dra den ned og, men blir jævlig trangt). Ved å variere på hvor jeg strammer bolten går girene fra å være veldig tunge, til veldig lette og lange skift. Har ikke fått luftet klusj eller fått på olje enda.. Skal gjøres etterhvert. Input please 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2008 Hvis stagene fra kassa er like så er vel i hvertfall selve mekanismen under gistanga ulike, tror jeg. 6 trinns er det mer bevegelse på i side. Edit: Da var det nok feil på S4, men på nyere A6 fra 95 mod er det helt ulik mekanisme på 5 og 6 trinns. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2008 Hvis stagene fra kassa er like så er vel i hvertfall selve mekanismen under gistanga ulike, tror jeg. 6 trinns er det mer bevegelse på i side. Hmm.. kanskje jeg bare skal bruke giroverføringa fra 6-trinnen da. Går jo kjapt å bytte det. Har kjørt både 5-trinns og 6-trinns, selv syns jeg 6-trinnen var tettere enn 5-trinn jeg da.. Har ikke sjekket om stagene på kassene fra 5 trinn og 6 trinn er like.. Men uansett, om jeg bruker giroverføringa fra 6-trinnen på 6'er kassa, er det noe justeringer som skal gjøres på det? Eller er det bare å montere stagene slik at staget fra girkassa går helt tilbake til forhøyninga på staget til giroverføringa - altså ingen finjusteringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2008 Har tittet litt i delekatalogen. Det eneste som skiller 5-trinns CBD kasse og 6-trinns CBL kasse er en sjaltesylinder på girkassestaget. Staget på sjalteakselen på giroverføringa er like på alle kassene til AAN motoren (ingen merknader) - så da trenger jeg nok ikke å bytte giroverføringa.. Da lurer jeg egentlig kun på om det er noe finjusteringer på dette, eller om jeg skal skyve begge stagene til dem møter hverandre i forhøyningen og skru dem fast der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2008 eg sku gjerne ha svart deg på det, men eg hadde ein mekaniker som bytta det for meg.. men han sa at han brukte det i fra gamle kassa, for dei staga eg hadde fått med 6 trinns kassa va ikkje mye fine.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 21, 2008 Tips? Skal man justere på begge stagene? Er det noen grove tips for å få dette til å gå overens? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 21, 2008 du kommer jo til stagene.. Så bare å montere, også justerer du mens alt står ? Sånn jeg justerte på 200'n Og det er jo likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 21, 2008 (endret) Ja, har fått på det meste nå, men sliter med å treffe riktige gir. Er ute etter justeringstips. Enten treffer jeg de høye girene, eller de lave, så og si. Revers er også problematisk til tider å finne. Har prøvd litt av hvert nå og begynner å bli lei av å krype inn og ut under bilen Skal jeg f.eks begynne med det ene staget, og når jeg har truffet "noe" riktig der, så gå over på det andre å justere? De som har hatt nede girkasse før av dem jeg kjenner har bare trengt å dra bolten i skinna så langt den går for så å stramme til - så sitter'n. Det funker ikke her Skulle nesten tro at dem bruker forskjellige stag på sjaltemekanismen, 5-trinn og 6-trinn. Men i følge ETKA benytter AAN samme sjaltemekanisme. Er kun sjaltesylinderen på kassa som skiller 5-trinn og 6-trinn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 3, 2008 Var ikke så rart at jeg ikke klarte å justere dette riktig.. ene staget var bøyd! Når det ble retta på ble det jo noe enklere å få det til å stemme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 3, 2008 Vil det si at du bare byttet til 6-trinns kasse og brukte alt av den gamle overføringen ifra 5-trinns kassa? Du fant alle girenen nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...