Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Nei nei nei, fikk ikke 10,4bar på kompresjonstesten! Hvis dere skal misforstå meg, så må dere misforstå meg rett ;)

10,4 er det som står i instruksjonsboken at motoren skal ha (regner da med at dette er kompresjonsforholdet som du skriver)!

Når jeg målte kompresjonen før helgen så fikk jeg ett resultat på;

1.sylinder:ca.12 / 2.sylinder:ca.12 / 3.sylinder:ca.12 / 4.sylinder:ca.5-6

(dette er ca. tall da jeg ikke har de eksakte tallene i hodet, dvs. at ca.12 kan være 11,5-12,5)

 

Hva skal evnt. en motor med kompresjonsforhold 10-4 ha i trykk ved en kompresjonstest da?

 

10.4 i kompresjonsforhold bør normalt være rundt 14-15 bar på en motor i meget god stand. minimumskravet er iaf latterlig lavt, mener det er 6 eller 8 bar ca det står i bentleymanualene... men skal ikke være mer enn 1 bar som skiller mellom sylindrene..

 

har du rundt 12 er ikke det så ille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ha rundt 12 er vel ikke det verste nei, med det er fjerde sylinder da, som ligger helt ned i mot 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevnte varmgang, hvor varm da?

 

Hvis motoren har vært tilstrekkelig varm så kan toppen ha slått seg litt og dette kan skape problemer.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å skaffe en brukt topp, tror nesten det blir billigere enn maskinering av den du har + alle deler og slikt.

 

Ventilslipejobb er etter min mening ikke noe man gjør selv, det krever korrekt verktøy og utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får en tak i en brukt topp vet en jo aldri hvordan stand den er i,så er jo forsåvidt ikke så dumt å overhale den man har,forutsetter at en kan gjøre det meste selv.

husk å mål om blokka er plan også siden den har vært varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor varm skal jeg ikke si med sikkerhet, da jeg rett og slett ikke husker/vet det nøyaktig. Tør jeg tippe på rundt 120 grader?

At toppen kan ha slått seg er jo grunnen til at jeg vil planslipe toppen for å være sikker.

Hva ligger en brukt topp på i pris da? Ifølge NBS' priskatalog så synes jeg de er dyre nok, 2440-4878kr. Og man kan vel være både heldig og uheldig her også, man vet jo ikke hva disse toppene har vært gjennom før av vedlikehold etc.

Noen som vet hva som bruker å bli tatt for plansliping av topper da? Skal høre litt mer om priser på deler på mandag, men BilXtra skulle i allefall ha ca. 600kr for ett sett med toppakning, ventiltetninger og tetninger/pakninger til kam. I tillegg kom da ventilløfterne og strekkboltene, men så kan jeg trekke fra rabatt som vi får hos dem gjennom klubben.

Også spørs det om man skal koste på å sette inn en trimkam da... får se om jeg får svar fra vedkommende jeg har kontaktet. Hermann, kan du gi ham ett hint om at han har fått PM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

får en tak i en brukt topp vet en jo aldri hvordan stand den er i,så er jo forsåvidt ikke så dumt å overhale den man har,forutsetter at en kan gjøre det meste selv.

husk å mål om blokka er plan også siden den har vært varm.

 

Enig med deg her. . .

Men det skal vel noe mer til at blokka har slått seg? Denne er jo av støpejern og tåler høyere temperaturer enn toppen som er av aluminium/lettmetall. Eller er jeg helt på jordet nå :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er ikke på jordet nei, blokka tåler mer enn toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg mente på ja. Det hører vel mer til sjeldenhetene at det er blokka som har slått seg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er jeg enig i,men når du skal ha alt av så kan en likegodt sjekke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jojo, for såvidt. Tok poenget ditt fra starten av ;)

Liker selv også å være på den sikre siden, og sjekker gjerne derfor en ting for mye enn en for lite. Kanskje derfor jeg poster enkelte tråder her på forumet? :)

Ellers skal jeg se om jeg får tid til å stikke innom Bilsentrum i morgen (den lokale VW-forhandleren) og høre om de har en formening om hva problemene kan skyldes, og samtidig få pris på deler.

Håper og tror at jeg får ett fornuftig svar fra Bilsentrum. De har i allefall vært svært hyggelige og imøtekommende tidligere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått ett lite tips om å sette trykkluft på radiatoren for å sjekke evnt. kjølevannslekkasje. Noen som vet hvordan dette gjøres, eller rettere sagt hvor jeg skal sette på lufttrykk?

Skal også kjøre trykkluft ned i plugghullene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykluft kan brukes for å finne lekkasje i kjøleanlegget ja, det stemmer.

du må bare ha et lokk med adapter til trykkluft og deretter begynne LAVT trykk.

Er det lekkasje et sted så skal du kunne finne dette ved å lete litt, evt lytte.

 

Trykkluft i sylindrene vet jeg blir brukt ifm. bytte av bentiltetninger, ventilfjærer og slikt. Da ramler nemlig ikke ventilene ned i sylinderen.

 

Kan sikkert brukes til å se om det er stor lekkasje i sylinderen, men det vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Har fått ett lite tips om å sette trykkluft på radiatoren for å sjekke evnt. kjølevannslekkasje. Noen som vet hvordan dette gjøres, eller rettere sagt hvor jeg skal sette på lufttrykk?

Skal også kjøre trykkluft ned i plugghullene...

Det finnes eget verktøy til å sette trykkluft på kjøleanlegget, som består av diverse lokk og en pumpe. Lokket settes på påfyllingshullet på radiatoren eller på ekspansjonstanken, i ditt tilfelle sistnevnte. Pump opp til 1 bar eller mer og sjekk for lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Det finnes eget verktøy til å sette trykkluft på kjøleanlegget, som består av diverse lokk og en pumpe. Lokket settes på påfyllingshullet på radiatoren eller på ekspansjonstanken, i ditt tilfelle sistnevnte. Pump opp til 1 bar eller mer og sjekk for lekkasje.

 

Javel, får se om jeg kanskje finner noe slikt verktøy da. Hvem kan ha dette da? Biltema, BilXtra, Mekonomen etc. ...?

Ifølge Bilsentrum kunne jeg også sette trykkluftpistolen nedi plugghullene (ett om gangen selvfølgelig :) ) for å sjekke etter lekkasje. Det var bare å surre en fille eller lignende for å få det tett rundt plugghullet, og deretter blåse inn luft, og hvis det da boblet i ekspansjonstanken så var det lekkasje. Kan prøve denne da før en evnt. kjøper seg noe annet verktøy (hvis jeg ikke får lånt meg noe da, godt mulig det).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.