#1 Skrevet August 6, 2008 hallo har en golf 3 vr6 som jeg skulle ha senket litt i front, Det sitter gule koni på bilen med den justeringmuligheten på toppen, men den justerer vel bare hardheten på demperne ? ossen er det da mulig å senke bilen mere foran? noen som har erfaring med disse demperne? om det er mulig evt hvordan det gjøres, takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 6, 2008 Man kan flytte fjær skålen på demperen,det er slisset spor til dette i demperen. Justeringen er kun til trykket i demperen.(hard/myk) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 6, 2008 Låner tråden din litt for ett spørsmål:p Hvordan vei justerer man for Mykere, hardere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 6, 2008 Det er kun bak at Koniene har fjærbein med fem spor for å kunne variere innfestingshøyden på den nedre fjærskåla. Med klokka -> hardere. Mot klokka -> mykere. Dersom demperne står i grunninnstilling mener jeg å huske at du kan dreie inntil 720 grader med klokka for å endre demperne i retning hardere (dvs. fire x 180 grader). Nå endret slik at teksten stemmer med både matematikken og monteringsanvisninga til Koni, som jeg nå har tatt fram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 6, 2008 Dersom demperne står i grunninnstilling mener jeg å huske at du kan dreie inntil 540 grader med klokka for å endre demperne i retning hardere (dvs. fem x 180 grader). 3 ganger 180 grader tror jeg vi blir enige om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 6, 2008 3 ganger 180 grader tror jeg vi blir enige om Ikke si det til noen, a'. Dette var pinlig;). Forresten tok jeg feil ang. antall "trinn" man kan dreie med klokka. Jeg har endret teksten ovenfor slik at det som står der skal stemme. Konklusjonen må bli at det ikke lønner seg å svare på "vanskelige" emner når man kommer hjem fra jobb "midt på natta". Da blir det bare svada:D. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2008 Ikke si det til noen, a'. Dette var pinlig;). Forresten tok jeg feil ang. antall "trinn" man kan dreie med klokka. Jeg har endret teksten ovenfor slik at det som står der skal stemme. Konklusjonen må bli at det ikke lønner seg å svare på "vanskelige" emner når man kommer hjem fra jobb "midt på natta". Da blir det bare svada:D. hehe nei skal ikke si det til noen. takk for svar alle, har skjønt det litt nå ja. men man kan altså ikke justere høyde foran? eller tar jeg helt feil nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2008 Man kan flytte fjær skålen på demperen,det er slisset spor til dette i demperen.Justeringen er kun til trykket i demperen.(hard/myk) Ok håper jeg har disse sporene da, eller er vel kanskje på alle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2008 Det er kun bak at Koniene har fjærbein med fem spor for å kunne variere innfestingshøyden på den nedre fjærskåla. Det stemmer ikke helt,de koniene jeg har vært borti har hatt to nivåer på demperne foran, en for normal stilling og en for senk(ca15mm). Bak så har de flere for heis/senk og normal. Men det er garantert at det er forskjell fra bil til bil,men det eksisterer på mange biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2008 Låner tråden din litt for ett spørsmål:p Hvordan vei justerer man for Mykere, hardere? Du har jo fått bra svar på dette,men det som ikke er nevnt er at foran så stiller man dem på toppen av demperen,mens bak så er det mest vanlig å ikke ha justeringen på toppen(men det kan jo du ha!) Da er det mer jobb å justere de,de må tas av bilen å presses sammen samtidig som du vrir til ønsket stivhet. Tenkte jeg bare ville nevne det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 8, 2008 Det stemmer ikke helt,de koniene jeg har vært borti har hatt to nivåer på demperne foran,en for normal stilling og en for senk(ca15mm). Bak så har de flere for heis/senk og normal. Men det er garantert at det er forskjell fra bil til bil,men det eksisterer på mange biler. Nå demrer hukommelsen for meg her:). Hallkollega Bård Jørgensen hadde en gang i tida en Miata og der ver det Konier med mulighet for å variere høyden i to trinn (tilsvarende de fem man har bak). Men til bilen det er snakk om her (G3) kan jeg ikke se for meg at dette er en mulighet, ettersom det meg bekjent er innsatsdempere som Koni leverer til denne (altså at den originale fjærbeinshylsa brukes om igjen. Man bytter bare demperen inni). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 8, 2008 Det er kun bak at Koniene har fjærbein med fem spor for å kunne variere innfestingshøyden på den nedre fjærskåla. Med klokka -> hardere. Mot klokka -> mykere. Dersom demperne står i grunninnstilling mener jeg å huske at du kan dreie inntil 720 grader med klokka for å endre demperne i retning hardere (dvs. fire x 180 grader). Nå endret slik at teksten stemmer med både matematikken og monteringsanvisninga til Koni, som jeg nå har tatt fram. Har alle gule koni slike hakk på bakdempern? Holder det med å løsne det nedre festet på demperen for å få justert de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 8, 2008 Har alle gule koni slike hakk på bakdempern? Holder det med å løsne det nedre festet på demperen for å få justert de? Ikke på biler med fjærbein a'la quattro. Men biler med bakstilling tilsvarende Golf 1-3, Polo og Audi Type 81 og oppover (forhjulstrekk) har i alle fall mulighet til å få det. Det holder å flytte seegringen og nedre fjærskål, ja, for å justere høyden. Hardheten (dersom demperne har justering av dette) justeres på stempelstanga (som beskrevet ovenfor). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2008 Ikke på biler med fjærbein a'la quattro. Men biler med bakstilling tilsvarende Golf 1-3, Polo og Audi Type 81 og oppover (forhjulstrekk) har i alle fall mulighet til å få det. Det holder å flytte seegringen og nedre fjærskål, ja, for å justere høyden. Hardheten (dersom demperne har justering av dette) justeres på stempelstanga (som beskrevet ovenfor). Takk for svar! Noen som vet om det er lik justering på biler med quattro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...