Anbefalte innlegg

Skal bytte fra 5-trinns kasse til 6-trinns på en 2.2T S4

 

Hvilke deler er det som må byttes for å få dette til å fungere? Hvordan er det med sjaltemekanismen? Må det byttes masse deler der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det skal være plugg and pray det :) alt passer :) blei gjort på min for 2 år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geeenialt ;)

 

Takk for raskt svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter med tilpassing av stagene nå. Har behold giroverføringen fra 5 trinn'en, siden du mente dem var like. Hvordan får jeg tilpasset dem slik at dem treffer girene som det skal? Skal stagene monteres slikt at staget i girkassen går i kanten på staget til giroveføringa, eller må det tilpasses custom på en måte?

 

Er det noen oppskrift på det slik at jeg slipper å dra ned mellomakslingen senere (går kanskje uten å dra den ned og, men blir jævlig trangt). Ved å variere på hvor jeg strammer bolten går girene fra å være veldig tunge, til veldig lette og lange skift.

 

Har ikke fått luftet klusj eller fått på olje enda.. Skal gjøres etterhvert.

 

Input please :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis stagene fra kassa er like så er vel i hvertfall selve mekanismen under gistanga ulike, tror jeg. 6 trinns er det mer bevegelse på i side.

 

Edit: Da var det nok feil på S4, men på nyere A6 fra 95 mod er det helt ulik mekanisme på 5 og 6 trinns.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis stagene fra kassa er like så er vel i hvertfall selve mekanismen under gistanga ulike, tror jeg. 6 trinns er det mer bevegelse på i side.

 

Hmm.. kanskje jeg bare skal bruke giroverføringa fra 6-trinnen da. Går jo kjapt å bytte det.

 

Har kjørt både 5-trinns og 6-trinns, selv syns jeg 6-trinnen var tettere enn 5-trinn jeg da..

 

Har ikke sjekket om stagene på kassene fra 5 trinn og 6 trinn er like..

 

Men uansett, om jeg bruker giroverføringa fra 6-trinnen på 6'er kassa, er det noe justeringer som skal gjøres på det? Eller er det bare å montere stagene slik at staget fra girkassa går helt tilbake til forhøyninga på staget til giroverføringa - altså ingen finjusteringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tittet litt i delekatalogen. Det eneste som skiller 5-trinns CBD kasse og 6-trinns CBL kasse er en sjaltesylinder på girkassestaget. Staget på sjalteakselen på giroverføringa er like på alle kassene til AAN motoren (ingen merknader) - så da trenger jeg nok ikke å bytte giroverføringa..

 

Da lurer jeg egentlig kun på om det er noe finjusteringer på dette, eller om jeg skal skyve begge stagene til dem møter hverandre i forhøyningen og skru dem fast der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg sku gjerne ha svart deg på det, men eg hadde ein mekaniker som bytta det for meg.. men han sa at han brukte det i fra gamle kassa, for dei staga eg hadde fått med 6 trinns kassa va ikkje mye fine..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips? :)

 

Skal man justere på begge stagene? Er det noen grove tips for å få dette til å gå overens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kommer jo til stagene.. Så bare å montere, også justerer du mens alt står ? Sånn jeg justerte på 200'n

Og det er jo likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har fått på det meste nå, men sliter med å treffe riktige gir.

 

Er ute etter justeringstips. Enten treffer jeg de høye girene, eller de lave, så og si. Revers er også problematisk til tider å finne. Har prøvd litt av hvert nå og begynner å bli lei av å krype inn og ut under bilen ;)

 

Skal jeg f.eks begynne med det ene staget, og når jeg har truffet "noe" riktig der, så gå over på det andre å justere?

 

De som har hatt nede girkasse før av dem jeg kjenner har bare trengt å dra bolten i skinna så langt den går for så å stramme til - så sitter'n. Det funker ikke her :(

 

Skulle nesten tro at dem bruker forskjellige stag på sjaltemekanismen, 5-trinn og 6-trinn. Men i følge ETKA benytter AAN samme sjaltemekanisme. Er kun sjaltesylinderen på kassa som skiller 5-trinn og 6-trinn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke så rart at jeg ikke klarte å justere dette riktig.. ene staget var bøyd! Når det ble retta på ble det jo noe enklere å få det til å stemme :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at du bare byttet til 6-trinns kasse og brukte alt av den gamle overføringen ifra 5-trinns kassa? Du fant alle girenen nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.