Gearkasse bytte! (Jetta Einser )

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Æ treng nån tips.

Har fått bytta gearkassa i Jetta Einseren min. Fra orginal 4-trinns til Gti 5-trinns kasse. Kjøpte alle overføringene som var annerledes ny på Møller Ryen.

Men problemet nå er at jeg ikke får d til å funke. Enten så har jeg ikke revers (med "riktig" kortere gtioverføringsdel) eller så har jeg ikke 5. gear (med litt lengere "gal" 4-trinns overføringsdel)

Og når jeg mangler 5. gearet, går reversen inn utenfor sperra.

HVA kan jeg gjøre? Det er jo kun einser-deler.

Noen som har gjort d samme?

MVH

Daniel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er muligens ikke bare de løse stagene som er forskjell...

 

Problemet ditt er at 5 trinnskassa har lenger vandring inn-ut på shifter-armen som sitter på girkassa.

 

Litt vanskelig å forklare åssen det funker, men jeg skal iaf prøve...

 

Når du beveger girspaken din sideveis så gå shifterarmen på girkassa inn og ut.

Når du beveger girspaken frem-tilbake så går shifterarmen på girkassa fra høyre til venstre.

 

Det som ser ut til å være problemet ditt er at du ikke får bevegd shifterarmen nok inn og ut.

 

Nå husker jeg ikke om det er justering på de stagene på mk1, mulig det kan være nok å justere på de?

 

Sitter og to deler til som har betydning, den ene sitter på girkassa og den andre sitter rett på staget som går fra girspaken. Regner med du har brukt den som satt på 5 trinns kassa på girkassa, men den andre er kanske den som satt på bilen?

 

Håpløst å forklare det her gitt....

 

Finn frem lommelykt og en kompis og titt på stagene mens han røsker i girstanga, så skjønner du nok hva jeg mener... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. D som er rart, er at når jeg bruker gti delen(som er annerledes fra 4-trinns) vil ikke stagene langt nok inn i gearkassa, og jeg får da ikke revers. Men med 4-trinnsdelen går den for langt, og jeg mister 5.gearet, og reversen får du der 1.gearet egentlig skal være. Det jeg mener er at, om det finnes en del som er imellom gtidelen og den orginale 4-trinnsdelen, vil lengden bli riktigere. Men det er vel mere enn denne ene delen som er problemet mitt. Vil bare klare å fixe dette sjøl, så jeg slipper å dra på Møller og få det fixa.

 

Da_aN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

 

Skjønner at ideen min ikke funka..

Du kan justere litt på lengden ved å ikke presse staget som er kobla til stanga som er kobla til selve girspaken ikke så langt inn på splinsen (for en håpløs setning.....), om du skjønner hva jeg mener.

Har i og for seg hatt samme problemet selv (og det er ikke 100% hos meg heller), men tror du skal prøve å flytte det nevnte staget en spline til venstre og se om det funker bedre da (eventuelt to, men prøv med en først).

 

Lykke til.

 

Hilsen Andreas (som ennå ikke har prøvd ut sin egen ide ennå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.