#1 Skrevet August 8, 2008 Jeg skal straks skifte ut ABS-sensoren bak på en 96mod Audi A4, og lurer på om jeg må av med bremseskiver for å komme til godt nok til? Skiftet nettopp skiver men husker ikke om jeg kom til.... Grunnen til at sensoren er gåen er vel all oppvarminga for å få løs skruene til caliperen, satser på det! Har hatt diagnose på den. Er dette et vanlig problem, at ABSlampen kommer på etter man har skiftet bakbremsene? Det skal nevnes at abslyset kommer på etter 20meters kjøring... Noen av dere som har skiftet sensor bak, som kan gi meg tips på veien. Hørt den sitter veldig godt, og i enkelte tilfeller på borres ut. Alle tips mottas med takk!! Ps: første innlegg dette her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 8, 2008 Jeg ville ha prøvd å rense tuppen på ABS føleren før jeg byttet. Tuppen på ABS føleren er magnetisk og der samles det spon fra f.eks bremseskive, og jernspon kan gi kontakt mellom følerene som er på tuppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2008 Ok..takker for tips...men man må altså av med bremseskiven med alt tilbehør for å komme til..? La merke til det lå masse metallspon rundt sensoren ja..på utsiden. Men tatt diagnose på den, og den fikk ikke kontakt med sensoren..er den ikke gåen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 8, 2008 Du kommer til på "baksiden" av skiven. Utstyr deg med vannpumpetang, rustløser og en solid dose tolmodighet. Jeg måtte bytte berre mine bak på S4'en, de kom til slutt. Rustløser, vannpumpetang og tolmodighet var trikset. Funker ikke det så er det av med bremseskive og slikt for å slå den ut. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 8, 2008 Det beste er å hive av bremseskiva:; Mulig ''abs ringen'' har blitt ødelagt når skivene blei bytta. Hadde samme problem med min a4. Så tok av skivene byttet ringen og renset alt av kontakter i samme slenge og da funket alt fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 8, 2008 Min erfaring meg å få ut ABS-sensoren på en Quattro, er at det var umulig uten å ødelegge den. Jeg skulle ha den av ifm bytte av hjullager, men erfarte at det ikke var nødvendig. Grunnen var at det er rust i hullet den stod i, og var ikke mulig å rikke. Så mitt tips er ett 10mm bor og drill....for å rett og slett "frese" den ut om du uansett skal bytte den. Men støtter tipset om å rense ringen osv først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 23, 2008 hehe..da var denne saken ut av verden...var så enkelt som at sensoren hadde for stor avstand til abskransen. 2 bank med hammeren så var den der: rock : Ikke rart de var løse på begge sider..da jeg brukte meisel for å løsne caliperne. Noen som trenger en ABS-sensor, har ikke bruk for den allikevel: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...