#1 Skrevet August 8, 2008 Hei. Jeg har en Caravelle 2,5tdi 96m med acv motor. Problemet mitt er at den trekker dårlig. Virker som om luftmassemåler ikke er med. ( Sterk stigning max 50km/t).Jeg hører heller ikke turboen hverken med den nye eller gamle. Turtalet gir seg på ca 3000. motoren går ellers greit. Tenning er målt til 47, som vistnok er litt lavt, men ok. (Blitt fortalt at det bør være 60) Bilen er forøvrig chippet, og har gått 270000 uten motorproblemer tidligere. Jeg har vært hos vag 3 ganger uten at vi har løst problemet. Og det kommer ikke opp noen feildiagnoser når vi skanner bilen. Jeg har snart byttet halve bilen uten resultat. Jeg har byttet: Luftmengdemåler, Turbo, Luftfilter, Dieselfilter, Katalysator, Vacumpumpe, Vacumslanger, Ladetrykksventil, Veivhusventil, sensor på intercooler, og begge sensorane på vannslange under dieseldyse. Jeg har og testet med en lånt hjerne uten resultat. Er der noen som har gode tips til løsning av problemet? Hilsen odd henry 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2008 Ventil for innsprutstart har jrg byttet noen av på de der, ligger i bak-kant på pumpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 9, 2008 Hei Takker for tips. ved bytte av denne, må en bruke spesialutstyr eller stille inn noe på nytt ? Jeg har og ønske om å kjøpe meg diagnoseutstyr av god kvalitet som gjør jobben på min bil og eventuelt andre biler,merker og. Hva kjøper jeg og hvor? Hilsen odd henry kinserdal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 9, 2008 HeiTakker for tips. ved bytte av denne, må en bruke spesialutstyr eller stille inn noe på nytt ? Jeg har og ønske om å kjøpe meg diagnoseutstyr av god kvalitet som gjør jobben på min bil og eventuelt andre biler,merker og. Hva kjøper jeg og hvor? Hilsen odd henry kinserdal Veldig fornuftig tenkt av deg at du vil ha kvalitetskabel du kan bruke på din bil og andre sine biler uten noen begrensninger og annet tull. Jeg har selv hatt billig Kinakabel men det var ikke annet en tull med den kabelen, og det er det mange som har fått erfart. Min billige Kinakabel fikk en sermoni på verksted i form av den største slegga jeg kunne finne. Jeg anbefaler at du tar kontakt med en her på forum som heter Vidar Larsen http://forum.vwaudi-club.no/member.php?u=5047 og han hjelper deg med orginalkabel til din bil som du kan få brukt på riktig måte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 9, 2008 HeiTakker for tips. ved bytte av denne, må en bruke spesialutstyr eller stille inn noe på nytt ? Jeg har og ønske om å kjøpe meg diagnoseutstyr av god kvalitet som gjør jobben på min bil og eventuelt andre biler,merker og. Hva kjøper jeg og hvor? Hilsen odd henry kinserdal Trenger ikke å stille noe etter på. Rimlig standar verktøy for å bytte den også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 11, 2008 Trenger ikke å stille noe etter på. Rimlig standar verktøy for å bytte den også. Hei Jeg har i dag vært i kontakt med vag angående ventil for insprutstart. De fant ikke noe med det navnet. Det de trodde du mente var reguleringsventil som har delenummer 074906283. Høres det riktig ut? (Hadde vært greit å vite om jeg bestiller riktig del da den koster over 1700,-kr. Hilsen odd henry 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 14, 2008 Da er ventil ankommet og byttet. Desverre er der ingen forandring. Er der flere tips om mulige feil. Det hadde vert greit å få bilen i orden igjen, men det begynner å bli dyrt. Har pasert kr.22000,- Venter spent på en løsning. Hilsen odd henry: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 15, 2008 Da er ventil ankommet og byttet.Desverre er der ingen forandring. Er der flere tips om mulige feil. Det hadde vert greit å få bilen i orden igjen, men det begynner å bli dyrt. Har pasert kr.22000,- Venter spent på en løsning. Hilsen odd henry: bh : Ojj, ojj. Dette kaller jeg å kaste deler etter bil...... Dersom du oppgraderer profilen din med hvor i landet du holder til så kanskje noen i nærheten kommer til unnsetning. Bor du i Osloområdet og du hadde spurt etter nevnte ventil så kunne du fått låne en eller kjøpe for noen få hundrelapper. Jeg ville justert registerrem og dieselpumperem på nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 15, 2008 vært borti løs wastegate på disse! sjekket den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 15, 2008 Ojj, ojj. Dette kaller jeg å kaste deler etter bil......Dersom du oppgraderer profilen din med hvor i landet du holder til så kanskje noen i nærheten kommer til unnsetning. Bor du i Osloområdet og du hadde spurt etter nevnte ventil så kunne du fått låne en eller kjøpe for noen få hundrelapper. Jeg ville justert registerrem og dieselpumperem på nytt. Fikk sjekket instilling for en tid tilbake. Mekanikeren hos vag sa instrumentet viste 46 og at det burde være 60. Han mente og at det ikke skulle gi slike utslag som her. Likevel bestilte jeg time for justering av begge reimene, og skal på verksted på tirsdag. Jeg har vel ikke de store forhåpningene, men da er i allefall instilling korekt. Problemet oppstod i sterk stigning med 1800 kg henger . (Måtte bremse kraftig opp etter at en tulling stoppet midt i vegen, og etter igangkjøring med turtal mot maxgrensen på 2 og 3 gear virket bilen veldig lat.) Ikke hører jeg turbolyden og ikke kommer det svar røyk. (Bilen er chipet) Ikke får vi fram noen fornuftige feildiagnoser heller. Så Vag begynner å gå tom for forslag og jeg for penger. Heldigvis skrur jeg det meste selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 15, 2008 vært borti løs wastegate på disse!sjekket den? Jeg har byttet komplett ny turbo med "Vakumklokke" . Er det "Vakumklokka" som er vastegate, eller er det noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 16, 2008 Jeg har byttet komplett ny turbo med "Vakumklokke" . Er det "Vakumklokka" som er vastegate, eller er det noe annet. Ja det er det. Sjekket alle de tynne slangene? Disse bruker å være dårlig etter noen år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 16, 2008 Likevel bestilte jeg time for justering av begge reimene, og skal på verksted på tirsdag. Pass på at strammingen på de to remmene er korrekt også, dersom man bare leser av tenningstidspunkt mens den putrer på tomgang kan tenningen være helt feil hvis remmene er slakke. Ved økt turtall kan da tenning bli ute av stilling og dessuten ustabil. Kan også være at du får noen ideer om du leser gjennom "Diverse om R5 2,5 tdi" som ligger klistret øverst under DIY-trådene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 17, 2008 Pass på at strammingen på de to remmene er korrekt også, dersom man bare leser av tenningstidspunkt mens den putrer på tomgang kan tenningen være helt feil hvis remmene er slakke. Ved økt turtall kan da tenning bli ute av stilling og dessuten ustabil. Kan også være at du får noen ideer om du leser gjennom "Diverse om R5 2,5 tdi" som ligger klistret øverst under DIY-trådene. Takker for tips om veldig intresann side. Mye god lesning her. Jeg kjemper fortsatt. I dag har jeg montert manuelt instrument for å sjekke turbotrykk mens jeg kjører. Jeg har koblet måleren på trykkslangen som går fra interkolerenmog til hjernen. Under full gass på stigning stopper turtall på ca.3000 og turbotrykket på ca. 0,5 . Slik jeg har forstått det burde dette vært på 0,9. Så er spørsmålet , hva er igjen for å finne feilen. Og ikke minst, er det noen følere som kan lage problem og som samtidig ikke er med i diagnosesystemet? kan defekt Egr ventil lage slike problem? (Den har jeg ikke skiftet enno.)(eventuelt tatt bort?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 17, 2008 Ojj, ojj. Dette kaller jeg å kaste deler etter bil......Dersom du oppgraderer profilen din med hvor i landet du holder til så kanskje noen i nærheten kommer til unnsetning. Bor du i Osloområdet og du hadde spurt etter nevnte ventil så kunne du fått låne en eller kjøpe for noen få hundrelapper. Jeg ville justert registerrem og dieselpumperem på nytt. Jeg holder til i Øvre årdal, men er mobil viss det er noen spesialister som ønsker å prøve seg. Gjerne noen som kan sjekke det elektriske, da mesteparten av det mekaniske er bytta. (Kan selvsagt være dieselpumpa som har tatt kvelden,men har ikke tengt å bytte den uten at det er slått fast at problemet ligger der. Ps. Øvre Årdal ligger omtrent midt mellom Oslo og Bergen med kjøretur på ca 4 timer (5 med lat caravelle) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 18, 2008 Du har åpnet og sett at ikke katalysator er tett ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 18, 2008 Du har åpnet og sett at ikke katalysator er tett ? Står i første post at den er byttet. Jeg ser at du også har byttet LMM, noe jeg ville foreslått. Jeg hadde tilsvarende problem med min caravelle (Chippet 2,5tdi ACV) og på den var det LMM som var gåen. Hadde akkurat de samme symptomene som deg, utrolig slapp og lite ork + at det ikke kom noe svart eksos under hard belasting. Jeg hadde heller ingen feilmeldinger under avlesning men klarte bare å få ca 0,5 i ladetrykk. Etter bytte ryker den som F og lader som mest 1,1. Du er 100% sikker på at de har byttet den og i tilfelle byttet riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 18, 2008 Står i første post at den er byttet. Jeg ser at du også har byttet LMM, noe jeg ville foreslått. Jeg hadde tilsvarende problem med min caravelle (Chippet 2,5tdi ACV) og på den var det LMM som var gåen. Hadde akkurat de samme symptomene som deg, utrolig slapp og lite ork + at det ikke kom noe svart eksos under hard belasting. Jeg hadde heller ingen feilmeldinger under avlesning men klarte bare å få ca 0,5 i ladetrykk. Etter bytte ryker den som F og lader som mest 1,1. Du er 100% sikker på at de har byttet den og i tilfelle byttet riktig? Den oppfører seg som om luftmassemåleren ikke er med, og ja jeg er sikker på riktig type luftmassemåler. Kjøpte en og skiftet selv, uten resultat. Var så hos VAG og byttet igjen fordi vi trodde det muligens var feil på den første. Jeg tror imidlertid jeg nermer meg løsning. I dag har jeg plukket ned EGR ventilen. En del belegg var det, men spjeldet sto litt ute av stilling, og jeg så en glippe (lysåpning) på den ene siden. Ventilen ble rengjort og spjeldet dyttet i stilling. Og jeg trodde at nå var problemet løst. Men den oppfører seg fremdeles som en 25hk. Jeg regner ventilen ikke lar seg ordne, så da har jeg vel to alternativer? 1. Bytte ventil. (Dyrt?) og 2. Blende ventilen. Hvis jeg har forstått det riktig kan en bruke et metallstykke mellom ventil og rør for å tette. Hva skjer da ellers med motoren? Bare velstand , eller er det noe jeg bør være oppmerksom på? Jeg skal uansett få stilt reimer og tenning for å ha dette perfekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 18, 2008 Jeg regner ventilen ikke lar seg ordne, så da har jeg vel to alternativer? 1. Bytte ventil. (Dyrt?) og 2. Blende ventilen. Hvis jeg har forstått det riktig kan en bruke et metallstykke mellom ventil og rør for å tette. Hva skjer da ellers med motoren? Bare velstand , eller er det noe jeg bør være oppmerksom på? Det skjer ingen ting, bare velstand. Vil du ha en brukt EGR så ligger den i postkassa di om noen dager for kr 340,- send i såfall PM med adresse. Men jeg anbefaler å blinde, det kan også gjøres ved å nappe ut slangen og blinde den, dersom EGR forøvrig er tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 19, 2008 Det skjer ingen ting, bare velstand.Vil du ha en brukt EGR så ligger den i postkassa di om noen dager for kr 340,- send i såfall PM med adresse. Men jeg anbefaler å blinde, det kan også gjøres ved å nappe ut slangen og blinde den, dersom EGR forøvrig er tett. DA ER PROBLEMET LØST !!!!! Jeg har i dag blendet EGR med en plate av aluminium , og jeg har fått normal bil igjen. Reimer er strammet og kontrolert og dieselpumpe er justert til max fortenning. (Å få justert til max fortenning har jeg tidligere erfart utgjør 20kmt + i stigning med 2t på slep). Takker for godt tilbud, men da jeg har vagt å blende, og dette ikke gjør noe med motor forøvrig regner jeg med at jeg ikke har bruk for ventil. Til alle dere andre . Takk for veldig god hjelp. hilsen odd henry kinserdal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 19, 2008 Så bra og da lurer vi på om det var blending av EGR eller justering av remmer som var årsaken...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 19, 2008 Så bra og da lurer vi på om det var blending av EGR eller justering av remmer som var årsaken...... Det var nok blendingen av EGR som skulle til. Spjeldet tettet ikke. Et kvarters jobb inklusiv laging av blendeplate .... Bare synd det skulle ta to mnd ink.ferie uten bil og 4 verkstadbesøk for feilsøking. Delekostnader over 20000,- Feilsøking på verksteder ca 4000,- i tillegg til all tid jeg har brukt på deleskift og forskning. Og som altid er det lett å være etterpåklok, men det hjelper desverre så lite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...