#1 Skrevet August 6, 2008 som et lite vinterprosjekt har jeg planer om å bygge meg en enkel men forholdsvis effektiv motor som tåler å bli brukt, men samtidig er holdbar. tanken er å bruke en enkel gasser, montert på orginalt innsug, trimkam, grenrør og eksos. motoren er en 8v gti fra en G2. denne mangler kam men er ellers rimelig komplett, og er et greit utgangspunkt for bygget. det jeg trenger innspill til er følgende: - gasseren - hvor stor enkel gasser er egnet, og hvor kan man kjøpe en som er bolt-on og ferdig dyset?(gjerne direkte linker da dette er nytt for meg). adapterplate ser heller ikke ut som noen heksekunst, så spørsmålet er snarere om innsugene man får kjøpt ferdig til 32/36 er noe annerledes (bedre flow etc) enn orginalt. her selges bl.a komplette gassere med innsug http://www.misab.se/ edit - 32/36 er anbefalt flere steder - vil det si at dette er den største brukbare? regner med man bør gå for manuell choke. edit 2 - hva gjør man med bensinpumpa? duger orginalpumpa, eller er ei elektrisk det enkleste? - kam - specs som passer til gasseren (bør gå på tomgang, men kan ellers være "rå") kan denne være kurant sammen med et justerbart kamdrev? http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_product&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=12&object_id=14 grenrør dukker jo opp nå å da, og eksos blir sikkert simons eller noe man spikker sjæl. porting er også noe jeg kunne tenkt meg å prøve selv, og leter etter gode teskje-D.I.Y. dette er foreløpige tanker og planer, motor hentes i morgen så får vi ta det derfra. all hjelp og innspill verdsettes (gjerne linker til lignende tråder som jeg vet finnes men ikke finner på forumet) thomas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 7, 2008 Hermann Stakseng ga meg noen særdeles gode innspill, samt at jeg hadde en halvtime på telefon med veloxmotor i ste, så kursen videre kan muligens se slik ut: vurderer en enkel 45dcoe (vil gi litt mer forbruk enn f.eks. dobbel 40, og effekten kommer litt senere?) da det vil være "enklere" samt at den gir bensin til mitt effektmål som ligger på 130 hester pluss minus. velox skaffer også innsug til denne gasseren. det virker som man kan ha veldig hissige kammer med gasser, så jeg vil gjerne ha et kompromiss hvor man kanskje kan klare å holde bensinforbruk nede ved normal kjøring, og heller gir mer på toppen. snakker vi 276 eller kan det gå med 288? grenrør og eksos tar ejg etter hvert da dette ikke i like stor grad påvirker gasservalget, også blir det nok å nøye seg med å polere litt i toppen. alt dette havner på under 10k og burde gi en potent og enkel motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2008 hvorfor tar du ikke heller å leker med mc-gassere? de er synkronisert orginalt, dyser er lett og relativt billig å få tak i. innsug kan du sveise selv men noen stålrør og evnt få noen til å lage en flens i stål. alt kappe orginal innsuget og få noen til å sveise runnere i alu. gassere fra mc festes kun med gummi moffer som orginalt gjøres. tror ikke dette vil koste deg veldig mye mer enn å få tak i en eller to webere. litt mer spennende dog edit: og da kan du og fyre på med hissig kam over 280, men ikke glem doble fjører og justerbart kamdrev edit 2: siden du først er igang så kanskje du tør å teste litt diy porting: bare ikke overdriv. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=95180&highlight=diy+porting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2008 hvorfor tar du ikke heller å leker med mc-gassere? de er synkronisert orginalt, dyser er lett og relativt billig å få tak i.innsug kan du sveise selv men noen stålrør og evnt få noen til å lage en flens i stål. alt kappe orginal innsuget og få noen til å sveise runnere i alu. gassere fra mc festes kun med gummi moffer som orginalt gjøres. tror ikke dette vil koste deg veldig mye mer enn å få tak i en eller to webere. litt mer spennende dog edit: og da kan du og fyre på med hissig kam over 280, men ikke glem doble fjører og justerbart kamdrev edit 2: siden du først er igang så kanskje du tør å teste litt diy porting: bare ikke overdriv. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=95180&highlight=diy+porting fordi jeg ikke kan en døyt om det, hva man trenger utover det du nevner, osv. er det akkurat samme prinsipp - de trenger kun bensintilførsel og retur (ikke vakum eller andre duppeditter)? men klart at det hadde vært spenstig! jeg må jo begynne et sted, og det føles veldig greit med tradisjonell gasser på en måte justerbart kamdrev blir det uansett, doble fjører er jo kjekt om man skal varve litt også...hmmm - er dette hyllevare på møller eller lignende? fin link - se om det blir til at man freser litt oppi der edit - da hoppet jeg i det med armer å bein og moroa er bestilt...hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...