#1 Skrevet August 10, 2008 Hvordan vil en bil i utgangspunktet reagere under full blokkering av bremser? Her i går kveld skulle jeg sjekke at bremsene fungerte som de skulle, med den tankegangen at: 4 hjul låses, bil rett frem. men jeg opplevde 4 blokkerte hjul, vrenge bil nesten 90 grader.. og over i andre kjørebane.. Hvilket viser at teori og praksis ikke er helt syncronisert. Men sånn til vanlig fungerer jo bremsene ok, tar kanskje litt svakt, men det tror jeg kan være mulig oljesøl\fett på skivene. Men hva av dette er er mest riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2008 Helt normalt. Med 4 blokkerte hjul er veigrepet borte på alle hjul, og bare noe så lite som hellingen på veien får bilen til å skjære helt ut. Sammenlign det med å kjøre en handlevogn, som svinger på alle hjul. Det er akkurat samme egenskaper du får med 4 blokkerte hjul, i tillegg får dekkene "flat-spots" og blir ødelagt dersom hjulene blokkeres på asfalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2008 Ikke helt enig med Eyvind, Ved blokkering av alle 4 (samtidig) og 100% rett underlag skal bilen fortsette rett frem helt til den står stille. Men, som Eyvind er inne på, på normale norske veier er ingenting 100%, heller ikke bremsene dine etter som jeg kan skjønne det. En bil har nødvendigvis litt fart når du tester bremser, og bilen har også en egenvekt. Når man legger sammen dette (fart+vekt) for vi energi, eller kinetisk energi som i utgangspunktet vil dit den var på vei uansett ytre påvirkninger. Så hvis du fikk 90 grader umiddelbart, og helt ovreraskende, så vil jeg anta at bremsene dine slår inn litt variabelt, dvs, f. eks et av bakhjulene blokkerte litt senere enn de 3 andre. Da får du rotasjon, og på tørt føre og litt fart vil dette snurre kjapt. En annen ting er variasjon i friksjon, eksempelsvis at det var tørt på venstre halvdel, og vått/fuktig) på høyre halvdel, noe som rotere bilen mot-urs. Sjekk det i vinter eller på glattkjøringsbane (enklere å se) og fiks problemet. Det skal en del til for at det drar rett av veien med riktig justerte bremser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2008 På plan asfalt med lik friksjon vil den gå rett frem. Men hvor har vi det på veiene i Norge ? Hvis du noen gang har opplevd at bilen sporer når du kjører så kan du regne med at ved slik bremsing der så ville bilen snurret raskt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2008 Er en god del ting som skal matche for at bilen skal gå rett frem Alle hjul må ha korrekte hjulvinkler Alle bremser må låse likt Begge hjulpar må ha likt vekt/marktrykk/friksjon Alle foringer i understell må være like "gode" Veien må være 100% i alle variabler Bilen må være 100% aerodynamisk Det bør ikke være noe sidevind Fiks alt dette og prøv igjen En fin plass å teste ut dette er på isbanekjøring, der ser man hvor utrolig lite som skal til før bilen legger seg ut ved låsing, noe som er en finfin ting om man bruker det riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2008 Teoretisk skal bilen gå rett frem, men det vil alltid være *litt* forskjell i bremseeffekt mellom hjulene (tror jeg kun en gang har sett en bil som var HELT lik på samme aksel på bremsetester), i tillegg er det jo ingen vei som er helt plan med helt identisk dekke overalt. Alltid variabler som gjør at bilen vil legge seg ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2008 Har fått de nødvendige informasjoner jeg egentlig var ute etter. For de som lurer på hva det var, så står de i postene over her Vært litt trøtt og sliten idag, så jeg klarte ikke tenke ut den logiske virkningen av dekk - vei - føre - bremsetilstand - og andre variabler som innvirker på bilens reaksjon ved blokkering av bremser. Takker for innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 10, 2008 Det bør ikke være noe sidevind Thats a good one 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 10, 2008 Ville det ikke være enda enklere å gå ut i fra at når du bremser knallhardt uten abs så tar framhjula først og flytter vektpunktet framover og den minste usikkerhet i forhold til bremser\dekke\temperatur\humøret til dama vil få rumpa til å ville vandre den ene eller andre veien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...