Anbefalte innlegg

Var og målte kompresjonen på bilen i dag, og det kan vel kanskje se ut som jeg må bytte toppakning. I den forbindelse spør jeg forumets medlemmer om de har noen plasser som er å anbefale når det gjelder kjøp av deler?

Lurer også på om jeg bør bytte noe annet når jeg først er "i gang" med motoren? Er så greit å ha alle deler o.l. klart før en skal begynne å skru, så slipper det å bli noen særlige "forsinkelser" :)

Har ellers tenkt å bytte registerreim/strammehjul samtidig, samt ventilløftere. Noe annet, strekkboltene kanskje?

 

Samtidig lurer jeg på om noen kan sjekke opp i mot vårt familiealbum akte om det eksisterer noen informasjon/illustrasjoner e.l. som kan være greit å ha. Har fremdeles ikke fått fart i mitt familiealbum :(

 

Glemte å skrive at det er en -93 A80 B4 2.0E (ABK) det dreier seg om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville bytta topppakning, ventil tetninger, løftere, strekkbolter,regreim og strammehjul

Bilde topp

abk topp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, takk for info. Det var bare ventiltetningene jeg manglet da ;) Vet du hva disse ligger på i pris ca. da?

Ellers så står det vel kanskje noe i akte om hvor stort moment man skal bruke på strekkboltene, evnt. i hvilken rekkefølge de skal settes fast?

Er takknemlig for all hjelp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke priser på den motoren, Moment står ikke i familie albummet. Er ikke værre en å stikke innom biltema og handle Haynes boka...koster ikke mer en 198.- hvis jeg husker rett.

Der står det meste ang det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetningene koster ikke mange kronene, og er verdt å skifte når du først har tatt av toppen.

Moment på tiltrekking :

Steg 1 ; 40 Nm, Steg 2 ; 60 Nm, Steg 3 ; + 180 grader.

 

Tiltrekkingsrekkefølge på bilde.

 

Ville seriøst ha vurdert å skifte til trimkam når du er i gang ;)

tight.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Aner ikke priser på den motoren, Moment står ikke i familie albummet. Er ikke værre en å stikke innom biltema og handle Haynes boka...koster ikke mer en 198.- hvis jeg husker rett.

Der står det meste ang det.

 

Har Biltema Haynes bok av denne modellen da? Har lett og lett, men ikke funnet noe ennå. Jeg vet at de har til A80 B3... men det hjelper ikke meg. Eller kan jeg bruke denne boken, samme motorer kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Ventiltetningene koster ikke mange kronene, og er verdt å skifte når du først har tatt av toppen.

Moment på tiltrekking :

Steg 1 ; 40 Nm, Steg 2 ; 60 Nm, Steg 3 ; + 180 grader.

 

Tiltrekkingsrekkefølge på bilde.

 

Ville seriøst ha vurdert å skifte til trimkam når du er i gang ;)

 

Ja, jeg også har vurdert å skifte til trimkam :) Men jeg er ikke helt sikker. Noen småting som må vurderes (mye ekstraarbeid og større utgifter?). Er student, så en må prøve å prioritere økonomien litt. Den skal ikke bare holde i dag, men også i to år til framover!

Men selvfølgelig det hadde vært f*#n's så artig! :D Noen som vet hvor mye ekstra en kan få ut av noe slikt da, og hva det evnt. vil koste?

Ellers så skal jeg også planslipe toppen. Da den har gått varm så gjør jeg dette for sikkerhets skyld. Er det ikke mulig å slipe ned og endre/øke kompresjonen noe også da? Noen som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går bra å slipe ned litt på toppen for å øke kompresjonen. Men for all del, ikke bli overivrig! :D Jeg er ikke verdensmester på dette området, men en 0,5 - 0,7mm burde være nok. Sikkert noen andre her som kan si noe mer om dette. En trimkam koster vel noe rundt 2.500,- En annen ting du bør gjøre når du først har åpnet toppen er å sjekke at luftkanalene er blanke. Porting kunne vært kjekt, men på studentbudsjett så er det kanskje litt for dyrt? Men tipper du burde klare rundt 20hk ekstra med plansliping og trimkam, litt ettersom hva slags kam du går for. Mulig det kan være en ide å få justert bensin/tenning hvis du bytter kam?

 

Bare noen tanker tidlig på morgenkvisten : sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Ja, jeg også har vurdert å skifte til trimkam :) Men jeg er ikke helt sikker. Noen småting som må vurderes (mye ekstraarbeid og større utgifter?).

Blir ikke noe ekstraarbeid av dette, for å skifte løfterene og ventiltetningene må jo kammen av likevel. Det eneste ekstra er en skrue i kamdrevet, men denne må du sikkert ut med likevel for å få ut kammen. Pris på 268 graders kam, rundt 2300 vil jeg tro. Mye av dette kan du spare inn på å handle billige løftere (sjekk PM). Og ja, du får mer moment over hele registeret, ikke tap noe sted kontra orginal kam. Mer effekt får du da følgelig også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg skal prøve å ikke bli overivrig når det gjelder sliping av toppen. Den skal i jo inn og bli planslipt allikevel, så da skal jeg snakke med de som skal slipe den "litt ekstra" :) Får prøve å undersøke hvor mye jeg kan gjøre dette...

Men hvis det er noen av forumets deltakere som har erfaring med sliping av topp for å øke kompresjonen, og har en bestemt mening om hvor mye det skal slipes, så må de for all del si det!

 

Porting har også vært inne på tankene mine, men jeg er usikker på dette også. Har svært lite eller ingen erfaring med trimming av motor, så alt dette er nytt for meg. Har jo prøvd å lese meg til litt, så en plukker jo opp litt her og litt der, men noen verdensmester er det lenge til jeg blir på dette området ;)

Økonomien kommer selvfølgelig inn i bildet når det gjelder porting også. Også må jeg vurdere en ting til, skal jeg ha bilen eller ikke under studenttiden? Mest sannynlig, ja jeg skal ha bilen. Prøvde å annonsere den til salgs, fikk bud, men jeg godtok ikke. Klarte ikke å ta farvel med kjerra mi :P Så det kan se ut som om den blir i mine hender i to år til. Og da må det jo kostes på litt :D Så man må sette det litt opp imot hverandre, det blir litt ekstra akkurat nå, men det er jo "billigere" å gjøre det nå enn senere, da man allerede skal av med toppen etc...

 

Hermann; Har sjekket PM, og takker for den ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å finne ut hvor mye du kan slipe av toppen må du først vite hvilken kompresjon motoren har i dag, og deretter hvilken kompresjon du ønsker.

 

Deretter er det et regnestykke for å finne ut hvor mye du må ta av for å få den ønskede kompresjonen.

 

Husker ikke regnestykket i hodet, men det er ikke veldig vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge instruksjonsboken så skal motoren ha en kompresjon på 10,4. Målte kompresjonen på motoren i går, og den lå noe over på tre sylindere, mens den fjerde lå ganske lavt (skyldes vel defekt toppakning).

Hvilken kompresjon jeg ønsker vet jeg ærlig talt ikke, da jeg ikke har så stor erfaring rundt akkurat dette. Ønsker vel "mest mulig", men samtidig ikke "for mye", slik at det ikke går vesentlig utover motoren på andre måter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gått noe særlig mer opp på en standard motor jeg.

 

Hvis det bare er en sylinder som har lav kompresjon ville jeg gjettet på noe annet en toppakningen.

 

De gangene jeg har vært borti defekt toppakning så har den vært defekt mellom 2 eller flere sylindere og dette vil jo gi lav kompresjon på i hvert fall 2 sylindere.

 

Det er nå min erfaring i hvert fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Tror ikke jeg ville gått noe særlig mer opp på en standard motor jeg.

Enig, 10,4 er ikke lav kompresjon.

 

Hvis det bare er en sylinder som har lav kompresjon ville jeg gjettet på noe annet en toppakningen.

Utett (eksos)ventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Enig, 10,4 er ikke lav kompresjon.

 

 

Utett (eksos)ventil?

 

F.eks. ventil ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Enig, 10,4 er ikke lav kompresjon.

 

 

Utett (eksos)ventil?

 

10,4 er ikke lav kompresjon nei, for det er jo den kompresjonen motoren skal ha ifølge instruksjonsbok!

Kompresjonen på den ene sylinderen er på mellom 5 og 6, og det synes jeg er noe lavt.

Utett (eksos)ventil? Mulig det... men hva er da årsaken til at bilen lekker kjølevæske? Samt at den får mye "falsk luft" i kjølesystemet. Har luftet og luftet, men allikevel så bygger det seg opp store menger luft i kjølesystemet. Er nok at jeg kjører ett par mil, og hvis jeg da åpner lokket til kjølevæskebeholderen, så er det som å åpne en godt ristet cola-flaske.

En av grunnene til at jeg mistenker toppakninger, er at disse nevnte problemene oppsto etter at motoren gikk varm for meg for en stund siden.

Fullt mulig at det kan være noe annet enn toppakningen, det er derfor jeg spør :) Og jeg takker for alle synspunkter og meninger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

10,4 er ikke lav kompresjon nei, for det er jo den kompresjonen motoren skal ha ifølge instruksjonsbok!

Kompresjonen på den ene sylinderen er på mellom 5 og 6, og det synes jeg er noe lavt.

Utett (eksos)ventil? Mulig det... men hva er da årsaken til at bilen lekker kjølevæske? Samt at den får mye "falsk luft" i kjølesystemet. Har luftet og luftet, men allikevel så bygger det seg opp store menger luft i kjølesystemet. Er nok at jeg kjører ett par mil, og hvis jeg da åpner lokket til kjølevæskebeholderen, så er det som å åpne en godt ristet cola-flaske.

En av grunnene til at jeg mistenker toppakninger, er at disse nevnte problemene oppsto etter at motoren gikk varm for meg for en stund siden.

Fullt mulig at det kan være noe annet enn toppakningen, det er derfor jeg spør :) Og jeg takker for alle synspunkter og meninger...

Grunnen til at det kommer luft inn i kjølesystemet ditt er nok sikkert på grunn av defekt toppakning, men det er nok ikke toppakningen som gjør at du har litt lavere komp. på en sylinder. Er sikkert en eksosventil som er årsaken der vil jeg tro, slip den (eller gjerne alle) når du tar av toppen. Dette er fort gjort, og er noe du kan gjøre selv, du trenger bare å kjøpe ventilslipepasta og et dertil egnet verktøy (selges bl.a. på Biltema).

 

Når motoren er varm, vil det alltid komme luft ut av kjølesystemet når du skrur av påfyllingslokket... Kjølesystemet står under trykk, ca. 1 bar.

 

 

Hvorfor sitter du egentlig oppe midt på natten ? : sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå kan jeg begynne å bli litt enig :) Var jo meningen å kjøpe ett slipesett, og der skulle det være alt nedi borsett fra løftere og strekkbolter, og da regner jeg med at det er ventilslipepasta der også.

At det alltid vil komme luft ut av kjølesystemet kan jeg også si meg enig i, men det får da være måte på med luft. Kan gjerne vente til motoren har blitt nedkjølt igjen også (over natta f.eks.), men allikevel så kommer det godt med luft ut når lokket blir skrudd av.

 

Hvorfor jeg sitter oppe midt på natten, si det, ute å farter litt kanskje ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Enig, 10,4 er ikke lav kompresjon.

 

 

Utett (eksos)ventil?

 

hmmmm....

 

fikk du 10.4 bar trykk ved kompresjonstest?

 

Dette må ikke forveksles med kompresjonsforholdet på motoren....

 

Nå har jeg ikke tallene heeelt i hodet, men en motor med 10-1 i kompresjonsforhold har vanligvis ca 14bar ved en kompresjonstest.

 

En motor med 8.0-1 i kompresjonsforhold har ca 12bar ved en kompresjonstest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei nei nei, fikk ikke 10,4bar på kompresjonstesten! Hvis dere skal misforstå meg, så må dere misforstå meg rett ;)

10,4 er det som står i instruksjonsboken at motoren skal ha (regner da med at dette er kompresjonsforholdet som du skriver)!

Når jeg målte kompresjonen før helgen så fikk jeg ett resultat på;

1.sylinder:ca.12 / 2.sylinder:ca.12 / 3.sylinder:ca.12 / 4.sylinder:ca.5-6

(dette er ca. tall da jeg ikke har de eksakte tallene i hodet, dvs. at ca.12 kan være 11,5-12,5)

 

Hva skal evnt. en motor med kompresjonsforhold 10-4 ha i trykk ved en kompresjonstest da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei,legger bare inn et par kjappe ting.

siden det er så stort avik på sylinder nr 4 bør du ta en sylinderlekkasje test,kan jo enten være utett ventil/eller ligge i stempelringene.

angående sliping av ventiler,IKKE bruk slipepasta.

ventilene bør slipes på ventilslipemaskin og setene "freses"

 

forresten,har du tatt vært innom ett verksted å tatt en toppakningstest? er gjort på 2 min.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg scannet siden i instruksjonsboken...

motorhidden.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

forresten,har du tatt vært innom ett verksted å tatt en toppakningstest? er gjort på 2 min.

 

:)

 

Har ikke tatt noe annet enn en kompresjonstest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.